Het is nu ma dec 17, 2018 12:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fotocamera
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 8:24 pm 
lid

Ik wil een nieuwe camera kopen, mijn oude 'klikklak' voldoet niet echt meer. Ik heb absoluut geen verstand van instellingen of gedoe met verwisselbare lenzen, dus ik zoek er eentje die min of meer alles zelf regelt. Foto Klein, een keten met meerdere vestigingen in mijn woongebied, adviseerde mij de Samsung WB850F. Volgens de website Kieskeurig is dat een goede camera. Een pakket van camera, 32 GB geheugenkaart (class 10), een tasje en een extra SLB 10a accu kost mij bij hen 403 euro. Om te vergelijken ben ik ook even bij de Mediamarkt binnen gelopen. Hetzelfde pakket kost daar ongeveer 352 euro, zo'n 50 euro minder. Toch heb ik m'n twijfels. Is een fotospeciaalzaak niet te prefereren boven zo'n 'supermarkt' als Mediamarkt waar voornamelijk van die jonge jochies werken die van toeten noch blazen weten? Wat is jullie idee hierover?

En, iemand die ervaring heeft met deze camera of iemand die een ander type beter vindt?

Profiel  

Berichttitel: Re: Fotocamera
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 8:41 am 
lid

Niemand?

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 11:42 am 
Niet zo haastig, mevrouw.

Zelf heb ik een Samsung L74W, de "W" staat voor 'Wide' van 'breedbeeld'.
Mijn fotografie gaat niet verder dan het maken van kiekjes.
Soms zitten er aardige tussen.
Alles gaat vrijwel automatisch en het dingetje was redelijke geprijsd.
Er zitten vast veel mogelijkheden op die ik niet gebruik, maar het lukt me zelfs af en toe om een filmpje met geluid op te nemen.
Omdat ik veel buiten op de fiets ben, wilde ik een apparaat dat alles kan en in mijn fietstasje past.
Dan wilde ik een fysieke zoomlens, geen elektronisch uitvergroten, dat kan ik thuis ook.
Bovendien moet ik hem op een Linux PC kunnen aansluiten om bestanden er af te halen.
Ik doe niet aan bijgeleverde Windows programmatuur, als ik maar bij de bestanden kan dan doe ik dat verder wel met Gimp.
Hij is 7.1 Megapixel en je weet dat het de volgende maand al weer meer zal zijn.
Voor mij is het een ideaal ding, ik fotografeer er ook boeken mee.
Dat werkt in geval van nood net zo goed als scannen.
Met mijn Samsung ben ik tevreden, ik heb hem al jaren.
Ongeveer vanaf de introductie.
Hij wordt vast niet meer gemaakt, maar de vraag of Samsung ook bruikbare fototoestelletjes maakt, kan ik positief beantwoorden.
Als geld een rol speelt dan zou ik er tweedehands gerust eentje kopen.

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 12:28 pm 
Dan nog even over de selectieprocedure.
Mijn Olympus C1 was totaal onbruikbaar geworden, geheugenkaartjes waren niet meer te koop en om de bestanden er af te krijgen was een ware ramp.
In fotospeciaalzaken geloof ik niet zo, fotograferen is niet 'mijn ding'.
Voor professioneel fotograferen zou ik waarschijnlijk niet een Samsung kiezen, maar me laten informeren door mijn dochter.
Of een fotospeciaalzaak waar ik vertrouwen in heb en niet zomaar een willekeurige fotozaak.
Er was een aanbieding van die Samsung, mijn 'huisleverancier' heeft een rubriek 'aanbiedingen/retouren/verkeerde leverantie'.
Verpakking stuk, 1 keer open geweest, ontbrekende DVD, of wat dan ook.
Met volledige garantie en vaak vér onder de adviesprijs.
Dus ik heb het ding bij die 'huisleverancier' gekocht voor een prijs die ik redelijk vond.
Die leverancier is in Duitsland.
De camera kostte 125 Euro, het tasje 20 Euro en een SDHC geheugenkaartje van 8G iets van 30 Euro.
Zojuist even gecontroleerd, ik heb het ding 5 jaar.
Bij die 'huisleverancier' kost het door jou gekozen model 191,90.
Accessoires zijn ook aanwezig, tasjes, accu's, geheugenkaartjes e.d.

