Het is nu vr jun 05, 2020 5:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 11:28 am 
lid

Facebook gaat mobiele gebruikers letterlijk volgen
Facebook ontwikkelt een toepassing die altijd weet op welke plek haar mobiele gebruikers zich bevinden. Dat hebben twee bronnen aan Bloomberg bevestigd. De app zou bedoelt zijn om gebruikers te helpen uit te zoeken of er vrienden in de buurt zijn. In de praktijk weet Facebook altijd waar de mobiele gebruikers zijn en het systeem zou zelfs moeten werken als de Facebook op je mobiel niet open staat. De tracking app stelt Facebook in staat de activiteiten van haar gebruikers beter in kaart te brengen en nog gerichter op het individu advertenties te plaatsen. Facebook weigert commentaar op het bericht te geven. Volgens de bronnen bij Bloomberg zal de toepassing al vanaf half maart geïntroduceerd worden. Dat Facebook met een tracking-app komt is niet echt een verrassing. De dienst huurde relatief recent voor veel geld een aantal experts op dat gebied in. Er werd onder meer een tracking-nerd bij Google weggekocht.

(gevonden via de raar maar waar regeltjes boven de huiskamer, dus WSP is de bron :keeporder: )

Nu heb ik geen facebook account (bewust) maar ik vraag me af of iedereen wel overziet welke gevolgen zo'n - vrijwillig gekozen - speeltje wel heeft. Je levert er elke vorm van privacy mee in als je je gsm bij je hebt. Ook als facebook niet is opgestart volgt het ding je dus blijkbaar ook al.

Big brother is er niks bij

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 11:40 am 
Ik had het ook gelezen, maar ook gehoord, dan is de bron niet WSP.
Afgelopen zomer was er al een andere.
Wie bezoekt jouw account?

The best part: They will never know! TheProfileTracker.com is 100% hidden. The target won't know they are being tracked, the social network will not know you are using this method. This method takes less than 10 minutes to set-up. You will be tracking visitors with your Facebook profile tracker in minutes!

Het voordeel is dus dat degene die jouw account bezoekt niet weet dat hij/zij wordt gevolgd (door jou).
Het is maar wat je een voordeel noemt.
Facebook had ik zelf niet, maar nu dus wel.
Ik moest wel, wilde ik de foto's van mijn kinderen kunnen (blijven) zien.
Verder doe ik er niets mee, noch met twitter.

http://www.eff.org

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 11:58 am 
lid

Ik twitter, hyves, of facebook niet. Wel heb ik linkedin, ook lang over getwijfeld, maar ik kan er wel erg veel info (zakelijk) vandaan halen uit gebruikers/nieuwsgroepen en discussies.

Ik vraag me af of mensen wel door hebben wie er bewust gebruik maken van al dit soort systemen om je achtergronden op te zoeken. Denk aan werkgevers, fraude- en opsporingsonderzoeken, maar ook mensen met minder goede bedoelingen.
Blij opschrijven dat je morgenvroeg naar Italie met vakantie gaat kan een inbreker net doen besluiten om jouw huis dan maar eens te gaan bezoeken

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 5:30 pm 
lid

Ik vind het erg asociaal. Het volgen op zich en nog acocialer dat het in het geniep gebeurd, zonder uit te kunnen zetten. Dit soort media schaar ik dan ook onder de aso-media, waarbij ik mij verbaas, hoe weinig mensen blijkbaar om hun privacy geven.

Voor mij is het dus niets. Sta wel ergens, met een fake op linkedin, en daar houdt het helemaal mee op!

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 1:41 am 
lid

mallemeid schreef:
Facebook gaat mobiele gebruikers letterlijk volgen
Facebook ontwikkelt een toepassing die altijd weet op welke plek haar mobiele gebruikers zich bevinden.

Het zal wel. Er zijn allerlei appjes die dat doen. Vooral gratis appjes. Download tetris, tweetdeck, wordfeud, angry birds etcetera (allerlei spul waarvan je het niet verwacht !!) voor je android mobiel en je zult zien, dat je ineens advertenties krijgt, zodra je de positiebepaling (GPS of anderszins) uitschakelt ! Wordfeud heb ik eraf gemikt toen ik ergens las dat ook mijn contactenlijstje wordt doorgepiept, zogenaamd om tegenstanders te kunnen selecteren.

