Het is nu vr okt 20, 2017 11:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

De belangrijkste oorzaak van terrorisme is:
ideologisch 44%  44%  [ 7 ]
psychologisch 38%  38%  [ 6 ]
cultureel en sociologisch 19%  19%  [ 3 ]
het multicultuurbeleid 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 16
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo maart 27, 2016 3:17 am 
lid

Er is niet een enkele oorzaak aan te wijzen voor terrorisme, en waarom vooral jonge mannen besluiten tot terroristische daden, meer is er sprake van risicofactoren:
1.- Een ideologische rechtvaardiging: in de twintigste eeuw waren de belangrijkste: a.- Marxisme en antisysteembewegingen (FARC, RAF, Brigate Rosse); b.- Nationalisme (Baskenland, Ierland, Koerdistan) c.- Godsdienst (jihadisten, prolifeactivisten). Een politiek of religieus denkbeeld wordt een ideologie wanneer:
Het pretendeert een totaaloplossing te bieden (voor de samenleving, het landsbestuur, de wereld)
Het pretendeert rationeel en/of samenhangend (coherente) te zijn.

De ideologisering van een politieke leer heeft enorme gevolgen voor het politieke leven en de democratie:
1.- Men verdeelt mensen, politieke stromingen en landen in bondgenoten en vijanden.
2.- De dialoog met andersdenkenden verdwijnt, kritiek of kanttekeningen vanuit de eigen gelederen worden verdacht of verraad.
3.- De stellingnames verhinderen toegeven aan andersdenkenden: het wordt alles of niets.

Ideologieën hebben een grote emotionele lading, omdat zij een identiteit, een moreel houvast verschaffen, een zekerheid van goed/kwaad, van het “ergens bij” horen. Ideologisering wekt de schijn van van standvastigheid, van beginselvastheid, van duidelijkheid, kan tot moed of zelfopoffering inspireren. Ideologieën kunnen mensenmassa’s op de been brengen, en daar “gestaalde kaders” uit destilleren. Het is terzelfdertijd het blind navolgen van leiderschappen en leerstellingen, de verkettering en vervolging van andersdenkenden, en tot slot de rechtvaardiging voor kampbeulen en terroristen.

2.- Man zijn en jonger dan 35 jaar oud.

3.- Psychologische factoren. Aan deze factoren hecht men meer in de VS, waar terreuraanslagen minder door groepen of cellen worden uitgevoerd en in 8 van de 10 gevallen door "eenzame wolven", zonder enige steun vanuit netwerken, familie of vriendenkring. Narcisme zou een van de belangrijkste factoren zijn: een gering gevoel van eigenwaarde dat gecompenseerd wordt met aandachttrekken, vooral door grensoverschrijdend gedrag en een grote behoefte aan bewondering door anderen. Narcisten kunnen geen duurzame fiefdesverhoudingen opbouwen, leggen de fouten bij de ander, de omgeving of de samenleving, hebben geen inlevingsvermogen en een lage frustratietolerantie. Dit laatste leidt tot woedeaanvallen. Narcisme neemt sterk toe als pathologie in de VS. Over de oorzaken daarvan bestaan verschillende theorieën: sommige noemen werkende moeders en kleine gezinnetjes als oorzaak; andere weer internetverslaving, de consumptiemaatschappij en dan zijn er theorieën die de Ik-samenleving en het daarbij horende op zelfontplooiïng gerichte onderwijs als schuldige verklaren. Narcisme is vooral een probleem bij mannen, waaraan ook culturele aspecten kleven, zoals machismo. Binnen "culturas machistas" wordt het mannelijke boven het vrouwelijke gesteld, en zonen opgevoed met het idee dat ze de boventoon dienen te voeren.

Het is niet verwonderlijk dat binnen de VS een groot gewicht aan psychologische factoren wordt toegekend: de terrorist is gemiddeld niet lager opgeleid, niet armer, 33% heeft een gezin en in 48 van de 93 terreuraanvallen betrof het geen islamitische terroristen, hoewel islamitische terreurdadigers dus wel een hoog aandeel vertegenwoordigen: 48%.

