Het is nu za okt 21, 2017 12:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Racisme is:
Een aangeboren reactie op alles wat anders lijkt 31%  31%  [ 5 ]
Een gevolg van opvoeding 44%  44%  [ 7 ]
een cultureel probleem 6%  6%  [ 1 ]
Een gevolg van slechte ervaringen 19%  19%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 16
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 12:52 am 
lid

osker schreef:
Pizzaman schreef:
osker schreef:
Negers als apen duiden is onversneden racisme, dat gebeurt gelukkig niet meer (een enkel gekkie daargelaten). Als Mandela en de daar op volgende regeringen van zuid Afrika echter iets aantoonden os het dat een welvarend land naar de kloten draaien helemaal niet moeilijk is. Zuid Afrika is de afgelopen decennia door incapabele leiders de vernieling ingeholpen. Het ging niet slecht omdat ze zwart waren maar ze waren leiders omdat ze zwart waren.

daarbij toonden ze dan wel twee dingen aan:

1. Het ANC is al net zo racistisch als het apartheidssysteem;
2. Wie let op huidskleur in plaats van capaciteiten is knettergek.
ja de opvolger van Mandela zei dat je om hiv te voorkomen na de seks meteen moest douchen. Ook vond hij het normaal om met 12 jarige meisjes seks te hebben om de kans op besmetting klein te houden.
Achterlijke idioten, maar zeg er niets van want dat mag niet. Ze zijn zwart en dus is kritiek verboten.

Dom geouwehoer. Zuma is gewoon een corrupte racist. Maar hij is wel gekozen door een meerderheid van de bevolking. Dat in tegenstelling tot de zich superieur voelende kleine minderheid van de fascistische/racistische Apartheid.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 1:02 am 
lid

Hmm tegenwoordig lijkt het vooral te gaan om een verwijt van het verwijt, dus de ander verwijten, dat hij jou racistisch noemt.
Ook is het populair te praten over racisme van andere groepen jegens "ons". Of racisme in verre buitenlanden.

Mbt racisme in eigen kring kijken we blijkbaar liever de andere kant op.

Ik vrees dat het een aangeboren emotie is - optie 1 dus - en (zoals bepaalde emoties nu eenmaal..) onderdrukking behoeft in het dagelijks leven. Een beschaafd mens kijkt niet op iemand neer wegens zijn of haar huidskleur, of whatever uiterlijke kenmerken, dat is gewoon onrespectvol. Staat tegenover de eeuwige onderbuik van de onvrede en de vooroordelen jegens alle mensen met een "lichtgetint" uiterlijk, wat de-facto hier te lande bestaat. Hoe meer de vooroordelen worden bevestigd, hoe meer aandacht de onderbuik vereist, dus optie 4 speelt óók mee, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar ik blijf iets (tekst, mening) gewoon racisme noemen, wanneer het zo klinkt. En ik ga het ook niet omkeren, als verwijt aan de ander, om het verwijt aan ons Nederlanders. Gario mag van mij gewoon zeggen wat hij wil en ik ben het zelfs - deels - met hem eens.

:)

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 1:21 am 
lid

portman schreef:
osker schreef:
Pizzaman schreef:

daarbij toonden ze dan wel twee dingen aan:

1. Het ANC is al net zo racistisch als het apartheidssysteem;
2. Wie let op huidskleur in plaats van capaciteiten is knettergek.
ja de opvolger van Mandela zei dat je om hiv te voorkomen na de seks meteen moest douchen. Ook vond hij het normaal om met 12 jarige meisjes seks te hebben om de kans op besmetting klein te houden.
Achterlijke idioten, maar zeg er niets van want dat mag niet. Ze zijn zwart en dus is kritiek verboten.

Dom geouwehoer. Zuma is gewoon een corrupte racist. Maar hij is wel gekozen door een meerderheid van de bevolking. Dat in tegenstelling tot de zich superieur voelende kleine minderheid van de fascistische/racistische Apartheid.
dom geouwehoer? Tegen wie heb je het druiloor?
Ik zeg nergens dat hij niet democratisch gekozen is. Wat is je probleem?

