Het is nu wo okt 18, 2017 11:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Waarheid
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 12:42 am 
lid

jimmy schreef:
Is het hier een filosofie forum of een wetenschappelijk forum eigenlijk? Ik dacht dat het hier een filosofie/religie bepratend forum was? Ja dan ben ik hier misschien wel verkeerd.

Filosofie is ook een wetenschap :) en mijn studie was wetenschapsfilosofie, vandaar misschien.

Maar goed.. ik geef toe, dat ik een nogal steile visie heb, onjuistheden zijn mij altijd een doorn in het oog !

succes met je "blog", ik zal hem met aandacht volgen.. :ok:

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 12:47 am 
nieuw geregistreerd

Neenee ik bedoelde dat echt niet slecht maar als het hier een wetenschappelijk forum is dan kan ik beter zwijgen want het boek gaat over religie en filosofie. Het was dus zeker niet slecht bedoeld dat ik dat vroeg.
Wie bepaald er wat onjuist is? Denkt u dat te kunnen bepalen? Ik kan dat ook niet, we kunnen enkel verkondigen wat wij geloven dat de waarheid is. Onze waarheid.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 12:54 am 
lid

jimmy schreef:
Neenee ik bedoelde dat echt niet slecht maar als het hier een wetenschappelijk forum is dan kan ik beter zwijgen want het boek gaat over religie en filosofie. Het was dus zeker niet slecht bedoeld dat ik dat vroeg.
Wie bepaald er wat onjuist is? Denkt u dat te kunnen bepalen? Ik kan dat ook niet, we kunnen enkel verkondigen wat wij geloven dat de waarheid is. Onze waarheid.

Ja, in dit geval denk ik inderdaad dat er een onjuistheid staat. Ik reageerde dus vooral op bijdrage #8 .. dit

Mits goede regels en leefomstandigheden is het goed mogelijk dat ons lichaam niet verouderd/ziek word.

.. en dat klopt niet, op wetenschappelijke gronden. Het haalt je filosofie onderuit. Maar goed, je mag best een filosofie baseren op astrologie, of op een religie of zo. Maar ik heb dan de neiging, om daar tegen in het geweer te komen.

Zoogdieren zijn (helaas voor het zoogdier mens) via de genen geprogrammeerd, om dood te gaan. Dat geldt voor alle vertebraten en het is nu eenmaal een wetenschappelijk feit. Sorry, kan het niet leuker maken.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 1:08 am 
nieuw geregistreerd

Ik weet dat dat door ons Dna komt, dat staat verder in het boek uitgelegd. Maar ons dna zorgt ervoor dat we dingen doen en het zijn die dingen die ons laten sterven. Als we aan ons dna kunnen werken, zoals ik jaren geleden heb geschreven, dan zal de stap naar onsterfelijkheid dichtbij zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 1:10 am 
nieuw geregistreerd

En het is waar ik heb daar allemaal geen kennis over, ik ben geen geleerde, ik kan enkel maar verder gaan op wat logisch is voor mezelf. En de wetenschap, daar zeg je iets. Ooit was de wetenschap dat de aarde plat was.

Laatst bijgewerkt door jimmy op do nov 12, 2015 1:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 1:13 am 
lid

jimmy schreef:
Ik weet dat dat door ons Dna komt, dat staat verder in het boek uitgelegd. Maar ons dna zorgt ervoor dat we dingen doen en het zijn die dingen die ons laten sterven. Als we aan ons dna kunnen werken, zoals ik jaren geleden heb geschreven, dan zal de stap naar onsterfelijkheid dichtbij zijn.

Daar kan ik het wel mee eens zijn :) wanneer we de telomeren zouden kunnen repareren.. en gezond leven.. DAN komt de het stoppen van veroudering in elk geval dichterbij. Of een mens (desondanks) ook gevrijwaard zal blijven van ziekte, is de vraag. Hoe langer je leeft, hoe groter de kans, dat je een ziekte oploopt.. maar goed, we dwalen af. Succes met je boek !

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 1:15 am 
nieuw geregistreerd

Ik beschrijf het als boek omdat het redelijk wat hoofdstukken zijn, ik ben er nu niet meer aan het schrijven, enkel wat dingen herschrijven, over mezelf, die niet meer waar zijn. Zo zeg ik bv ergens vegetarier te zijn maar dat is niet meer zo, dus dat moet ik aanpassen. Ik plaats deze tekst nu vrij op plaatsen zodat een ieder die wilt het kan lezen. Ik heb geen intentie om verder te schrijven of het uit te brengen.
Zoals ik al zei heb ik dit ongeveer 5 jaar geleden allemaal geschreven.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 8:38 am 
lid

jimmy schreef:

Onsterfelijkheid is niet wenselijk, lijkt me, en daarmee een slechte reden om aan ons DNA te gaan prutsen....

