Agamemnon schreef:
Einstein schreef:
Ik zie een saamhorige maatschappij niet zozeer als cultureel éénvormig, maar als cultureel divers en verdraagzaam. Ik keer het dus om. Wanneer we een saamhorige maatschappij zouden zijn, dan zouden we tegen hoofddoekjes kunnen.. dan zou niemand zich storen aan halal-vlees bij Appie.. en zou het ons zelfs niet uitmaken, dat er af en toe een islamitische feestdag is, een hoorbaar gebed, of dat we geen hand krijgen van bepaalde mensen. Dan zeg je gewoon "hoi" of je knikt even. Dan knikt die man gewoon terug, ondanks dat je een vrouw bent. Zoek een vorm. Waarom moet in een saamhorige maatschappij alles op "onze" manier ? Een culturele lappendeken zou wat mij betreft ook best mogen. Zolang iedereen zich aan de wet houdt vrijheid blijheid. Laat het vrolijk zijn, zodat er ook meer toerisme en contact is en minder segregatie en negativiteit over en weer. Als er een echte kush zou komen in Amsterdam, zoals in Marrakech, zou ik daar misschien wel heen gaan uit nieuwsgierigheid. Er is bijvoorbeeld al jarenlang een Chinese tempel in Amsterdam, met een Chinese buurt eromheen. Zijn dat dan geen Amsterdammers, omdat ze niet aan een bepaalde Leitkultur voldoen ?
Zou onderhand niet het idee leven (terecht of niet) dat
wij ons een pietsje teveel moeten aanpassen aan
zij?
Dat is nu juist een belangrijk onderdeel van het probleem. Om alles wat er gebeurt op te vatten als "
aanpassen van ONS aan ZIJ". Aanpassen is iets negatiefs. Ik pleit niet voor aanpassen, ik pleit voor meer relativeren t.a.v. anderen en voor meer verdraagzaamheid. Meer leven en laten leven. De soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, is mijn ervaring. Van beide kanten niet.
Bovendien, je moet je ook realiseren, dat jij zelf niet tot de groep "immigranten" hoort. Jij beziet deze balans maar van één kant. In hoeverre de eisen die Nederland en de Nederlandse wet stelt aan immigranten, qua
aanpassing, door immigranten worden gevoeld als gedwongen aanpassing. Je doet net alsof de compromissen alleen van de kant van "ons" komen.
Citaat:
Bovenstaande laat de omgekeerde onverdraagzaamheid buiten schot. Het zal wel een typisch Nederlands trekje zijn om de schuld voornamelijk bij jezelf te zoeken, maar is dat terecht? We leven in een wereld waarin meisjes die teveel kuit laten zien "Hoer!" nagesist krijgen, waar scholengemeenschappen de kerstboom in de ban doen, waar op sommige plekken het varkensvlees uit de kantines zijn geweerd: om een relatief nieuwe groep onverdraagzamen niet voor de schenen te stoten.
Feit is dat er een segregatie-probleem is,
wederzijds. We hebben daar zelf ook een rol gehad daarin, want in de 80-er jaren van de vorige eeuw gebeurde dit niet en liepen er veel meer moslim-vrouwen zonder hoofddoek in Nederland dan met hoofddoek. Nogmaals, ik zie dit als een
symptoom en ik zie niets in opgelegde dwang, om het symptoom op te lossen. Ik laat me niet inperken in het nadenken over oplossingsrichtingen, door het opgelegd "jij-zij" denken, wat ons de laatste tien jaar wordt opgedrongen.
Natuurlijk ben ik met je eens, beledigingen zijn onaanvaardbaar.
Citaat:
waar op sommige plekken het varkensvlees uit de kantines zijn geweerd
Sorry, het bang weghouden van varkensvlees uit kantines gebeurt gewoon
niet.
De positieve keuze, d.w.z. uitbreiden van het assortiment met halal-varianten
wel. Ik heb eerder een fact-check gedaan en de enige bronnen die ik kon vinden voor het "afschaffen van varkensvlees" waren gebaseerd op
voorstellen die zijn gedaan,niet op staand beleid. Het gepiep en gemauw erover is dus prematuur en vooral te vinden in de PVV-media, zoals dagelijksestandaard.nl en Joost Niemoller. Het is een mythe.
Citaat:
Dagelijks krijgen we beelden en tekst voorgeschoteld, waarin het heel duidelijk is wie er onverdraagzaam is in onze prachtige multicultuur. Kijk naar "Opsporing verzocht" en je waant je in Noord-Afrika. Misschien is de koek bij de autochtone populatie gewoon op, qua verdraagzaamheid.
Ik denk dat jij selectief kijkt en luistert. In de media is alle ruimte voor jouw soort mening. Ik vind juist dat we overvoerd worden met xenofobische verhalen in de media. Dus vermoedelijk is dit gewoon een kwestie van perspectief.
Citaat:
Maar goed, misschien wordt er alleen maar een verwrongen beeld getoond. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik het aan den lijve nog niet heb mogen ondervinden.
Dat is ook het rare. De meeste Nederlanders hebben helemaal geen moslims in de buurt wonen en alles erover van
horen zeggen en een bepaald soort beeldvorming. Die is in een programma over misdaad uiteraard zeer negatief. Begrijp me goed Agamemnon, ik ben óók tegen terrorisme en fundamentalisme. Maar ik blijf wel bereid om te communiceren. Ik hoor de andere kant en die is (ook) niet vrolijk. Die praat over uitsluiting van kinderen op scholen en discriminatie op de arbeidsmarkt. We zullen er met zijn allen moeten uitkomen, dat is mijn stellige overtuiging.