Positie bepaling stoort mij verder niet. Die faciliteit heb ik namelijk niet nodig. Als je hem uitschakelt, dan komen de appjes er OOK niet achter waar ik zit.

Wanneer ik onverhoeds te voet of op de fiets ergens aan het ronddwalen ben en echt niet meer weet waar ik ben.. dan ga ik naar instellingen, schakel gps-positie (even) aan en ga naar de kaart. Pijltje op de kaart verschijnt. Zodra ik weet waar ik zit.. positie weer uit. De kaart werkt dan gewoon door, geen probleem. Wat de weersverwachting precies is, zie ik wel als ik naar buiten kijk. En anders zet ik Radio 1 aan op mijn telefoon, of ik kijk ik op de buienradar op mijn PC..

Oja en vergeet niet om een TaskKiller te downloaden. Wanneer je veilig wilt zijn voor spionnetjes, kun je met TaskKiller de lopende apps uitschakelen, vóórdat je de positiebepaling aanzet.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 7:50 am 
lid

Ehh.. ik ben niet paranoia ofzo :nuts: ik vind dat leveranciers van dit soort toepassingen hun gebruikers gewoon de keuze moeten geven om wel/niet met dit soort bijwerkingen geconfronteerd te worden. Wees er transparant over!

En nee ik hoef geen taskkiller te downloaden, ik zou niet weten waarop :wink: ik heb stomweg geen telefoon waarop dit allemaal zou kunnen werken, de mijne belt (en smst) en daar houdt het helemaal mee op.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 12:43 am 
lid

Euuh.. maar wanneer jij geen mobiel hebt met positioning en OOK geen Facebook account, waar maak je je dan druk om in de eerste bijdrage ? "big brother" ziet jou helemaal niet blijkbaar :hum:

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 7:55 am 
lid

Einstein schreef:
Euuh.. maar wanneer jij geen mobiel hebt met positioning en OOK geen Facebook account, waar maak je je dan druk om in de eerste bijdrage ? "big brother" ziet jou helemaal niet blijkbaar :hum:

Het niet hebben van een aantal van dit soort hebbedingetjes is een bewuste keuze. Juist daarom maak ik me er 'druk' om :duh: Het achteloze verlies aan privacy wat zich inwringt in de maatschappij vind ik zorgwekkend. Nederland is het land met de hoogste dichtheid in afluisteren van zn burgers (procentueel gezien), wetgeving die maakt dat je steeds minder persoonlijke vrijheden hebt en nu ook nog - weliswaar uit puur commercieel oogmerk - dit soort verkopen van je surfgedrag en plaatsbepaling.

Google is er ook zo eentje. Je surft, je slaat je foto's en data op en ondertussen pluist google je interesses op en dat wordt allemaal verkocht. Daarop spelen dan weer bedrijven in die zorgen dat hún info net iets hoger in de zoekitems voorkomt dan die van de concurrent.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 9:13 am 
lid

Ahh nee dan is het bekeringsdrift van jou blijkbaar.. had ik even niet door.

(ik dacht mallemeid verkeert in prangende onzekerheid met haar mobiel, ik geef een paar tips.. :holy: )

Lx

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 9:35 am 
lid

Ik heb sinds kort een Facebook account, niet omdat ik dat nu zo graag wilde, maar omdat het bijna onoverkomelijk is.
Het idiote is dat er mij direct vrienden werden aangeboden die ik jaren geleden ooit een mailtje heb gestuurd, via een ander account, een ander IP adres, etc.
(achter)Namen van collega's van mijn werk, en vrijwilligers duiken op worden aangeboden als "ken je?"
Hoe is het mogelijk, mensen waar ik in het echte leven nauwelijks tot geen contact mee heb, of heb gehad.
Zelf niet jaren geleden en alleen tegen kwam in de wandelgangen.
De achternaam van mijn broers verloofde duikt op, :eek: Daar worden dan vrienden van aangeboden. :hum:
Erg raar hoor, het is alsof Facebook mij kent en mijn vrienden/kennissen/collega's kent.
Ik vind het 3 x niks.
En alles onder een @mail adres die niet eens op mijn naam staat.

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 9:39 am 
lid

Let wel ik heb een nepnaam opgegeven, nep adres, nep leeftijd etc.