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 12:42 pm 
lid

Einstein schreef:
jimmy schreef:
Dieren denken zeker na maar niet in de vorm van goed of kwaad. We kunnen zelfs veel leren van de dieren.

Dat laatste klopt.. maar het eerste is onbekend.. laat staan zeker.

Het eerste is niet onbekend en het is zelfs zeker. Kijk, een doorn in je (eigen) oog.

Frans de Waal - Moral behavior in animals

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Religie handelt over het geestelijke domein van de mens. Het heeft alleen innerlijke betekenis. Alle uiterlijke betekenis die er aan wordt gegeven, is ingegeven door angst, machteloosheid, wantrouwen en ongeloof. Alle religie wijst naar dezelfde weg; naar binnen (in je eigen geest). Zelfkennis is de sleutel, kennis over wat en wie je werkelijk bent. Zodra mensen zich bemoeien met andere mensen is niet religie aan het werk, maar de tegenstrever, het menselijke ego.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 3:53 pm 
nieuw geregistreerd

HvR schreef:
jimmy schreef:

Onsterfelijkheid is niet wenselijk, lijkt me, en daarmee een slechte reden om aan ons DNA te gaan prutsen....

Natuurlijk is onsterfelijkheid in deze wereld niet wenselijk maar dat wilt niet zeggen dat we het niet kunnen zijn. We hebben daar een andere wereld voor nodig, dat is waar, dit is de wereld van de dood. We hebben een wereld van leven nodig. En daar zal men onsterfelijk willen zijn en zijn.

Ik wil niemand aanmoedigen om aan het DNA te gaan prutsen ik wil gewoon maar zeggen dat dat het mogelijk zal maken omdat het het DNA is dat vele van onze acties teweeg brengt. Ons DNA zorgt voor vele zaken, zo kan je bv verslaafd zijn aan alcohol en kan je daar niets aandoen want het zit in je DNA. Ik wil hier nog maals enkel mee duidelijk maken dat wijzelf veel minder in controle van onszelf zijn dan we wensen te denken.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 5:09 pm 
nieuw geregistreerd

Noodzaken in het leven & Menselijk Denkpatroon.