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 1:26 am 
lid

Racisme is een uiting van beperkte zelfontwikkeling.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 2:41 am 
lid

osker schreef:
portman schreef:
osker schreef:

dom geouwehoer? Tegen wie heb je het druiloor?
Ik zeg nergens dat hij niet democratisch gekozen is. Wat is je probleem?

Druiloor? Dat is nou ook weer geen uiting van beschaafdheid natuurlijk. Maar het tekent wel jouw manier van 'discussiëren'.
Wie kaatst moet de bal verwachten 'meneer'! Dus vandaar mijn inderdaad wel boze reactie op jouw stompzinnigheid.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 5:18 am 
lid

Zuma is een boef, het ANC van Mandela heeft er een bende van gemaakt in Zuid-Afrika.
Een welvarend goed georganiseerd land is in een arme, criminele bende veranderd en daar zijn de leiders verantwoordelijk voor. De held Mandela heeft onterecht in de gevangenis gezeten maar dat kwalificeerde hem niet om presidentje te spelen.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 10:38 am 
lid

Einstein schreef:
Hmm tegenwoordig lijkt het vooral te gaan om een verwijt van het verwijt, dus de ander verwijten, dat hij jou racistisch noemt.
Ook is het populair te praten over racisme van andere groepen jegens "ons". Of racisme in verre buitenlanden.

Een nogal vreemd argument, menig nu middelbare leeftijd zijnde kent niets anders dan "de erfschuld van de blanke man".
En daan ga jij beweren dat we liever de andere kant op kijken? Wie is "we"? De blanke mannen?
Of zijn de "we" de lichtgetinte. Ik hoor namelijk NOOIT dat die eens naar zichzelf kijken.

Einstein schreef:
Ik vrees dat het een aangeboren emotie is - optie 1 dus - en (zoals bepaalde emoties nu eenmaal..) onderdrukking behoeft in het dagelijks leven. Een beschaafd mens kijkt niet op iemand neer wegens zijn of haar huidskleur, of whatever uiterlijke kenmerken, dat is gewoon onrespectvol. Staat tegenover de eeuwige onderbuik van de onvrede en de vooroordelen jegens alle mensen met een "lichtgetint" uiterlijk, wat de-facto hier te lande bestaat. Hoe meer de vooroordelen worden bevestigd, hoe meer aandacht de onderbuik vereist, dus optie 4 speelt óók mee, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar ik blijf iets (tekst, mening) gewoon racisme noemen, wanneer het zo klinkt. En ik ga het ook niet omkeren, als verwijt aan de ander, om het verwijt aan ons Nederlanders. Gario mag van mij gewoon zeggen wat hij wil en ik ben het zelfs - deels - met hem eens.

Gario heeft evenveel recht op zijn eigen mening als Constant Kusters.
Maar ik zie het ook hetzelfde: bevooroordeeld, ongefundeerd gelul van een dronken aardbei.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 2:50 pm 
lid

Pizzaman schreef:
Einstein schreef:

Een nogal vreemd argument, menig nu middelbare leeftijd zijnde kent niets anders dan "de erfschuld van de blanke man".
En daan ga jij beweren dat we liever de andere kant op kijken? Wie is "we"? De blanke mannen?
Of zijn de "we" de lichtgetinte. Ik hoor namelijk NOOIT dat die eens naar zichzelf kijken.

Einstein schreef:

Gario heeft evenveel recht op zijn eigen mening als Constant Kusters.
Maar ik zie het ook hetzelfde: bevooroordeeld, ongefundeerd gelul van een dronken aardbei.

Om bij het fruit te blijven: Je vergelijkt hier appels met rotte peren.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 2:58 pm 
lid

osker schreef:
Zuma is een boef, het ANC van Mandela heeft er een bende van gemaakt in Zuid-Afrika.
Een welvarend goed georganiseerd land is in een arme, criminele bende veranderd en daar zijn de leiders verantwoordelijk voor. De held Mandela heeft onterecht in de gevangenis gezeten maar dat kwalificeerde hem niet om presidentje te spelen.

