Het is nu vr jun 05, 2020 4:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cyberoorlog
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2013 11:10 pm 
lid

Best wel bizar eigenlijk: Wereldwijd wordt de stabiliteit van het internet onder druk gezet vanwege een cyberoorlog tussen een Nederlandse hostingprovider en een zwitserse spambestrijder.

Het zijn dan wel geen fysieke kogels, maar in digitale zin kun je dit beschouwen als 'zware beschietingen'.

Je zou denken dat de autoriteiten dit onmiddellijk keihard aan zouden pakken als zijnde internetterrorisme. Maar nee, ik krijg de indruk dat justitie (internationaal) niet zo goed weet wat ze er mee aan moeten.

http://www.nu.nl/internet/3382530/onder ... unker.html

Na de reactie van de hostingprovider gelezen te hebben, hebben zij eigenlijk ook nog wel een punt.

Internet is nog steeds een volslagen anarchie. Misschien wordt het tijd voor een Mare Liberum voor internet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mare_liberum
Dit topic is verplaatst van Politiek & Maatschappij door Moderator op do maart 28, 2013 11:30 am.

Profiel  

Berichttitel: Re: Cyberoorlog
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 7:24 am 
lid

De strijd tegen spam is een zware en moeilijke.
Je komt soms volkomen onterecht op een spamlijst, omdat spamfilters steeds strenger worden ingesteld en ook veel fouten maken.
Zo kan het gebeuren dat een eigen spamfilter van een bedrijf, het eigen bedrijf als spammer aanmerkt, zonder dat er daadwerkelijk spam is verzonden.

Het is niet eenvoudig, vrij bewerkelijk, om van een spamlijst gehaald te worden als een ip daar onterecht op is vermeld. Als dat het ip is van een mailserver van een provider, kunnen zo maar honderden of duizenden klanten van die provider als spammers worden aangemerkt over grote delen van de wereld.

Het is nog steeds wachten op een echte aanpak van echte spammers, en voldoende opsporingscapaciteit daarvoor.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 9:27 am 
Raya schreef:
De strijd tegen spam is een zware en moeilijke.
Je komt soms volkomen onterecht op een spamlijst, omdat spamfilters steeds strenger worden ingesteld en ook veel fouten maken.
Zo kan het gebeuren dat een eigen spamfilter van een bedrijf, het eigen bedrijf als spammer aanmerkt, zonder dat er daadwerkelijk spam is verzonden.

Het is niet eenvoudig, vrij bewerkelijk, om van een spamlijst gehaald te worden als een ip daar onterecht op is vermeld. Als dat het ip is van een mailserver van een provider, kunnen zo maar honderden of duizenden klanten van die provider als spammers worden aangemerkt over grote delen van de wereld.

Het is nog steeds wachten op een echte aanpak van echte spammers, en voldoende opsporingscapaciteit daarvoor.

Wat jij hier schrijft is mij dus overkomen.
Ik heb een betaald e-mail account bij een onafhankelijke mail dienst.
Dat heb ik sinds jaren '90.
Die beroepen zich er op dat ze vrij van spam zijn en alles zo goed wordt gecontroleerd op virussen.
Met spam heb ik me al helemaal nooit bezig gehouden, ik heb wel wat anders te doen.
Blijkt dat ik van de ene op de andere dag mijn mail niet meer kan versturen, omdat mijn IP adres ergens op een lijstje staat.
'Dat heb je met die dynamische IP adressen', dacht ik bij mezelf.
De mail provider was heel behulpzaam, NOT.
Het enige dat echt hielp, was een andere internet provider kiezen en dat heb ik toen maar gedaan.
Waarmee de problemen voorbij waren en ik weer mijn mailtjes kon versturen.
Dit topic is verplaatst van Politiek & Maatschappij door Moderator op do maart 28, 2013 11:30 am.

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 1:06 pm 
lid

Een cyber aanval vanuit de EU op het onafhankelijke Zwitserland?

Mag dat, Neelie SK?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 9:53 pm 
lid

Ik heb het zelf weel eens gehad dat ik flinke hoeveelheden spam verstuurd werd vanaf mijn domein: Ik kreeg daar dan de reacties van binnen als een mailserver de spam tegenhield.
Ik heb toen geïnformeerd bij mijn hostingprovider omdat ik bang was op een spamlijst te komen, maar de hostingprovider stelde me gerust dat de spamfighters wel wat slimmer zijn en ook wel weten dat spammers een IP-adres kunnen namaken alsof het van een ander adres komt.

Dat was 10 jaar geleden en ik krijg de indruk dat het tegenwoordig steeds meer puur willekeur is waarmee spamfighters, maar ook bijvoorbeeld facebook en Brein maar van alles blokkeert en verwijderd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]