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 9:41 am 
lid

Zo, ik heb net mijn Facebook account verwijderd.
Duurt 2 weken.

3 x niks dat Facebook.

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 10:02 am 
lid

We hebben een aanvraag ontvangen om je account permanent te verwijderen. Je account is gedeactiveerd op de website en zal binnen de 14 dagen worden verwijderd.

Indien je geen aanvraag hebt ingediend om je account te verwijderen, meld je dan aan op Facebook om de aanvraag te annuleren:

Met vriendelijk groeten,
Het Facebook Team

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 10:32 am 
Waarom ik Facebook gebruik, ik vertelde het al.
Mij overkomt hetzelfde als KiaM, elke dag wel weer een mailtje in mijn inbox met onbekende namen.
Vrienden van vrienden en regelmatig zoek ik naar de bronnen.
Dan regelmatig een wel heel merkwaardig mailtje van FB, dat het ze spijt dat ik niet kon inloggen enz.
Ik meld mij niet af, ik wil de foto's van mijn kinderen blijven zien.
Mobiel gebruik ik het niet.
Net als MM gebruik ik een mobieltje om te bellen (en af en toe een kiekje te maken).
Zo'n ding me druktoetsjes van 0-9 en # en * en dan nog een paar.
Onderweg maak ik er wel eens een fotootje mee, zoals van de familie zwaan:

Afbeelding

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 10:44 am 
lid

KiaM schreef:
Ik heb sinds kort een Facebook account, niet omdat ik dat nu zo graag wilde, maar omdat het bijna onoverkomelijk is.
Het idiote is dat er mij direct vrienden werden aangeboden die ik jaren geleden ooit een mailtje heb gestuurd, via een ander account, een ander IP adres, etc.
(achter)Namen van collega's van mijn werk, en vrijwilligers duiken op worden aangeboden als "ken je?"
Hoe is het mogelijk, mensen waar ik in het echte leven nauwelijks tot geen contact mee heb, of heb gehad.
De achternaam van mijn broers verloofde duikt op, :eek: Daar worden dan vrienden van aangeboden. :hum:
Erg raar hoor, het is alsof Facebook mij kent en mijn vrienden/kennissen/collega's kent.
Ik vind het 3 x niks.

Die zoekfunctie werkt toch echt op informatie die jij zelf op facebook ingeeft. :wink: Als je zegt dat je ergens woont, ergens werkt, sport en films, muziek of personen die je leuk vindt en je accepteert een aantal vrienden gaat de zoekmachine kijken en combineren en krijg je die suggesties. Dat lijkt bigbrotherig, maar het is heel slim. Verder kan ik de film The Social Network aanbevelen, die geeft een mooi beeld van de mentaliteit en ideen die bij dit soort groeiende 'startups' leven en hoe dat zich ontwikkelt (kan ik uit ervaring melden). Na het kijken van die film krijg je een beetje een idee wat voor types er achter jouw gegevens aanzitten en waarom...

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 10:52 am 
lid

Enzo501 schreef:
KiaM schreef:
Ik vind het 3 x niks.

Die zoekfunctie werkt toch echt op informatie die jij zelf op facebook ingeeft. :wink: Als je zegt dat je ergens woont, ergens werkt, sport en films, muziek of personen die je leuk vindt en je accepteert een aantal vrienden gaat de zoekmachine kijken en combineren en krijg je die suggesties. Dat lijkt bigbrotherig, maar het is heel slim. Verder kan ik de film The Social Network aanbevelen, die geeft een mooi beeld van de mentaliteit en ideen die bij dit soort groeiende 'startups' leven en hoe dat zich ontwikkelt (kan ik uit ervaring melden). Na het kijken van die film krijg je een beetje een idee wat voor types er achter jouw gegevens aanzitten en waarom...

Ja het zal, maar ik heb niets van dat al ingegeven.
Vals adres, naam, leeftijd, noem maar op.
Ik heb niets over mijn echte leven ingevoerd, ab-so-luut niet.

Film ken ik trouwens.

