Het is nu ma dec 11, 2017 2:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Racisme is:
Een aangeboren reactie op alles wat anders lijkt 31%  31%  [ 5 ]
Een gevolg van opvoeding 44%  44%  [ 7 ]
een cultureel probleem 6%  6%  [ 1 ]
Een gevolg van slechte ervaringen 19%  19%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 16
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 12:56 pm 
lid

Is racisme een aangeboren, natuurlijke en instinctieve reactie op mensen die er anders uitzien? Dan zou reeds op kleuterleeftijd kinderen die er hetzelfde uitzien elkaar opzoeken als vriendjes. Wat dat betreft heb ik ervaringen aangehoord die dat bevestigen. Ingevolge dat idee zouden kleuters dat onderscheid maken, zonder dat dit zich manifesteert in pestgedrag of uitsluiting, maar op wat latere leeftijd zou dat vaak wel het gevoilg zijn.

Is racisme een kwestie van identiteit? Dat kan, maar dan moet de directe vertrouwde omgeving, de ouders ook veel belang hechten aan het feit dat men zwart is, wit is of indiaans of wat dan ook. In dat geval groeien kinderen dus op met het idee: ik ben zwart en dat is een belangrijk deel van mijn identiteit. Dan wordt het racisme onbedoeld en onbewust door de opvoeders of zelfs de onderwijzers aangeleerd.

Is racisme een cultureel probleem? Men groeit op in de nederlandse cultuur en kan mensen van een andere culturele achtergrond, maar niet doorgronden, en ontwikkelt daardoor een terughoudendheid om het contact te zoeken met die "surinamer", "marokkaan" of "antilliaan". Men ontwikkelt vooroordelen, omdat men niet of weinig directe contactervaringen heeft. Het gevolg daarvan is dat men gaat oordelen en handelen op grond van vooroordelen.

Of louter en alleen het gevolg van slechte ervaringen?

Doe de volgende test en ontdek of u bewust dan wel onbewust racistische neigingen vertoont.

https://implicit.harvard.edu/implicit/n ... atest.html

Kies eerst links onder voor Netherlands en nadien voor Ras.

Bij mij kwam er de uit:

Weinig tot geen automatische voorkeur voor blanke mensen in vergelijking met zwarte mensen

En toch betrap ik mij wel op rasvooroordelen, alleen niet jegens negers, maar sedert enkele slechte ervaringen twee jaar geleden met leden van een indiaanse gemeenschap, jegens indianen, welke hun identiteit nadrukkelijk uitdragen. In mijn geval was de uitkomst vermoedelijk anders geweest in dat geval.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 8:43 pm 
lid

Met uitzondering van kaalkopjes en gekkies met een witte puntmuts bestaat racisme niet.
Wat wel bestaat is OSM (ons soort mensen). Mensen zoeken elkaar op binnen hun eigen sociale klasse. Dat heeft niets met ras te maken en alles met het feit dat we ons binnen onze eigen klasse het meest op ons gemak voelen. De buurt, de vrienden, de sportclub, hobbies we bewegen ons allemaal in onze eigen groep. Ik kom zelden in contact met hogere sociale klasse en eigenlijk nooit met een lagere. We kruisen elkaars pad, we weten van elkaars bestaan maar hebben elkaar niets te melden.

Lagere klassen voelen zich achtergesteld en doen er alles aan de schuld van hun situatie bij anderen te leggen. De racisme kaart spelen is zo'n manier van aanstellerij.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 11:20 pm 
lid

Ik heb 'm ingevuld. Ik heb weinig tot geen voorkeur voor de ene dan wel de andere groep. Maar allemachtig wat een enorm slecht taalgebruik. En deze 'test' is afkomstig van iemand met een (afgeronde) universitaire opleiding?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 11:42 pm 
lid

osker schreef:
Met uitzondering van kaalkopjes en gekkies met een witte puntmuts bestaat racisme niet.
Wat wel bestaat is OSM (ons soort mensen). Mensen zoeken elkaar op binnen hun eigen sociale klasse. Dat heeft niets met ras te maken en alles met het feit dat we ons binnen onze eigen klasse het meest op ons gemak voelen. De buurt, de vrienden, de sportclub, hobbies we bewegen ons allemaal in onze eigen groep. Ik kom zelden in contact met hogere sociale klasse en eigenlijk nooit met een lagere. We kruisen elkaars pad, we weten van elkaars bestaan maar hebben elkaar niets te melden.