Ik ga het huidige beleid van het ANC en vooral van Zuma niet verdedigen want het stinkt. Maar het beleid van de kleine blanke Apartheids-elite was door en door verrot en gebaseerd op fascisme en racisme. De oorspronkelijke bevolking is eeuwenlang onderdrukt en vernederd door dit tuig en dan heb ik het specifiek over de leiders van de Nasionale Party. Niet alle blanken waren en zijn racisten en fascisten. Het zal nog wel een generatie of langer duren eer de bevolking beseft wat vrijheid eigenlijk precies inhoudt.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 3:22 pm 
lid

Het punt is dat het apartheid regime rotte kanten had, maar dat het land welvarend was en corruptie en de criminaliteit een fractie was van de huidige situatie.
Het probleem is dat het niet gezegd mag worden omdat de huidige leiders zwart zijn.

De schendingen van mensenrechten tijdens de apartheid jaren waren afschuwelijk maar laten we elkaar geen mietje noemen, de zwarte bevolking gedroeg zich vaak bijna terroristisch. Ieder protest was gewelddadig, Mandela was voor zijn gevangenschap geen lieverdje maar een terreurleider. Blank en zwart hebben zich misdragen.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 3:26 pm 
lid

osker schreef:
Het punt is dat het apartheid regime rotte kanten had, maar dat het land welvarend was en corruptie en de criminaliteit een fractie was van de huidige situatie.
Het probleem is dat het niet gezegd mag worden omdat de huidige leiders zwart zijn.

De schendingen van mensenrechten tijdens de apartheid jaren waren afschuwelijk maar laten we elkaar geen mietje noemen, de zwarte bevolking gedroeg zich vaak bijna terroristisch. Ieder protest was gewelddadig, Mandela was voor zijn gevangenschap geen lieverdje maar een terreurleider. Blank en zwart hebben zich misdragen.

Het land was welvarend maar de bevolking, op de blanke minderheid na, straatarm en dom gehouden. Ik keur geweld af maar zie het geweld dat het ANC gebruikte als verzet en niet als terreur. Daar zorgde het apartheidsregime zelf wel voor.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 4:02 pm 
lid

Het apartheidsregime maakte grote fouten.

Enerzijds via een soort ideologie. Een aanhanger vertelde mij onder 4 ogen hoe hij het zag: zwarten kon je vergelijken met apen.

Aan de andere kant hadden ze "thuislanden" maar dat waren te kleine en vooral economisch gezien, te onaanzienlijke stukken land.

Zo groef het regime haar eigen graf en het is dan nog te waarderen dat ze het uiteindelijk opgaven en besloten een grote ommekeer te maken. Maar de apartheid had (als geheel ander systeem met geheel andere ideologie) wel eens succesvoller kunnen zijn (gemeten aan de ontwikkeling in 2016) als hij anders in elkaar had gezeten.

Apartheid is niet "absoluut" verkeerd als je een gescheiden ontwikkeling bedoelt. Tsjechen en Slowaken besloten bijvoorbeeld ook om uit elkaar te gaan; Nederland en Suriname gingen ook "apart".

Over die apartheidsideologie: ik herinner mij dat er mensen waren die het ras als uitgangspunt namen. Achteraf zeggen we dat moeilijkheden altijd met cultuur van doen hadden maar destijds werd het nog al eens op het ras teruggevoerd. Misschien zou het de moeite waard zijn als historici de apartheidsideologie eens tegen het licht zouden houden.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 5:21 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het apartheidsregime maakte grote fouten.

Enerzijds via een soort ideologie. Een aanhanger vertelde mij onder 4 ogen hoe hij het zag: zwarten kon je vergelijken met apen.

Aan de andere kant hadden ze "thuislanden" maar dat waren te kleine en vooral economisch gezien, te onaanzienlijke stukken land.

Zo groef het regime haar eigen graf en het is dan nog te waarderen dat ze het uiteindelijk opgaven en besloten een grote ommekeer te maken. Maar de apartheid had (als geheel ander systeem met geheel andere ideologie) wel eens succesvoller kunnen zijn (gemeten aan de ontwikkeling in 2016) als hij anders in elkaar had gezeten.