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 10:54 am 
lid

oombas schreef:
Waarom ik Facebook gebruik, ik vertelde het al.
Mij overkomt hetzelfde als KiaM, elke dag wel weer een mailtje in mijn inbox met onbekende namen.
Vrienden van vrienden en regelmatig zoek ik naar de bronnen.
Dan regelmatig een wel heel merkwaardig mailtje van FB, dat het ze spijt dat ik niet kon inloggen enz.
Ik meld mij niet af, ik wil de foto's van mijn kinderen blijven zien.
Mobiel gebruik ik het niet.
Net als MM gebruik ik een mobieltje om te bellen (en af en toe een kiekje te maken).
Zo'n ding me druktoetsjes van 0-9 en # en * en dan nog een paar.
Onderweg maak ik er wel eens een fotootje mee, zoals van de familie zwaan:

Afbeelding

Er staan ook een hoop mensen tussen die ik niet ken, dat zeker.
Misschien is e.e.a. toeval, kan best, maar dan is het wel heel erg veel toeval.

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 1:30 pm 
lid

Je bent maar zes personen verwijderd van de hele wereld. Vrienden of kennissen van vrienden of kennissen van vrienden of kennissen van vrienden of kennissen van jouw vrienden of kennissen, en je bent de hele wereld rond. Het is maar net of je de juiste lijn weet te leggen.

In die zin is het ook niet vreemd dat er bekende namen opduiken. Hetzelfde heb ik met een nieuwsbrief van LinkedIn. Iedere keer verbaas ik mee weer, dat er namen in staan van mensen die ik, soms zelfs van mijn lagere school, ken, maar in het verdere leven nooit meer aan heb gedacht. En dan heeft LinkedIn alleen mijn naam maar en e-mailadres. De rest van de gegevens is zo vals als mijn linker bovenkies.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 1:54 pm 
lid

Ik wilde eigenlijk geen lid worden, en had dus direct spijt.
En ik ben ook geen paranoide typje (niet dat iemand dat suggereert) tis meer dat ik Facebook net zo ver vetrouw als ik het gooien kan.
;)

Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2013 8:20 pm 
lid

Tsja euuhm een tegengeluid(je) op al deze kritische bijdragen.. ik ben het eens met Raya, ik opereer ook onder pseudoniem.. maar de koppelingen met familie en vrienden en collega's zijn er wel en ik ga mijn accountje echt niet opheffen. Ik ben een Facebook-fan en ik heb helemaal niet zo'n bezwaar tegen suggesties via e-mail. Klik "gelezen". Ik vind het eigenlijk wel leuk, dat er een website bestaat die zoveel leden heeft, dat zo ongeveer iedereen die ik ken daar lid is. En allemaal gratis.. wanneer je het vergelijkt met vroeger, toen je honderden euro's en tientallen uren per jaar zat te besteden aan verjaardagskaarten, kerstkaarten, etcetera.. van sommige mensen had je geen adres, dat moest je dan weer gaan achterhalen.. om het electronisch te doen is toch wel een stuk comfortabeler !

Het is natuurlijk heel slimme software bij Facebook, ook commercieel, dat is duidelijk.. maar wat doet het nu eigenlijk voor schade ? Zo'n tracking-optie vind ik erg ver gaan natuurlijk, maar er zijn dus veel meer bedrijven die precies hetzelfde proberen te doen. Via spelletjes (die veel minder toevoegen als Facebook) worden mij privee-gegevens afhandig gemaakt, die ik normaal alleen aan FB-vrienden, linkedin-vrienden wil toevertrouwen. Dat Facebook het weet, maakt me niet zoveel uit. Die hebben de gegevens van nog 3 miljard aardbewoners.

Wanneer je je FB-account opheft, lijkt me struisvogel-politiek: denk je nu werkelijk, dat jouw gegevens "veilig" zijn voor andere mee-eters ? Cookies.. Wat die positie-bepaling betreft, DAT ben ik helemaal eens met mallemeid hierboven. Ik heb er ook geen behoefte aan, dat "men" (ook niet mijn FB-vrienden !) ten alle tijde weet, waar ik precies zit. Dus ik zet de positiebepaling alleen aan, wanneer ik daar zelf behoefte aan heb. Oplossen bij de bron. Niemand kan er dan bij, omdat mijn positie niet bepaald wordt. Het ene wel en het andere niet. Noem het selectief winkelen, kennis van techniek.. weten wat je zelf publiceert en wat niet.. het is allemaal niet zo magisch, wat Facebook doet. wanneer je je contactenlijstje niet uit handen wilt geven, open dan Facebook via de browser en niet via een appje. Opgelost.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]