4.- Cultuursociologische factoren. In tegenstelling tot de VS wijt men in Frankrijk terrorisme aan vooral sociologische factoren. Ook niet verwonderlijk: ofschoon moslims 10% van de bevolking vormen is hun aandeel in de gevangenissen 70%; zij wonen geconcentreerd in achterstandswijken van steden como Lión, Marsella, París y Estrasburgo, het aandeel van moslims dat werkloos ligt in Frankrijk rond de 20%, het dubbele van het gemiddelde dat rond de 10% ligt. Het "Centre de recherches politiques de Sciences Po" toont aan dat moslims in grote meerderheid vasthouden aan hun tradities. 39% wijst homoseksualiteit af, 43% wil gescheiden zwemmen en 46% heeft antisemitische sympathieën. Van de jongeren dan 30 jaar zijn 40% nadrukkelijk conservatief op zedelijk en godsdienstig gebied, tegen 3% van hun franse leeftijdsgenoten; dit laatste zegt echter niets over hun politieke voorkeur daar zij in meerderheid (51,2%) PS stemmen. Zij trouwen bij voorkeur onderling. Het terrorisme zou in het franse geval een uitvloeisel zijn van achterstand ten gevolge van discrininatie (door de niet moslemmeerderheid) en zelfafsluiting (doordat men culturele integratie afwijst). Wederom frans onderzoek: Van de terroristen wordt 70% wordt door vrienden overtuigd; een 25% door naaste familie en een 5% wordt vanuit de moskee overtuigd.

5.- Er is overigens nog een andere visie op het ontstaan van voedingsbodem voor moslim terrorisme in het Westen, namelijk het multicultuurbeleid. Door moslims steeds weer als aparte zuil in de samenleving te plaatsen versterkt men de identiteit, het zelfbeeld: ik ben moslim, eerder dan "Nieuwe Brit" (van pakistaanse oorsprong) of "Nieuwe Nederlander" (van marokkaanse oorsprong). In dat verband haalde ik eerder Kenan Malik (Van Fatwah tot Jihad 2002) aan, en neem hier zijn gevolgtrekkingen over: Stop met het multicultuurbeleid beschouw de moslims (en geen enkele immigrantengroep) niet langer als aparte groep, vervolg alle prekers die oproepen tot geweld of discriminatie (dus behandel ze net als extreem rechts) en stop al de financiering en subsidies die uit mn Saoedisch Arabië komt. Accepteer de immigranten als gelijken, als Nieuwe Britten, maar eis culturele integratie (dus dat ze de britse cultuur en daarmee dus de kernwaarden en gedragsnormen overnemen) en beloon dat met gelijkwaardigheid, totale integratie. Feitelijk pleit de britse Kenan daarmee voor een zuidamerikaans beleid, waarin een officiële, nationale cultuur, vaderlandse geschiedenis en nationale identiteit centraal gesteld worden en ras of ethnische oorsprong als irrelevant gelden. Verder stelt Kenan ook dat extreem-rechts, (hoewel een begrijpelijke reactie) negatief werkt. Tracht de moslims niet te vervreemden door de Koran als kwaadaardig voor te stellen. In de Koran staan allerelei tegenstrijdigheden, van prachtige poëtische oproepen tot verdraagzaamheid, naastenliefde tot oproepen tot geweld en discriminatie. Je moet af van het dogma Koran= Letterlijke woord van God en de voorzichtige pogingen tot hervorming binnen de Islam in die richting steunen, met gelden, met zendtijd, met wapens waar dat nodig is. Zie verder de draad hervorming binnen de islam viewtopic.php?f=48&t=7781&p=354204&hilit=hervorming#p354204 . De hervorming van de Islam gaat allen aan, is wereldbelang en dus moeten we partij kiezen.

