Einstein schreef:
Integratie was altijd al het streven, jouw wens komt neer op assimilatie. Jij wilt een leidende cultuur.
Uitgaande van de Real Academia betekent Integración eenwording het tot een geheel samenstellen van oorspronkelijk verschillende delen, en Asimilación de opname van een kleinere eenheid in een groter geheel. Het maakt mij niet zo gek veel uit, als je maar een geheel als resultaat krijgt. Ethnische en groepstegenstellingen moeten verwijnen, zij leiden tot concurrentie en conflicten.
Dat ik een leidende cultuur wil heeft te maken met een aantal culturele kernwaarden die ik niet graag zou zien verdwijnen: de typisch noordeuropese (grote mate van) gelijkheid (kleine machtasafstanden), de rechttoerechtaan-communicatie en de vanouds en relatief grote mate van individuele vrijheid, waardoor de nederlandse cultuur zich al zeer lang kenmerkt door grofmazigheid.
Andere culturele kernwaarden zoals vrouwelijkheid (meer begrip voor de zwakkere dan bewondering voor de sterkere, geringe eergevoeligheid) het (doorgeschoten) individualisme (daarmee indirect ook eigenwijsheid) acht ik minder maar ook zij droegen bij tot de soort samenleving die Nederland werd.
Ik zie die niet graag verwijnen ten gunste van een pyramidalere samenleving, met een fijnmazige cultuur, waarin we de minste of geringste kritiek met grote diplomatie naar voren moeten brengen omdat anders de ander beledigd is (in zijn eer aangetast). Zonder de typische Nederlandse cultuur hadden terpen, dijken, polders, de handelscultuur zich niet vergelijkelijk ontwikkeld.
Een mainsteam cultuur is er altijd wel geweest, maar daarnaast bestonden honderden andere smaken. We hebben al heel wat geintegreerd in dit door de Saksen overlopen land, sinds de vroege middeleeuwen. Als onafhankelijke entiteit stelt Nederland zich al vanaf de Unie van Utrecht (1581) open voor andere culturele invloeden. Dit was onze uitvinding van de wettelijke vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Dat allereerst.
Het plakkaet van Verlaetinghe bepleit godsdienstvrijheid, gewetensvrijheid en een mate van democratie. Die beginselen vloeien voort uit de cultuur, inderdaad. Een politiek beginsel is echter verstarrend. Dat leidt tot wetten en regelgeving die ook misbruikt kunnen worden om juist de waarden die er ooit aan ten grondslag lagen te doen verwijnen. Het gevolg is "Umwerting"
Het is natuurlijk wel misgegaan, zie Scheffer. Ik betreur de segregatie van scholen en wijken. Jammer, dat het zo is gelopen. Maar is dat op te lossen met beleid.. de overheid kan ons toch niet verplichten, om ethnisch-gespreid te gaan wonen of onszelf ineens anders te gaan kleden, of naar andere muziek te gaan luisteren. Hoe moet die "leiding" van jou, dat lijkt me een praktisch probleem.
Ten eerste, inderdaad: ethnisch spreiden, concentratie vermijden. Ten tweede cultuur (waarden, vaderlandse geschiedenis) uitdragen in onderwijs, vaderlandsliefde bijbrengen, misschien niet door vlag en volkslied symboliek, maar juist door heel andere zaken: museumbezoek, wadlopen, dijken, terpen en polders tot symboliek verheffen. Ten derde opheffen bijzonder onderwijs, slechts openbaar onderwijs en verplicht. Vooral: geen islamitisch onderwijs (maar daardoor dus ook geen katholiek of christelijk onderwijs). De nationaliserende en vormende functie moet deel zijn van het onderwijs, met als uitgangspunt: kinderen moeten vooral in de eerste plaats nuttige burgers worden, goede vaderlanders (een beetje het traditionele idee terug dus). Het idee van onderwijs gericht op zelfontplooiïng zoals dat gestalte kreeg in de Mammoetwet kan in een relatief monoculturele en welvarende samenleviing goed uitwerken, maar dat is niet het geval wanneer een der beide voorwaarden verdwijnt.
Stel dat je Artikel 6 Grondwet - met een pennenstreek - hebt geschrapt.. Hoe gaat dat cultureel leiding-geven precies en wat zijn de eisen ? Stel je ook sancties voor ? Ik daag je uit Willem om je eerste bijdrage eens uit te werken en explicieter te maken. Wat houdt jouw leidende cultuurbeleid voor Nederlanders concreet in en voor wie ? Moet iedereen straks verlicht humanist worden, of juist een bepaalde religie aanhangen, dus joods, danwel christelijk ? Hoe bereik je dat dan.. Komen Pinkeltje en Pluk van de Petteflet op de verplichte leeslijst voor kleuters ? Zuinigheid en spaarzaamheid verplicht gesteld… Moeten mensen verplicht naar IKEA op zondag ?
Pinkeltje en Pluk van de petteflat mogen best verplicht worden op kleuterscholen, zoals hier in Chili La Araucana (heldendicht over de verovering van Chili en het indiaanse verszet tegen de spanjaarden) of Don Quijote dela Mancha (Graaf Doldriest, Heer Van De Vlek, alias Don Quichotte), volksdansen, nationale legenden, de levenslopen van Arturo Prat, Bernardo o'Higgins, Colo Colo, Caupolicán of de Gebroeders Carrera verplichte lectuur is op lagere en middelbare scholen. Iets vergelijkbaars is noodzakelijk in Nederland, waardoor men begrijpt hoe Nederland ontstond en tot stand kwam en welke waarden er aan tengrondslag lagen.
I
k trek het nu een beetje in het absurde, toegegeven, maar als ik Wilders hoor.. moeten Noord-Afrikaanse groenteboeren straks niet meer worden toegestaan ? kan een boete volgen voor een restauranthouder, wanneer hij in zijn restaurant geen varkensvlees op het menu wil ? Of voor de Hema, wanneer Zwarte Piet niet op correcte wijze is weergegeven ?
Nee dat gaat te ver. De nederlandse cultuur is vanouds grofmazig, en dat zou ik niet graag zien veranderen. Wel zouden verstoringen van Nederlandse tradities, volksfeesten en folklore zwaar bestraft dienen te worden, net zoals verbranden of beschadigen van nationale symbolen.