1
Het lijkt of geld wel alleen bestaat zodat je het niet zou hebben.

Wij kunnen de wereld niet verbeteren want hoe wij de wereld op dit moment bewonen gaat hij er gewoon aan via dingen waar je nog geen eens besef van hebt, of willen hebben. Geld is al zo iets, pure vuiligheid, geld had nooit moeten bestaan. Het lijkt of geld wel alleen bestaat zodat je het niet zou kunnen hebben. De enige reden waarom geld echt hoeft te bestaan is zodat er verscheidenheid tussen de mensen kan komen. Niemand denkt er echt bij na maar het bestaat. Het is het kwaad dat op aarde is. We moeten leren delen, de planeet kan genoeg geven voor iedereen. En als dat niet zo is, DAN kunnen we met ons raket is naar een ander planeet vliegen om daar aan UITBREIDING te doen. Iedere mens zou recht moeten hebben op hetzelfde als zijn naaste. Geld hoeft niet te bestaan, noem mij is 1 dier op dat gevoederd moet worden met een geld biljet of munt? Ja, je moet daarmee het eten kopen maar hoef je dat geld werkelijk aan het dier te geven zodat het overleeft? Moeten we het in die zin ook werkelijk aan een boom of plant geven zodat deze zou overleven? We zouden moeten leren delen, maar onze emoties en gedachtegang laten dat niet toe. Dit is altijd zo geweest, en zal altijd zo zijn in deze wereld. De mens wil te vrij zijn in zijn vrije wil. Vrij zijn in hun doen en laten. Doch is deze denkwijze niet altijd goed voor iedereen. Sommige mensen willen simpele dingen zoals gitaar spelen bijvoorbeeld, dingen die niet veel ophef maken. Anderen willen bijvoorbeeld macht,velen daarvan willen geld en allen daarvan krijgen geld. Als ieder doet wat hij/zij wilt zal alles fout gaan, alles is dan uit balans. In dat zijn we uniek, maar dat zou niet zo moeten zijn. We zijn zo trots om uniek te zijn op een niet universele manier dat ook wij niet volmaakt zijn. Volmaakt is 1 vorm. Volmaakt is eenheid. Volmaakt is gelijk. Volmaakt is 1. Ieder heeft zijn talent en ieder is anders op zekere goede manieren maar spijtig genoeg ook slechte manieren. Werkelijk ieder van ons. Het talent maakt ons uniek op een geheel andere manier dan we “uniek” nu omvatten. Wat “uniek” nu betekent. Enkel ons talent zou uniek moeten zijn en in de rest zouden we een vorm van gelijkdenken moeten bezitten. Er zal dan veel minder conflict zijn. Dit zal nooit zijn in deze wereld. De mens zal dit nooit toelaten. Zelfs als de mens dat in deze wereld zou bereiken zou het enkel misbruikt worden. Deze wereld is werkelijk rot. Geef een bacterie iets dat ze wil overheersen en bewijs mij dat het niet gebeurt. Hoe kan de mens dan goed zijn als zijn leefomgeving niet goed is? Hoe kan een mens werkelijk volmaakt zijn in een wereld die verre van volmaakt is? Kunnen we werkelijk iets aan de dingen van vandaag doen of kunnen we enkel trachten ons geweten te sussen? Is het in deze wereld dan echt normaal geworden om oogkleppen op te zette om het onrecht niet te zien? Als ik dit aan mensen vraag zeggen ze me simpel dat je dat moet doen om te voorkomen dat je gek word. Snapt die mens dan niet dat hij/zij zelf de werkelijke dwaas is? We leren liegen vanaf de moment dat we ons bewust worden dat er nog andere als ons zijn. Vanaf het moment dat communicatie tussen soortgelijke mogelijk is leren we om te liegen. Vanaf kleins af aan dus. We weten niet beter maar zelfs als we de waarheid zouden weten zouden we ze in deze wereld nooit aanvaarden. Wij lijken enkel leugens te kunnen aanvaarden. Wij zijn daar bijna letterlijke op getraind. Niet dat de ouderen onder ons zoveel beter zijn. We vinden het als ouders zelfs leuk om ons kind te misleiden met te zeggen dat figuren zoals de Kerstman/ sinterklaas, paashaas bestaan. We vinden het schattig om ons kind te laten uitkijken naar iets dat niet waar is. We vinden liegen al schattig. Nu zullen velen zeggen dat dit niet zo erg is, dat er over ergere dingen worden gelogen, maar die denkwijze ligt aan de basis van de problematiek in deze wereld: we denken dat het allemaal niet zo erg is.
Wat in ieder geval heel duidelijk is voor mij, is dat we niet zoveel aan onszelf zouden moeten denken en ook eens aan degene die bij ons zijn op de gehele planeet. Als we dat zouden doen zou er geen geld hoeven te bestaan en zou iedereen gelukkig zijn. Je kan denken dat geld wel degelijk nodig is om mensen aan het werk te zetten. Je kan die theorie zelfs staven door te zeggen dat veel mensen niet graag naar hun werk gaan en wel degelijk iets moeten krijgen om te werken, is het niet geld dan is het wel iets anders. Maar ik zeg u dat als je ieder mens zou laten doen wat hij/zij in zich heeft om te doen, deze mens het gratis zou doen en voor niets. Hij zou er plezier aan beleven en het zelfstandig doen waardoor de mens werkelijk vrij is in tegenstelling tot wat we nu vrijheid noemen. Ga opzoek naar het talent in ieder mens en laat de mens dat talent ontwikkelen. Ieder mens zou als beroep kunnen doen wat hij/zij wilt, en alle jobs zouden worden ingevuld. Alle echt noodzakelijke jobs, geen jobs die alleen maar dienen om 1 mens (en zijn gezin/familie) rijk te maken zoals fabrieken voor dingen waarvan we nog geen eens besef hebben dat ze niet goed zijn voor ons, zoals plastic verpakkingen bijvoorbeeld. Jobs waar de mens zijn talent niet kan benutten en gewoon ervoor moet zorgen dat haar/zijn baas veel geld verdient. Geld zou niet hoeven te bestaan maar sommige onder ons denken daar anders over. Enkel en alleen zodat al dat geld voor hun zou zijn en ze zich zo zouden kunnen verhogen en tonen als een ander/beter mens. Misleid is de mens veel en soms denk ik dat deze er nog duidelijk voor kiest. De mens is zelfs zo misleid en belust op geld dat hij werkelijk een moord zou plegen om het zijne bij hem te houden. Wat zou jij doen als er een inbreker bij je binnenkomt? Hem zijn gang laten gaan of er tegen in gaan? De mens heeft het materiële zoveel waarde gegeven dat het onmisbaar lijkt in zijn/haar leven en het grappige is dat een aantal jaar later sommige materialistische zaken verouderd zijn en niets meer waard zijn in hun ogen. Zo onmisbaar zijn onze materiële zaken. Ze beveiligen hun auto, hun huis en sommigen gaan zelfs zo ver dat ze met het pistool onder hun hoofdkussen slapen. De mens zou een ander mens doden zodat deze niet met zijn persoonlijke bezittingen zou gaan lopen. Is een leven echt evenveel waard als je tv? Zelfs als deze mens niet vermoord word door jouw hand of van de politie, is die tv of zelfs heel je inboedel echt waard dat deze man zijn verdere leven in gevangenschap moet uitzitten? Waarom is het woord rechtvaardigheid enkel maar een mooier woord voor wraak? We lijden nochtans allebei aan dezelfde ziekte, zowel de inbreker als de brave burger. Die ziekte noemt egoïsme. Zo niet zou de inbreker niet in jouw huis inbreken. En als jij als burger niet egoïstisch zou zijn zou je simpelweg alles afgeven dat de inbreker nodig heeft. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen uitnodiging om bij me te komen inbreken. Ik zal je zeker verhinderen om al mijn o zo materialistische dingen mee te nemen. Ik ben, tenslotte, ook nog altijd een mens. Ben ik dan hypocriet? Men excuses in dat geval, ik was alweer eens vergeten dat het beter is om je eigen daden allemaal goed te keuren en enkel op anderen te vitten. Jullie hebben wel een mooi leven precies. Een makkelijk leven. Een leven zonder besef en enkel zelf belang. Een leven vol egoïsme en trots. En daar maak ik deel van uit, erger nog, ik heb ook mijn eigen fouten. Beschaafd, zou ik ons zeker al niet noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: vr nov 13, 2015 12:43 pm 
lid