Gezien de veel betere integratie van Moslems in Zuid-amerika en de VS zou Kenan gelijk kunnen hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo maart 27, 2016 8:04 am 
lid

Terroristen zijn geboren met die afwijking om te moorden. Dat heeft dus niets met een ideologie te doen. Ook zijn de terroristen jaloers op de mensen die veel meer kunnen dan de terroristen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo maart 27, 2016 4:14 pm 
lid

Ik heb 2 gestemd, vnl psychologie. Narcisme is al genoemd, ik zou messias-complex toevoegen (zie bijv Breivik, Mo B en anderen)

Extreem geweld gevoed door hysterie, paranoia en waanbeelden. Die state of mind is een voorwaarde om jezelf op te blazen. In Amerika worden mensen op scholen door recalcitrante game-verslaafden overhoop geschoten, die wraak nemen op pesters en leraren. De grens tussen fictie en werkelijkheid vervaagt.

Niet alleen bij lone wolves is de psychologie van belang, ook bij groepen, bijv. als je denkt in termen van leiders en meelopers..

Groepsdynamiek en groepsdwang, manipulatie van mensen via sociale media (!) en bij moslim-terrorisme ook: familie, broers.

Ideologie lijkt me op de tweede plaats komen. Dat is een intellectuele activiteit. Ik denk dat het tegenwoordig veel minder een rol speelt. Terroristen zijn geen gesjeesde studenten meer zoals in de zeventiger jaren. Het zijn ex-kleine criminelen, die via websites radicaliseren. Losers die persoonlijk genoegdoening proberen te bereiken t.o.v. de Grote Boze Maarschappij, vanuit een persoonlijk gevoelde slachtofferrol. Zie Samir A.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo maart 27, 2016 4:20 pm 
lid

Alle kenmerken hierboven kunnen aanleiding zijn maar het is vooral psychologisch. Er zijn miljarden moslimmannen in arme multiculturele wijken die blootgesteld worden aan ideologie en extremisme, een klein percentage besluit om tot een terreuraanslag over te gaan. Wat onderscheid dat kleine percentage van de grote meerderheid? Een psychologische afwijking.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:47 am 
lid

Ook ik denk in de eerste plaats aan psychologische oorzaken. Desalniettemin speelt de culturele integratie van immigranten en inheemse bevolking ook een grote rol; waar die hapert onstaat veel wrok, over en weer, voedingsbodems voor jihadistisch en voor extreem-rechts gedachtengoed. Niet verwonderlijk dat de meeste jihadisten komen uit landen waar die integratie moeizaam verloopt: Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Duitsland. Uit Amerika of het nu Latijns of Angelsaksisch Amerika betreft, komen slechts weinigen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 12:59 pm 
lid

Een veelgehoorde verklaring voor de recente aanslagen door moslimextremisten in Europa zijn de bemoeienissen van de Westerse landen in het M.O. Dat verklaart echter niet de moordpartijen van sjiieten op soennieten en omgekeerd en al helemaal niet de recente Taliban zelfmoordaanslag op een groep christenen in Pakistan die in een speeltuin Pasen vierden of de slachtpartij door moslims op christenen in een kerk in Egypte. Ook in Indonesië en in Afrika vonden slachtpartijen door moslims op christenen plaats.

Wat maakt dat mensen uit naam van hun godsdienst andere mensen vermoorden? Is het diepe liefde voor hun God of is het diepe haat ten opzichte van anders- of geen gelovigen? Ik heb eens in een reportage over de Palestijnse gebieden een moslim horen zeggen dat hij Allah meer liefhad dan zijn kinderen en een Palestijnse vrouw dat zij met liefde kinderen baarde die zich later opbliezen en zo martelaar werden. Verblind zijn door liefde is nauw verwant aan verblind zijn door haat. De emotie heeft de ratio doen verdwijnen.