Apartheid is niet "absoluut" verkeerd als je een gescheiden ontwikkeling bedoelt. Tsjechen en Slowaken besloten bijvoorbeeld ook om uit elkaar te gaan; Nederland en Suriname gingen ook "apart".

Over die apartheidsideologie: ik herinner mij dat er mensen waren die het ras als uitgangspunt namen. Achteraf zeggen we dat moeilijkheden altijd met cultuur van doen hadden maar destijds werd het nog al eens op het ras teruggevoerd. Misschien zou het de moeite waard zijn als historici de apartheidsideologie eens tegen het licht zouden houden.

Als een buitenlander het woord "Apartheid" hoort dan weet hij dat het over rassenscheiding in Zuid-Afrika gaat en nergens anders over. Rassenscheiding overigens door het bewind van een kleine blanke minderheid, dus ook onderdrukking en vernedering.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 5:24 pm 
lid

osker schreef:

Wat een onzin! Van wie mag dat niet? :hum:

En dan was mijn opa ook een terreurleider want die leidde een verzetsgroep tijdens WOII. Hij werd overigens door NSBers verraden en in oktober '44 door de nazi's gefusilleerd.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 1:11 am 
lid

Het onderstaande artikel ziet vooral cultuurverschillen als aanjager van racisme, maar erkent het ook als een aangeboren instinctieve afkeer van "allen die niet tot de eigen groep behoren".

Dat laatste zou zich sterker ontwikkelen binnen minderheden.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ieder ... 2476254819

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 1:23 am 
lid

willem schreef:
Het onderstaande artikel ziet vooral cultuurverschillen als aanjager van racisme, maar erkent het ook als een aangeboren instinctieve afkeer van "allen die niet tot de eigen groep behoren".

Dat laatste zou zich sterker ontwikkelen binnen minderheden.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ieder ... 2476254819

Eigenaardig..... "Iedereen is racistisch maar allochtonen zijn racistischer". Dat zou zo maar racisme kunnen zijn... Toch? :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 2:28 am 
lid

Als men dingen niet meer mag benoemen zijn we nog verder weg.

Het is een vrij nuchtere vaststelling, lijkt mij: binnen minderheden wordt het groepsgevoel, de identiteit sterker ontwikkeld is en daardoor leidt tot het nadrukkelijker onderscheid tussen "wij" en "zij".

Daardoor kun je juist beginnen te werken aan enkele van de oorzaken van racisme.

En een van die oorzaken is het multicultuurbeleid.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 3:44 am 
lid

willem schreef:

Het is een vrij nuchtere vaststelling, lijkt mij: binnen minderheden wordt het groepsgevoel, de identiteit sterker ontwikkeld is en daardoor leidt tot het nadrukkelijker onderscheid tussen "wij" en "zij".

Daardoor kun je juist beginnen te werken aan enkele van de oorzaken van racisme.

En een van die oorzaken is het multicultuurbeleid.

Onzin. Het zit gewoon in de mens. Sommigen voelen zich nou eenmaal superieur tegenover andere culturen en dat is de grootste flauwe kul die er bestaat. Let wel: Ik heb het niet over een specifieke cultuur. Racisme komt overal voor.

Als dat zo is heb je gelijk maar in Nederland mag je alles benoemen, tenzij de wet wordt overtreden.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 4:12 am 
lid

Het onderzoek stelt inderdaad dat racisme een natuurlijke aangeboren neiging is. Maar je moet het niet aanwakkeren of versterken. Groepstegenstellingen moet je juist vermijden, en dus moet de gemeenschappelijke identiteit benadrukt worden, en gemeenschappelijk gedeelde waarden veel aandacht krijgen in onderwijs en cultuurbeleid.

Dus vooral geen multicultuurbeleid, maar juist streven naar een gemeenschappelijke cultuur en identiteit.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 4:54 am 
lid

Onbewust racisme blijkt zeer hardnekkig.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ook-w ... 2476254819

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]