jimmy schreef:

Misschien iets terzijde de topic, maar ik heb begrepen dat met de huidige voortgang het binnen 30 jaar mogelijk zal zijn om de informatie in een menselijk brein te "uploaden" naar een volgende-generatie supercomputers. Als je ervan uitgaat dat je "ik" tussen je oren zit, zal een kopie van je "ik" dus letterlijk eeuwig kunnen leven (zolang die computer van stroom wordt voorzien, en af en toe gebackupt en onderhouden wordt, natuurlijk).

Een interessante filosofische vraag zou dan zijn: is je elektronische kopie nog steeds "ik"?
Is zo'n kopie zelfbewust? Heeft ie daarom rechten zoals jij en ik?

Een ander idee waar SF schrijvers mee spelen is dat virussen in computersystemen op een gegeven moment zo krachtig worden dat die ook zelfbewust worden. Denkende "wezens" met "mensenrechten".

Maar nu dwalen we wel heel erg af.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: vr nov 13, 2015 3:28 pm 
nieuw geregistreerd

Agamemnon schreef:
jimmy schreef:

Misschien iets terzijde de topic, maar ik heb begrepen dat met de huidige voortgang het binnen 30 jaar mogelijk zal zijn om de informatie in een menselijk brein te "uploaden" naar een volgende-generatie supercomputers. Als je ervan uitgaat dat je "ik" tussen je oren zit, zal een kopie van je "ik" dus letterlijk eeuwig kunnen leven (zolang die computer van stroom wordt voorzien, en af en toe gebackupt en onderhouden wordt, natuurlijk).

Een interessante filosofische vraag zou dan zijn: is je elektronische kopie nog steeds "ik"?
Is zo'n kopie zelfbewust? Heeft ie daarom rechten zoals jij en ik?

Een ander idee waar SF schrijvers mee spelen is dat virussen in computersystemen op een gegeven moment zo krachtig worden dat die ook zelfbewust worden. Denkende "wezens" met "mensenrechten".

Maar nu dwalen we wel heel erg af.

Ik denk, maar dat is wat ik denk natuurlijk, dat het dan meer over informatie gaat? Zoals herinneringen en ja, informatie. Niet echt karakter trekken of een aard. Ik denk dat men dan wel aan de hand van die kopie kan weten hoe een mens dacht maar niet hoe hij was. Zelfbewust kan de kopie niet zijn of men moet er bouwstenen in plaatsen die het zelfbewust maken. Het bewustzijn zit volgens mij helemaal niet in het verstand. Het zal nog eerder in uw dna zitten, denk ik. Nogmaals het is hier een filosofie forum denk ik dus filosofeer ik er maar op los. Heeft men dan al het bewustzijn gevonden in het verstand? Of is men daar enkel al eeuwig naar opzoek? Misschien zoeken ze op de verkeerde plaats. Misschien zit het ook niet in het dna maar zit het in de geest. Misschien is de geest wel een apart deel van ons lichaam, een onzichtbaar deel. Misschien is onze geest ons bewustzijn? Misschien zal het daarom voor lange tijd, al dan niet eeuwig, onvindbaar zijn.
Ik heb moeite met te geloven dat door middel van een kopie te nemen van het brein je een zelfbewuste kopie hebt verkregen. Dat is als zeggen dat je de harde schijf van je computer kopieert en verwacht dat als je die in een andere, tragere, computer gaat steken die computer even snel gaat werken als waar de originele harde schijf in zit. Op die schijf staat enkel maar informatie.