Ik heb geprobeerd dit soort mensen te begrijpen maar ik kan het niet. De tranen schoten in mijn ogen na de laatste aanslag in Brussel en ook de zelfmoordaanslag in Pakistan maakt me gedeprimeerd. Waarom vermoorden moslims moslims, christenen, joden en niet- en andersgelovigen en zijn moordpartijen andersom een uitzondering? Er zijn talloze religieuze sektes op de wereld, van de christelijke mormonen tot hindoes sektes zoals Baghwan en Hare Krisna. De in het oranje geklede Hare Krisna volgelingen riepen bij bijna niemand diepe weerstand op, hooguit lachlust. En als er al werd gemoord uit naam van religie of levensovertuiging, dan bleven de moordenaars beperkt tot één geïsoleerde groep, terwijl moslimmoordenaars over de hele wereld dood en verderf zaaien. Waarom? Niemand kan mij nog wijsmaken dat het om een enkele religieuze gek gaat en dat het met islam niets te maken heeft. Hoe kan volslagen hysterie zich van mensen meester maken na het aanschouwen van (of het horen over) een spotprent waardoor ze en massa gaan brandstichten, plunderen en moorden? Dat mensen boos of verdrietig worden door de uitingen van anderen is te begrijpen, onbegrijpelijk (tenminste voor mij) is dat mensen hierdoor veranderen in monsters. Ook de rechtsextremisten die in Brussel een herdenking verstoorden, vallen onder hysterici.

Kan iemand mij vertellen wie of wat deze diepe haat die mensen tot moordenaars maakt, voedt?

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:14 pm 
lid

claartje schreef:
Een veelgehoorde verklaring voor de recente aanslagen door moslimextremisten in Europa zijn de bemoeienissen van de Westerse landen in het M.O. Dat verklaart echter niet de moordpartijen van sjiieten op soennieten en omgekeerd en al helemaal niet de recente Taliban zelfmoordaanslag op een groep christenen in Pakistan die in een speeltuin Pasen vierden of de slachtpartij door moslims op christenen in een kerk in Egypte. Ook in Indonesië en in Afrika vonden slachtpartijen door moslims op christenen plaats.

Wat maakt dat mensen uit naam van hun godsdienst andere mensen vermoorden? Is het diepe liefde voor hun God of is het diepe haat ten opzichte van anders- of geen gelovigen? Ik heb eens in een reportage over de Palestijnse gebieden een moslim horen zeggen dat hij Allah meer liefhad dan zijn kinderen en een Palestijnse vrouw dat zij met liefde kinderen baarde die zich later opbliezen en zo martelaar werden. Verblind zijn door liefde is nauw verwant aan verblind zijn door haat. De emotie heeft de ratio doen verdwijnen.

Ik heb geprobeerd dit soort mensen te begrijpen maar ik kan het niet. De tranen schoten in mijn ogen na de laatste aanslag in Brussel en ook de zelfmoordaanslag in Pakistan maakt me gedeprimeerd. Waarom vermoorden moslims moslims, christenen, joden en niet- en andersgelovigen en zijn moordpartijen andersom een uitzondering? Er zijn talloze religieuze sektes op de wereld, van de christelijke mormonen tot hindoes sektes zoals Baghwan en Hare Krisna. De in het oranje geklede Hare Krisna volgelingen riepen bij bijna niemand diepe weerstand op, hooguit lachlust. En als er al werd gemoord uit naam van religie of levensovertuiging, dan bleven de moordenaars beperkt tot één geïsoleerde groep, terwijl moslimmoordenaars over de hele wereld dood en verderf zaaien. Waarom? Niemand kan mij nog wijsmaken dat het om een enkele religieuze gek gaat en dat het met islam niets te maken heeft. Hoe kan volslagen hysterie zich van mensen meester maken na het aanschouwen van (of het horen over) een spotprent waardoor ze en massa gaan brandstichten, plunderen en moorden? Dat mensen boos of verdrietig worden door de uitingen van anderen is te begrijpen, onbegrijpelijk (tenminste voor mij) is dat mensen hierdoor veranderen in monsters. Ook de rechtsextremisten die in Brussel een herdenking verstoorden, vallen onder hysterici.