Lagere klassen voelen zich achtergesteld en doen er alles aan de schuld van hun situatie bij anderen te leggen. De racisme kaart spelen is zo'n manier van aanstellerij.

racisme is een enorme pre-occupatie van blanke (witte) mensen. Ze/wij zitten er bij voorbaat enorm mee in de maag, voelen ons direkt bezwaard en aangesproken. Een paar decennnia geleden was racisme, in de zin van het per definitie inferieur achten van andere "rassen" vooral een roomwitte hobby, ondertussen zijn de tijden echt en drastisch veranderd en zij het vooral blanke/witte mensen die daar mee bezig zijn. Alles met een kleurtje discrimineert er rascistisch lekker op los zonder zich daarover al te veel morele bezwaren te maken.

Daarbij is het wel zo goedk om een helder verschil te maken tussen vooringenomendheid/aannames t.a.v. andere bevolkingsgroepen (dat kan bijv ook om de corpulente of lager geschoolde medemens gaan) en tussen onversneden racsitische opvatten zoals "gekkies en rare kaalkoppies" die in al hun onbenulligheid en frustratie over eigen falen willen koesteren. Met enige verstand begrijp je dat het verschil tussen mensen niet in een kleurtje maar in opvoeding, opleiding en de kwaliteit van den inborst ligt.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 11:57 pm 
lid

Frankly schreef:
osker schreef:

racisme is een enorme pre-occupatie van blanke (witte) mensen. Ze/wij zitten er bij voorbaat enorm mee in de maag, voelen ons direkt bezwaard en aangesproken. Een paar decennnia geleden was racisme, in de zin van het per definitie inferieur achten van andere "rassen" vooral een roomwitte hobby, ondertussen zijn de tijden echt en drastisch veranderd en zij het vooral blanke/witte mensen die daar mee bezig zijn. Alles met een kleurtje discrimineert er rascistisch lekker op los zonder zich daarover al te veel morele bezwaren te maken.

Daarbij is het wel zo goedk om een helder verschil te maken tussen vooringenomendheid/aannames t.a.v. andere bevolkingsgroepen (dat kan bijv ook om de corpulente of lager geschoolde medemens gaan) en tussen onversneden racsitische opvatten zoals "gekkies en rare kaalkoppies" die in al hun onbenulligheid en frustratie over eigen falen willen koesteren. Met enige verstand begrijp je dat het verschil tussen mensen niet in een kleurtje maar in opvoeding, opleiding en de kwaliteit van den inborst ligt.

https://youtu.be/X8-JYUL050s

En probeer nu de eerste zin nog maar eens kracht bij te zetten. Je ziet niet dat discriminatie iets totaal anders is, hoe goed je het ook bedoeld.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 12:07 am 
lid

osker schreef:

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 12:11 am 
lid

wortel schreef:
Frankly schreef:
osker schreef:

https://youtu.be/X8-JYUL050s

En probeer nu de eerste zin nog maar eens kracht bij te zetten. Je ziet niet dat discriminatie iets totaal anders is, hoe goed je het ook bedoeld.

...neem nog eens een wortel....terwijl je onderzoekjes bekijkt waaruit bijv. blijkt dat de meerderheid, ook hier geboren, van den islamitischen medemens er anti-semitische opvattingen (jah, dat is racismuh) op na houdt. Das eghut anderen koek dan wat gekkies en kaalkkoppies....

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 12:17 am 
lid

Brouwer2012 schreef:
Ik heb 'm ingevuld. Ik heb weinig tot geen voorkeur voor de ene dan wel de andere groep. Maar allemachtig wat een enorm slecht taalgebruik. En deze 'test' is afkomstig van iemand met een (afgeronde) universitaire opleiding?

Ik daarentegen heb een enorme voorkeur voor "mijn soort mensen"...en das niet afhankelijk van kleur, ras, afkomst; maar wel of ik het fijne, prettige mensen vind. Ik heb geen enkele interesse om geforceerd net te doen alsof ik iemand aardig, leuk en vriendelijk vindt omdat ie toevallig een kleurtje heeft, net zo min als ik per definitie iemand aardig en leuk zou moeten vinden omdat ie roomblank is. Het doet er gewoon geen enkele jota toe kleur en "ras".

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 2:44 pm 
lid

Frankly schreef:
Brouwer2012 schreef:

Ik daarentegen heb een enorme voorkeur voor "mijn soort mensen"...en das niet afhankelijk van kleur, ras, afkomst; maar wel of ik het fijne, prettige mensen vind. Ik heb geen enkele interesse om geforceerd net te doen alsof ik iemand aardig, leuk en vriendelijk vindt omdat ie toevallig een kleurtje heeft, net zo min als ik per definitie iemand aardig en leuk zou moeten vinden omdat ie roomblank is. Het doet er gewoon geen enkele jota toe kleur en "ras".

Hahahaha! Ja mee eens, met Brouwer: ...allemachtig wat een enorm slecht taalgebruik. En deze 'test' is afkomstig van iemand met een (afgeronde) universitaire opleiding?