Maar leuk dat je het even vermeld want ik wist hier helemaal niets van.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: vr nov 13, 2015 4:05 pm 
nieuw geregistreerd

2
We denken al dat we zo slim zijn, hoe zouden we ooit kunnen denken en geloven dat we helemaal niets weten.

Als we niet zo vies van sommige zaken zouden zijn, zouden we geen afval produceren van voedsel producten/drank verpakkingen. Zelfs de hond met zijn vele malen beter ontwikkeld reukorgaan ruikt geregeld eens aan een drol. Wij mensen hoeven het nog geen eens te ruiken om het vies te vinden. Waarom voelen we ons vies als zelfs de hond zich er niets lijkt van aan te trekken? Ik ben nog altijd erin geïnteresseerd waarom onze emoties ons lijken te drijven. Waarom wij zoveel op die emoties afgaan, zonder er eigenlijk over na te denken of dat wel goed is. Waarom drijven onze emoties ons op een manier waar we ons geheel niet bewust van zijn? Waarom geloven we nog altijd dat wijzelf in controle zijn van ons leven? Bepaalde emoties zijn raar en toch zo gewoon in onze samenleving. We zouden melk en water kunnen drinken wat misschien goed voor onze gezondheid zou zijn. Groente, fruit en aardappelen kunnen we zelf planten waardoor verpakkingen overbodig worden. Zin in vis? Vang dan die dag net genoeg vis om jezelf en anderen te eten te geven. En stel je eens voor dat 1 van de vele dingen dat ieder mens af en toe zou moeten doen, wat ons werk zou moeten zijn, een fruitboom planten is. Stel je voor dat je werk ook omvat; elke boom/plant die je onderweg tegenkomt een beetje verzorgen. Deze bomen plant je tussen die wandeling door, ieder persoon. Wees maar zeker dat er dan nooit meer hongersnood zal zijn. Stel je voor dat je werk taken zijn die iedereen ten goede komen zoals bijvoorbeeld de mensen die je op je wandeling tegen komt helpen als zij hulp met iets nodig hebben. De andere dag oefen je dan bijvoorbeeld je “beroep” uit, dat ontstaan is uit je eigenste talent en help je je gemeenschap zo verder. Maar dat kan in deze wereld niet. Het Hoger Wezen is niet in deze wereld. Deze wereld aanvaard geen God. Zij aanvaard een valse god. En zelfs dat is nog een te hoge titel voor hem. Alles met God/god in zijn titel is te hoog. Maar hij is ijdel. Het is beter honderd bomen te zetten en de vruchten van het land te plukken en voor jezelf te houden zodat anderen je iets kunnen geven in ruil/geld. Waarom moeten we altijd zelf iets hebben? Zijn die bomen dan werkelijk van ons? Is de zee en haar vruchten werkelijk van ons? Of bevinden deze zich enkel op dezelfde planeet als ons? Waarom kan 1 mens een hele groep van deze zaken dan tot zich eigenen, en concurreren met anderen, die enkel dingen bezitten die in werkelijkheid niet van hun zijn? Waarom kunnen we niet gewoon delen? Behoort alles op de wereld niet in werkelijkheid toe aan ons allen? Nee, dan ben je naïef. Liever naïef en wijs dan trots en dwaas. Snapt de mens dan niet dat als ieder het zijne zou delen, allen meer zouden krijgen dan wat ze gaven? In deze wereld is het beter om 100den vissersboten hun werk te laten doen om vervolgens alles in een koelcel te steken. Zitten ze misschien niet goed in dat water? Blijkbaar niet. Er moest is iemand anders met die vis gaan lopen. Mijn vis! Beschaafd noemen we ons dan. Zelfs onze vorm van beleefdheid is doorgeven van slechtheid. Om mensen niet te kwetsen, of andere redenen, is het zelf al beter om je mond te houden en het te denken dan het recht in die persoon zijn gezicht te zeggen. Nee dat is niet beleefd. Zelfs in beleefd zijn zit er een vorm van liegen. Het is beter om te liegen tegen je naaste dan om eerlijk te zijn. Want om eerlijk te zijn, dan heb je niet veel naasten. Mensen willen niet dat je eerlijk en oprecht bent want dat is onbeleefd. Het is echt veel beleefder om jou te beliegen. Ja dat is waar.
In de Bijbel liet God het ook alleen maar manna regenen en toen de mens vroeg waarom ze niet van het ander voedsel mochten eten van de aarde zei God simpel: “Waarom zou ik u laten eten van het mindere als ik u het betere al geef?”
Onze wil is altijd datgene wat WIJ willen doen, altijd hebben willen doen en werkelijk ALTIJD zullen doen in deze wereld. Op goede en slechte manieren. We zouden duidelijkheid moeten krijgen in hoe we die wil het beste gebruiken maar er is niemand op de gehele wereld die dat kan zeggen. Eerst moeten bepaalde emoties en principes van de baan geruimd worden. Emoties en principes die in deze wereld perfect normaal zijn. Stel je de foto terug voor vanuit het vorige hoofdstuk, waar de foto moet ontwikkelen van leegte naar een volledige foto. Als wij de inkt zouden zijn zou de foto, die volmaaktheid voorstelt, nooit in het geheel zichtbaar zijn. We doen wat we willen op verkeerde manieren, inkt doet dat niet. Inkt doet wat het hoort te doen wat resulteert in een heel plaatje. Zolang wij ons niet gedragen zoals wij ons horen te gedragen zal ons plaatje nooit afraken. We kunnen er simpelweg totaal niets aan doen. Een mens heeft nog altijd recht op zijn vrije wil maar deze is verre van volmaakt.
We denken al dat we zo slim zijn, hoe zouden we ooit kunnen denken en geloven dat we helemaal niets weten. Trots. Een emotie, die ik liever kwijt dan rijk ben. Een emotie die de mensheid beter kwijt dan rijk is.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 2:46 am 
lid