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 4:11 pm 
Het objectief komt van Schneider uit Kreuznach.
Mij lijkt het een aardige camera.
Inderdaad wel een 'class 10' SDHC geheugenkaart er in, of sneller.
Als je (HD) filmpjes wilt maken.
Voor foto's is dat niet echt nodig.
USB sticks koop ik niet meer, alleen nog SDHC of SDXC kaartjes die ik gebruik in een USB 2 verloopsteker.
Ik zou een leren tasje willen, niet zo'n schoudertas of een hard plastic ding.
Als de prijs een rol speelt, dan zou ik hem niet bij Klein kopen.
Een advies over iets dat je toch al wilde kopen is niet zoveel geld waard.
Als je hem snel wilt hebben, dan is Klein een goede optie, maar je betaalt er dus wel (veel) voor.
Mijn alternatief is een stuk goedkoper, maar ze hebben hem nu niet op voorraad.
Een groot probleem voor velen, mij incluis, is "Qual der Wahl", er is teveel keuze.

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 4:57 pm 
lid

Ik heb een Lumix (Panasonic) DM-FZ50.
Ruim 500 euro bij de Steenweg (grote lokale zaak in met name bruingoed (versterkers/tv's/camera's etc), geen foto speciaalzaak. Was inclusief tas, tweede accu en twee geheugenkaarten.
Heeft een vaste, maar wel goed instelbare lens met grote bereik. Gebruik hem voor het maken van gewone foto's, vooral op mijn werk van recepties en activiteiten, maar ook foto's van apparatuur voor handleidingen en tekeningen die geprint moeten worden op canvas in het kader van projecten. En dan moet je ook wel eens 'macro' gebruiken of hoger aantal megapixels tot je beschikking hebben (als je bijvoorbeeld een kleine tekening wilt opblazen naar een afbeelding van 2 meter doorsnee op canvas).
Fijn ding, geen klagen over. Heeft heel veel instelmogelijkheden, maar ook positie A voor vol automatisch. Die gebruik ik het meest.
Het engie waar ik nog wel eens problemen mee heb, is tegenlicht. Heb hem al een paar jaar en overweeg nu er een losse flitser bij te kopen.
Dat kan op deze. Hij ziet er dan ook uit als een 'echt' foto-toestel, zoals je die van 'vroeger' kent, waar je fotorolletjes in moest doen. Er zit bovenop ook een voetje voor een aparte flitser.

Ik heb bij de aanschaf wel verteld waar ik hem voor wilde gebruiken, omdat het maken van detail-opnamens niet met alle toestellen even makkelijk is, omdat flitsen soms beter achterwege kan blijven en achtergrondlicht toch hinderlijke reflecties kan geven.

Wat je nodig hebt is dus maar net afhankelijk van wat je ermee wilt kunnen doen. Een fotospeciaalzaak kan je het beste voorlichten en heeft doorgaans een betere service. Omdat ik vroeger veel fotografeerde en niet helemaal onbekend was met digitale fotografie, dorst ik deze bij Steenweg te kopen.

Je moet je dus afvragen of je het prijsverschil de moeite vind. Wil je alleen maar foto's maken zonder er hoge eisen aan te stellen, dan kun je prima bij Mediamarkt terecht. Verwacht je ook echt service en goede en deskundige informatie, dan kun je beter terecht bij de speciaalzaak.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 5:22 pm 
lid

mocht je die camera willen aanschaffen dan adviseer ik je dat bij Foto Konijnenberg te doen, daar kost het € 356,35 en dan kan je ook nog extra garantie kopen voor € 25

zie:

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 6:00 pm 
Jess schreef:
mocht je die camera willen aanschaffen dan adviseer ik je dat bij Foto Konijnenberg te doen, daar kost het € 356,35 en dan kan je ook nog extra garantie kopen voor € 25

zie:

Als het om de prijs gaat, is de door mij vermelde aanbieding toch echt de goedkoopste.
191,90 voor de camera:
18,90 voor een tas:
23,50 voor een reserveaccu:
40,90 voor een supersnel 32 G SDHC geheugenkaartje:
(De lees- schrijfsnelheid zijn belangrijk als je filmpjes wilt opnemen)
Iets van 15 Euro voor verzendkosten.

Totaal 290,20.

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 7:00 pm 
lid

Dank allen voor de tips.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 7:52 pm 
Brouwer2012 schreef:
Dank allen voor de tips.

We willen tzt natuurlijk wel weten wat het wordt.

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2013 8:47 pm 
lid

Het is uiteindelijk een Panasonic TZ30 Lumix geworden. Samen met een extra accu, 16 GB geheugenkaart (klasse 10) en een tasje 268 euro. Ik vind het een nette prijs en wat ik gelezen had, schijnt het een goede camera te zijn - ik maak toch alleen vakantiekiekjes.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2013 9:27 pm 
lid

Veel succes er mee :) ik heb zelf ook een Panasonic en ben erg tevreden over de foto's en de mogelijkheden van het apparaat

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]