Overigens staat bij de test: "De interpretatie wordt beschreven als "automatische voorkeur voor mensen met een lichte huidskleur" als je sneller reageert wanneer gezichten met eenLichte huidskleur en Goed woorden geassocieerd worden dan wanneer gezichten met een Donkere huidskleur en Goed woorden met dezelfde toets geclassificeerd worden. Afhankelijke van de omvang van je score, je automatische voorkeur kan beschreven worden als licht, matig, sterk, weinig tot geen voorkeur. "

Mja. Of je links-of rechtshandig bent (met die wijsvingers...) staat er niet bij.
EN bij de tweede en derde keer begin je 'm door te krijgen. Of je maakt er een bende van.
Daarbij kan je deels kiezen uit de antwoorden - welke volkomen "wensdenkend" in te vullen zijn.

Dan komt er ook nog eens uit dat ik "weinig of geen voorkeur" zou hebben.
Ja, maar de vraag of er al dan niet een hoofddoek/baard op zat, stond er niet bij he.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 8:29 pm 
lid

Nou, niemand kan nog beweren dat ik een racistische boer ben.
Volgens de test heb ik zelfs een lichte voorkeur voor zwarte mensen. I shit you not.
Ik vond het zelf een rare uitslag, dus ik heb ook die test met lichte-donkere huidskleur er maar achteraan gedaan.
Resultaat: een lichte voorkeur voor mensen met een lichte huidskleur. Schiet mij maar lek.
Als ik die twee testresultaten tegen elkaar wegstreep kun je concluderen dat het mij geen ruk uitmaakt wat voor kleur iemands vel heeft. Daar kan ik me wel in vinden.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 10:02 pm 
lid

Agamemnon schreef:
Nou, niemand kan nog beweren dat ik een racistische boer ben.

Natuurlijk KAN dat wel. Ze kunnen van alles over je beweren. Of het klopt da's vraag 2.

Agamemnon schreef:
Volgens de test heb ik zelfs een lichte voorkeur voor zwarte mensen. I shit you not.
Ik vond het zelf een rare uitslag, dus ik heb ook die test met lichte-donkere huidskleur er maar achteraan gedaan.
Resultaat: een lichte voorkeur voor mensen met een lichte huidskleur. Schiet mij maar lek.
Als ik die twee testresultaten tegen elkaar wegstreep kun je concluderen dat het mij geen ruk uitmaakt wat voor kleur iemands vel heeft. Daar kan ik me wel in vinden.

Volgens mij zien we gewoon het resultaat ervan,
dat je het in je fantasie best wel eens met een lekkere negerin had willen doen.
Niks mis mee.
:holy:

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 7:17 am 
lid

Been there, done that, pizzaman. :wink:
Lang geleden, dat wel.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 9:56 am 
lid

Agamemnon schreef:
Been there, done that, pizzaman. :wink:
Lang geleden, dat wel.

Dat zal het "probleem" dan wel zijn. :fluiten:

Once you go black, you never go back....

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 1:04 pm 
lid

Het is een kwestie van opvoeding, niet noodzakelijkerwijze door de ouders. Je wordt door iedereen in je omgeving opgevoed, dingen aangeleerd, of dat nu je ouders zijn, de school, je vriendjes, de buren, de politieagent...

Racisme is aangeleerd gedrag. Je ziet het vooral door kinderen. Die maken geen onderscheid, kijken niet naar kleur of handicap. Het is wat anderen hen wijsmaakt, wat ze vervolgens elkaar weer wijs gaan maken.

Alle drie de andere punten: een reactie op alles wat anders lijkt; een cultureel probleem en een gevolg van slechte ervaringen, zijn op elkaar terug te voeren. Het reageren op zaken die anders zijn of lijken, het reageren op culturele verschillen en het omgaan met slechte ervaringen, heeft allemaal te maken met de opvoeding. Soms het gebrek er aan.

Racisme laat zich uiteraard niet eenvoudig oplossen. Als het eenmaal bezit heeft genomen, is er een mentaliteitsverandering noodzakelijk bij die persoon, en dat veranderen van mentaliteit is een van de moeilijkste opgaven voor een mens. Soms zijn er ingrijpende gebeurtenissen nodig om mensen de ogen te openen. Bijvoorbeeld van de dood gered worden door iemand welke men eerder vanuit racisme discrimineerde.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 1:06 pm 
lid

De mens is van nature een groepsdier, zoals alle apen dat ook zijn. En er is, om welke reden dan ook*, altijd een vorm van competitie tussen verschillende groepen.

Zolang de mensen binnen groepen qua uiterlijk niet erg verschillen, dan noemen we het gewoon groepsgedrag of eventueel stammenstrijd, ondanks dat er gewoon volledig 'onderscheid' wordt gemaakt. Racisme is niet meer dan een variant van groepsgedrag, waarbij toevallig bepaalde kenmerken zichtbaar zijn.