Q.i schreef:
Einstein schreef:
jimmy schreef:
Dieren denken zeker na maar niet in de vorm van goed of kwaad. We kunnen zelfs veel leren van de dieren.

Dat laatste klopt.. maar het eerste is onbekend.. laat staan zeker.

Het eerste is niet onbekend en het is zelfs zeker. Kijk, een doorn in je (eigen) oog.

Frans de Waal - Moral behavior in animals

Het is duidelijk, dat aapjes "ongelijke beloning" als onrechtvaardig kunnen ervaren. Of je zou kunnen zeggen: het is aangetoond dat een aapje jaloezie kan vertonen, frustratie wanneer het andere aapje een druif krijgt en hij (slechts) komkommer. Maar bewijst dit de moraliteit van een dier ? of zoals Frans de Waal het uitdrukt:

"So let me summarize. I believe there's an evolved morality. I think morality is much more than what I've been talking about, but it would be impossible without these ingredients that we find in other primates, which are empathy and consolation, pro-social tendencies and reciprocity and a sense of fairness. And so we work on these particular issues to see if we can create a morality from the bottom up, so to speak, without necessarily God and religion involved, and to see how we can get to an evolved morality."

De noodzakelijke voorwaarden zijn welliswaar aanwezig.. maar hoe bewijs je dat een dier (al of niet) gaat denken in termen van "goed" en "kwaad" ? Daar had jimmy het over, dieren zouden geen goed/kwaad onderscheid kennen. Dat is een uitspraak, die je niet kunt bewijzen. Je kunt hoogstens verdedigen, dat dieren bewezen cooperatief gedrag, medeleven, altruisme vertonen. Maar goed, elke hondenbezitter zal je kunnen bevestigen, dat dieren een dergelijk in menselijke ogen moreel aanvaardbaar gedrag kunnen vertonen. Alleen, goed gedrag maakt een dier nog geen moreel wezen, die de wereld beschouwt in termen van goed en kwaad. en het is dus ook de vraag, of we uit diergedrag een moraliteit kunnen afleiden, zoals Frans de Waal voorstaat. Onze enige referentie voor moraliteit IS goed en kwaad. Of je god er nu bijhaalt of niet..

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 7:04 am 
nieuw geregistreerd

Waarom reageert een dier dan enkel op hoe u reageert. Als u boos word, met een huisdier zoals ene hond, dan zal het daar enkel op reageren, bent ge blij dan reageert het daar op. Zijn ze gelukkig omdat ze een wandeling gemaakt hebben dan kunnen ze al is zot doen. Ze hebben emoties. Maar goed of kwaad kennen ze niet want anders zou mijn hond nu naar 1000 keer in mijn huis te schijten er mee gestopt zijn. Zij kennen dat niet, als gij kwaad bent weten ze dat er iets niet klopt, ze hebben dat niet graag dat gij zo doet dus kalmeren ze want gij toont u als grotere. Uw brul is luider. Nee dieren kennen geen goed en kwaad. Als zij goed en kwaad zouden kennen zou er geen dier in de jungle dood gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 7:21 am 
nieuw geregistreerd

Wanneer ik per ongeluk iets op mijn hond laat vallen dan grolde hij in begin en was hij kwaad. Ik verontschuldigde me, ging er bij zitten, deed alles om te laten zien dat ik het niet slecht bedoelde. Dat het niet express was, de hond bleef kwaad voor zeker een half uur. Als het dier goed en kwaad kende bleef het geen half uur kwaad want dan had het gezien dat ik het niet slecht bedoelde. Maar zover dacht de hond niet: ik had iets op hem laten vallen dus was hij kwaad. Actie, reactie. Het enige dat we kunnen doen is zoals we met onszelf doen. Aanleren wat goed en kwaad is. Maar kennen, dat doen zij niet.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 4:34 pm 
nieuw geregistreerd