Kan iemand mij vertellen wie of wat deze diepe haat die mensen tot moordenaars maakt, voedt?

Zonder twijfel de islam. Sommige moslims (gelukkig lang niet alle moslims) halen uit hun geloof de rechtvaardiging mensen te doden.
Natuurlijk moeten we niet alle moslims over dezelfde kam scheren maar het adagio is:
Niet alle moslims zijn terrorist, maar bijna alle terroristen zijn wel moslim.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:28 pm 
lid

Ik denk dat primair de ideologie het probleem is.

Deze verschaft een kader (groepsproces) waarbij de eigen normen en waarden opzij geschoven kunnen worden en mensen dingen kunnen doen die zij zelf nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Zie in dit kader de werking van communistische regimes als Noord-Korea waar kinderen hun ouders verraden, al die goeie Duitsers die onder het motto Befehl ist Befehl hun gruweldaden begingen en bv. een experiment als The Wave waar brave kinderen rare dingen gaan doen om maar bij de groep te horen.

Ideologieen / Indoctrinatie icm. sterke groepsdwang zijn m.i. de kern van het probleem.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:30 pm 
lid

HvR schreef:

Deze verschaft een kader (groepsproces) waarbij de eigen normen en waarden opzij geschoven kunnen worden en mensen dingen kunnen doen die zij zelf nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Zie in dit kader de werking van communistische regimes als Noord-Korea waar kinderen hun ouders verraden, al die goeie Duitsers die onder het motto Befehl ist Befehl hun gruweldaden begingen en bv. een experiment als The Wave waar brave kinderen rare dingen gaan doen om maar bij de groep te horen.

Ideologieen / Indoctrinatie icm. sterke groepsdwang zijn m.i. de kern van het probleem.

Naar mijn idee is dat cultureel en sociologisch, maar ik ben blijkbaar de enige die dat in de poll heeft aangegeven.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:43 pm 
lid

Over wat een mens een terrorist maakt heeft het Jeugdjournaal een geheel eigen menig. Het jeugdjournaal maakt kinderen wijs dat een terrorist iemand is die boos is omdat hij geen baan kan vinden.
http://www.npo.nl/zapp-weekjournaal/27- ... art_at=270

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:47 pm 
lid

Er wordt ook gehersenspoeld via o.a. de Arabische tv die ze massaal bekijken,
dat gecombineerd met dubieuze sites via internet en het gif dat door ronselaars
over ze uit wordt gestort.
Thuis zijn er (groot)ouders die niet de taal van hun tegenwoordige land spreken,
jongens worden hoger aangeslagen dan meisjes en leven meer op straat waar
ze ronselaars en potentiële criminelen tegen kunnen komen.

Die schotels zouden verboden moeten worden.
Geestelijk zijn ze zo zwak dat ze zich laten indoctrineren, niet allemaal uiteraard.
Broertjes van terroristen moeten ook doorgelicht worden, er zijn mij teveel
familieverbanden.

Niet allemaal zijn ze verrot.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:48 pm 
lid

Pizzaman schreef:
HvR schreef:

Naar mijn idee is dat cultureel en sociologisch, maar ik ben blijkbaar de enige die dat in de poll heeft aangegeven.

Een uitzichtloos bestaan, culturele, sociologische en ideologische elementen spelen allemaal een meer of minder belangrijke rol, maar aangezien niet iedereen in dezelfde situatie en omstandigheden een terrorist wordt is het enige mogelijke antwoord dat de belangrijkse factor psychologisch is uiteindelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 2:56 pm 
lid

Joyce schreef:
Thuis zijn er (groot)ouders die niet de taal van hun tegenwoordige land spreken,

Geestelijk zijn ze zo zwak dat ze zich laten indoctrineren, niet allemaal uiteraard.
familieverbanden.