Om de vraag uit de OP te beantwoorden: groepsgedrag, dus ook 'racisme', is een aangeboren, natuurlijke en instinctieve reactie op mensen die niet uit dezelfde groep komen. De moderne mens heeft dat gedrag wat 'beschaafder' gemaakt en de groep waar men toe behoort is steeds minder specifiek, maar uitingen van groepsgedrag zijn overal terug te vinden.

Zie ook https://www.psychologiemagazine.nl/web/Dossiers/Persoonlijkheid/Dossier-Groepsgedrag.htm

* Vanuit de natuur is dat hoofdzakelijk territorium, dat weer met voedsel (eerste levensbehoefte) te maken heeft.

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 2:39 pm 
lid

Martin59 - ik sluit me bij jou aan.

Een heel goede vriend van mij die al lang niet meer leeft, deelde negers in bij de apen. Ik denk dat het was na voor hem gebleken staatsmanschap van Nelson Mandela, dat hij zijn theorie losliet.

In mijn beleving is het racisme een instinctieve reactie op "anderen" van een heel andere orde, en vanzelf dat ik opvoeding bij mijn keuze insluit. Ervaringen kunnen nog wel een rol spelen maar net zo goed ook bij het weer loslaten van de racistische gedachte.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 7:54 pm 
lid

Negers als apen duiden is onversneden racisme, dat gebeurt gelukkig niet meer (een enkel gekkie daargelaten). Als Mandela en de daar op volgende regeringen van zuid Afrika echter iets aantoonden os het dat een welvarend land naar de kloten draaien helemaal niet moeilijk is. Zuid Afrika is de afgelopen decennia door incapabele leiders de vernieling ingeholpen. Het ging niet slecht omdat ze zwart waren maar ze waren leiders omdat ze zwart waren.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 9:10 pm 
lid

osker schreef:
Negers als apen duiden is onversneden racisme, dat gebeurt gelukkig niet meer (een enkel gekkie daargelaten). Als Mandela en de daar op volgende regeringen van zuid Afrika echter iets aantoonden os het dat een welvarend land naar de kloten draaien helemaal niet moeilijk is. Zuid Afrika is de afgelopen decennia door incapabele leiders de vernieling ingeholpen. Het ging niet slecht omdat ze zwart waren maar ze waren leiders omdat ze zwart waren.

daarbij toonden ze dan wel twee dingen aan:

1. Het ANC is al net zo racistisch als het apartheidssysteem;
2. Wie let op huidskleur in plaats van capaciteiten is knettergek.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 10:09 pm 
lid

Martin59 schreef:
De mens is van nature een groepsdier, zoals alle apen dat ook zijn. En er is, om welke reden dan ook*, altijd een vorm van competitie tussen verschillende groepen.

Zolang de mensen binnen groepen qua uiterlijk niet erg verschillen, dan noemen we het gewoon groepsgedrag of eventueel stammenstrijd, ondanks dat er gewoon volledig 'onderscheid' wordt gemaakt. Racisme is niet meer dan een variant van groepsgedrag, waarbij toevallig bepaalde kenmerken zichtbaar zijn.

Om de vraag uit de OP te beantwoorden: groepsgedrag, dus ook 'racisme', is een aangeboren, natuurlijke en instinctieve reactie op mensen die niet uit dezelfde groep komen. De moderne mens heeft dat gedrag wat 'beschaafder' gemaakt en de groep waar men toe behoort is steeds minder specifiek, maar uitingen van groepsgedrag zijn overal terug te vinden.

Zie ook https://www.psychologiemagazine.nl/web/Dossiers/Persoonlijkheid/Dossier-Groepsgedrag.htm

* Vanuit de natuur is dat hoofdzakelijk territorium, dat weer met voedsel (eerste levensbehoefte) te maken heeft.
Racisme is een -isme, een leer, of ideologie als je wilt. Dat je welbewust beredeneert dat het terecht is dt je onderscheid mag maken omdat iemand een andere kleur heeft. Een leer of ideologie krijg je geleerd, niet aangeboren.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 12:13 am 
lid

Pizzaman schreef:
osker schreef:

daarbij toonden ze dan wel twee dingen aan:

1. Het ANC is al net zo racistisch als het apartheidssysteem;
2. Wie let op huidskleur in plaats van capaciteiten is knettergek.
ja de opvolger van Mandela zei dat je om hiv te voorkomen na de seks meteen moest douchen. Ook vond hij het normaal om met 12 jarige meisjes seks te hebben om de kans op besmetting klein te houden.
Achterlijke idioten, maar zeg er niets van want dat mag niet. Ze zijn zwart en dus is kritiek verboten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]