3
We zijn anders omdat we anders willen zijn.

Waarom liggen er zoveel emoties aan de basis van vele hedendaagse problemen?
Soms denk ik dat vele van onze emoties niet echt noodzakelijk zijn en zo wel, in beperkte mate. Zo kan trots op een bepaalde manier niet slecht voor de wereld zijn. Fier zijn op je werk bijvoorbeeld of op iets dat je in je leven bereikt hebt. Maar trots kan ons ook weerhouden om toe te geven in momenten dat we misschien fout zijn, trots kan ons vele malen heel kwaad laten worden wat meestal resulteert in ruzie of conflict in enige vorm. Misschien moeten we ons eens gaan verdiepen in onze emoties. Eventjes stoppen met onze vingers in de aarde te graven en onze hersenen gebruiken om in ons zelf te graven. Misschien dat dan de wereld ook een betere plaats zou zijn, maar wie ben ik, een mens net als jij. Mijn gedacht is evenwaardig aan jouw gedacht en daarvoor geen discussie waard. We zijn het al teveel oneens over zovele zaken. We zijn toch zo graag uniek en elk “speciaal” op onze manier. Blijkbaar beseffen we niet dat dit gedrag tot conflict leid. Conflicten die dagelijks gebeuren en op de mens zijn psyche & lichaam hun wonden achterlaten. Als puntje bij paaltje komt moet je toegeven dat er altijd maar 1 waarheid is. 1. Meestal zullen we die waarheid nooit te weten komen. We zijn anders omdat we anders willen zijn. In werkelijkheid zijn we allemaal gelijk. Aan de Hitlers onder mijn lezers zeg ik dit: Wees niet misleid, de wereld waar ik over praat zal nooit bestaan in dit tijdperk. De mens is te ver ontwikkelt naar een staat van onvolmaaktheid. En we zullen ons wel degelijk verder ontwikkelen, maar zelden tot nooit op de goede manier. Ik wil niet dat iemand ooit me verkeerd begrijpt en bijvoorbeeld het Derde Rijk weer wilt boven halen. Zulke zaken en pogingen tot “een betere wereld” zullen nooit waarlijk goed zijn in deze wereld. Ze lijken enkel maar zo. Soms denk ik dat we in het Derde Rijk zitten. Iedereen vind het leven mooi terwijl het dat enkel voor hen zelf is. Ik ben ook gelukkig maar ik vind het leven toch niet mooi. Ik kan niet tegen onrecht. Zelfs al is het aan de andere kant van de wereld,
We hebben allemaal een hart en hersenen. We hebben allen voedsel, drank, kleding en onderdak nodig. We zijn allemaal gelijk. Enkel onze gedachtegang is anders.
Wie zal het ons zeggen hoe we moeten omgaan met zulke zaken. Zijn gedachten dan niet belangrijk? Is weten hoeveel pi in het kwadraat is, werkelijk belangrijker dan te weten wat een goede beslissing en wat een slechte zou zijn? Zou het niet beter zijn om te weten naar welke gedachten we moeten luisteren, en naar welke beter niet? Zou dit niet meer waard zijn dan al het goud dat te vinden is op de aarde? Zou er niet beter een handleiding zitten bij dit leven? Hoe je moet omgaan in bepaalde situaties en hoe je met jezelf moet omgaan? Hoe je met elkaar moet omgaan. Zulke handleiding zou leuk zijn doch interesseert ons dit in het geheel niet. We zouden een deel van onze vrije wil moeten opofferen voor het groter goed. Een deel dat we geheel niet willen opofferen. We zijn zo graag uniek en toch wenen we elk op een begrafenis van een bekende. Niet wetende dat de echte oorzaak van alle dood wijzelf zijn. Soms denk ik, dat dat nog niet zo slecht is.
Uiteindelijk is dit allemaal ook maar een gedachte, die ontstaan is in het menselijk brein. Zodoende is die gedachte evenwaardig aan de uwe. Dit om enige discussie te voorkomen.
Ik kan enkel maar proberen uit te drukken wat voor mezelf o zo logisch is. Ik ben ook maar een mens, net als jij. Ieder zijn waarheid en zoals de titel al zegt, dit is de mijne.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 4:58 pm 
lid

jimmy schreef:
3
We zijn anders omdat we anders willen zijn.