Ook de complottheorie dat de VS en de Mossad (Israël) erachter zitten vindt gretig aftrek. Immers de moordenaars kunnen geen moslims zijn omdat moslims niet mogen moorden van hun geloof.
http://www.joop.nl/opinies/hoe-ontkrach ... en-over-is

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 3:03 pm 
lid

claartje schreef:
Joyce schreef:

familieverbanden.

Ook de complottheorie dat de VS en de Mossad (Israël) erachter zitten vindt gretig aftrek. Immers de moordenaars kunnen geen moslims zijn omdat moslims niet mogen moorden van hun geloof.

Het zijn echt niet alleen moslims die de traditionele, reguliere pers niet meer geloven en niet meer als betrouwbare bron beschouwen...er zitten er hier ook een paar zelfs, die de pers bijvoorbeeld te politiek correct vinden of te pro-Amerikaans.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma maart 28, 2016 3:05 pm 
lid

claartje schreef:
Joyce schreef:

familieverbanden.

Volgens veel moslims hebben de Joden en de VS overal schuld aan, het is en blijft een
schandalige zaak.
En ook zo dom.
Maar het is wel gemakkelijk om altijd anderen de schuld te geven, dat hoort blijkbaar bij
hun cultuur.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di maart 29, 2016 6:39 am 
lid

claartje schreef:

De terroristen zijn jaloers op de medemensen die meer kunnen dan zijzelf.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di maart 29, 2016 9:32 am 
lid

Joyce schreef:
Volgens veel moslims hebben de Joden en de VS overal schuld aan, het is en blijft een schandalige zaak. En ook zo dom. Maar het is wel gemakkelijk om altijd anderen de schuld te geven, dat hoort blijkbaar bij hun cultuur.

Het uit zich dan toch in een ideologie; gebleken is wel dat niet-moslims ook heel vatbaar zijn voor fundamentalistische ideologie.

Ik houd van ideologie. Laat het wel zijn met bescheidenheid en met medemenselijkheid, zonder fundamentalisme.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: di maart 29, 2016 1:49 pm 
lid

Wat mij betreft psychologie. Je moet gestoord zijn om vanwege een misdadige theorie grote groepen 'ongelovigen' te willen doden. Overigens zag ik gisteren op het VRT-journaal dat er niet alleen christenen zijn vermoord in Lahore maar minstens een even grote groep moslims. Wereldwijd vallen de meeste slachtoffers door moslim-terroristen nog steeds onder 'ongelovige' moslims.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di maart 29, 2016 2:04 pm 
lid

portman schreef:
Wat mij betreft psychologie. Je moet gestoord zijn om vanwege een misdadige theorie grote groepen 'ongelovigen' te willen doden. Overigens zag ik gisteren op het VRT-journaal dat er niet alleen christenen zijn vermoord in Lahore maar minstens een even grote groep moslims. Wereldwijd vallen de meeste slachtoffers door moslim-terroristen nog steeds onder 'ongelovige' moslims.
Dat laatste moge zo zijn, dat doet helemaal niets af dat we vergelijkbare acties toch niet zien vanuit andere religies. Vooral niet het stukje 'zelfopoffering'.

Je kunt de link tussen terrorisme en islam niet ontkennen, hoe graag je dat misschien ook wil doen.

Het kan best zijn dat er binnen elke religie mensen 'doorslaan', dat men psychotisch wordt of wat dan ook. Toch zit er (impliciet) in de islam een factor die het mogelijk maakt dat ALS men doorslaat, dat dat dan ook direct op een zeer kwalijke manier gebeurt.

Nou ja, vooruit, er zijn binnen andere religies ook gevallen van 'zelfopoffering' ... maar die lijken me toch van een andere orde dan de 'zelfopoffering' binnen de islam.

Zoek de verschillen ...

Afbeelding

Afbeelding

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di maart 29, 2016 2:43 pm 
lid

claartje schreef:

De islam zelf. Wat men ook beweerd of hoe veel men daar ook om heen wil draaien.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]