Waarom liggen er zoveel emoties aan de basis van vele hedendaagse problemen?
Soms denk ik dat vele van onze emoties niet echt noodzakelijk zijn en zo wel, in beperkte mate. Zo kan trots op een bepaalde manier niet slecht voor de wereld zijn. Fier zijn op je werk bijvoorbeeld of op iets dat je in je leven bereikt hebt. Maar trots kan ons ook weerhouden om toe te geven in momenten dat we misschien fout zijn, trots kan ons vele malen heel kwaad laten worden wat meestal resulteert in ruzie of conflict in enige vorm. Misschien moeten we ons eens gaan verdiepen in onze emoties. Eventjes stoppen met onze vingers in de aarde te graven en onze hersenen gebruiken om in ons zelf te graven. Misschien dat dan de wereld ook een betere plaats zou zijn, maar wie ben ik, een mens net als jij. Mijn gedacht is evenwaardig aan jouw gedacht en daarvoor geen discussie waard. We zijn het al teveel oneens over zovele zaken. We zijn toch zo graag uniek en elk “speciaal” op onze manier. Blijkbaar beseffen we niet dat dit gedrag tot conflict leid. Conflicten die dagelijks gebeuren en op de mens zijn psyche & lichaam hun wonden achterlaten. Als puntje bij paaltje komt moet je toegeven dat er altijd maar 1 waarheid is. 1. Meestal zullen we die waarheid nooit te weten komen. We zijn anders omdat we anders willen zijn. In werkelijkheid zijn we allemaal gelijk. Aan de Hitlers onder mijn lezers zeg ik dit: Wees niet misleid, de wereld waar ik over praat zal nooit bestaan in dit tijdperk. De mens is te ver ontwikkelt naar een staat van onvolmaaktheid. En we zullen ons wel degelijk verder ontwikkelen, maar zelden tot nooit op de goede manier. Ik wil niet dat iemand ooit me verkeerd begrijpt en bijvoorbeeld het Derde Rijk weer wilt boven halen. Zulke zaken en pogingen tot “een betere wereld” zullen nooit waarlijk goed zijn in deze wereld. Ze lijken enkel maar zo. Soms denk ik dat we in het Derde Rijk zitten. Iedereen vind het leven mooi terwijl het dat enkel voor hen zelf is. Ik ben ook gelukkig maar ik vind het leven toch niet mooi. Ik kan niet tegen onrecht. Zelfs al is het aan de andere kant van de wereld,
We hebben allemaal een hart en hersenen. We hebben allen voedsel, drank, kleding en onderdak nodig. We zijn allemaal gelijk. Enkel onze gedachtegang is anders.
Wie zal het ons zeggen hoe we moeten omgaan met zulke zaken. Zijn gedachten dan niet belangrijk? Is weten hoeveel pi in het kwadraat is, werkelijk belangrijker dan te weten wat een goede beslissing en wat een slechte zou zijn? Zou het niet beter zijn om te weten naar welke gedachten we moeten luisteren, en naar welke beter niet? Zou dit niet meer waard zijn dan al het goud dat te vinden is op de aarde? Zou er niet beter een handleiding zitten bij dit leven? Hoe je moet omgaan in bepaalde situaties en hoe je met jezelf moet omgaan? Hoe je met elkaar moet omgaan. Zulke handleiding zou leuk zijn doch interesseert ons dit in het geheel niet. We zouden een deel van onze vrije wil moeten opofferen voor het groter goed. Een deel dat we geheel niet willen opofferen. We zijn zo graag uniek en toch wenen we elk op een begrafenis van een bekende. Niet wetende dat de echte oorzaak van alle dood wijzelf zijn. Soms denk ik, dat dat nog niet zo slecht is.
Uiteindelijk is dit allemaal ook maar een gedachte, die ontstaan is in het menselijk brein. Zodoende is die gedachte evenwaardig aan de uwe. Dit om enige discussie te voorkomen.
Ik kan enkel maar proberen uit te drukken wat voor mezelf o zo logisch is. Ik ben ook maar een mens, net als jij. Ieder zijn waarheid en zoals de titel al zegt, dit is de mijne.

Niet enkel onze gedachtegang is anders.... Het verschil zit 'm juist in het handelen.

Een essentieel verschil, die jouw nogal relativistische benadering sterk weerspreekt.

We zijn niet allemaal gelijk. Dat erkennen is een eerste stap naar inzicht....

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 5:22 pm 
nieuw geregistreerd

Jawel want door er aan te denken word het ene keuze en een keuze zet je soms om in een actie. Elke handeling komt voort uit een gedachte. De handeling is het voltooide werk van de werking van uw gedachtegang. Alles ontstaat in gedachten eerst.
Daarom zijn we juist WEL gelijk. Want enkel die gedachtestroom is anders, de keuzes en daardoor de handelingen.
Als we alleen een gelijkgestemde gedachtestroom zouden hebben zouden ieders handeling zo goed als hetzelfde zijn. Maar wij wensen uniek te zien en kunnen daardoor dus niet 1 dezelfde gedachtegang hebben en kunnen ook dus niet een dezelfde handeling doen. Het probleem is echter ook dat we nooit zeker kunnen zijn welke gedachten juist zijn en welke fout. Zelfs als we bewijs denken te vinden moeten we niet oppassen want ons verstand speelt graag spelletjes met ons. Allemaal om het moeilijker te maken om werkelijk 1 te zijn want als wij dat zouden zijn zou er geen conflict meer zijn. Ja zelfs onze natuur weerhoud ons daarvan om dat te doen want het mag niet zijn denk ik in deze wereld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]