Het is nu do okt 18, 2018 3:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jun 07, 2013 6:25 pm 
lid

Er is woensdag 5 juni tussen 10.42 uur en 15.34 uur op NU.nl malware verspreid via een advertentie op de website. Vier vragen en antwoorden over malware.

Wat is malware?
Malware is kwaadaardige software. De programma's kunnen verschillende vormen aannemen en hebben diverse functies. Malware kan persoonlijke informatie vergaren of bijvoorbeeld spam versturen. Ook kan het bestanden wissen.

Om welke soort ging het bij NU.nl?
De malware die via een advertentienetwerk op NU.nl is verspreid heet Zeus. Het is software die al sinds 2007 bestaat, maar verschillende versies heeft. Zeus kan bankgegevens stelen. Dat gebeurt wanneer in de browser bepaalde gegevens ingevuld worden. De software kijkt dan mee en slaat de informatie op.

Deze malware zorgt de laatste tijd vaker voor problemen, zoals eerder deze week bij Facebook.

Hoe kan ik controleren of ik besmet ben?
Volgens Virustotal zijn er tientallen virusscanners die de nieuwe versie van Zeus inmiddels herkennen. Een overzicht is hier te vinden. Belangrijk om te melden is dat mensen met de meest recente versie van Java niet kwetsbaar waren.

Hoe is de malware verspreid?
Zoals gezegd werd de malware geïnstalleerd via een advertentie. De software was niet afkomstig van de servers van NU.nl, maar stond op de servers van een advertentienetwerk. Het was niet nodig om op de advertentie te klikken om besmet te raken. Alleen gebruikers met Windows-computers waren kwetsbaar.

http://www.nu.nl/blog/3494758/malware.html

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr jun 07, 2013 6:56 pm 
lid

Nog niet zo verkeerd dat ik die advertenties allemaal blokkeer én java uitgeschakeld heb staan.

Door dit soort malware wordt je dus besmet zónder dat je er als surfer ook maar iets aan kan doen. Je hoeft nergens op te klikken en tóch kan je pc geïnfecteerd raken.

Het geeft tegelijk ook aan dat het updaten van je PC - en dan niet alleen je windows omgeving - iets is wat je echt niet moet verwaarlozen.
Ik gebruik zelf secunia (gratis) http://secunia.com/products/consumer/ om wekelijks mn pc na te (laten) lopen om mijn geïnstalleerde applicaties te controleren op verouderde varianten

En nee, ik heb er geen aandelen in :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jun 07, 2013 7:34 pm 
Java staat hier aan.
Flash moet ik activeren, dat uitzetten bleek de problemen op te lossen die ik had met wsp.
Inmiddels heeft beheerder die problemen wel verholpen, maar het stoort me niet.
Nu zal ik nooit eigener beweging bezoeken, de enige keren dat ik daar kom is via berichten bij wsp.
Advertenties maken weinig kans, ook al ziet ze er nog zo mooi en verleidelijk uit.
Linux biedt mij al veel bescherming, aangevuld met avast.
Waakzaam kun je niet genoeg zijn, paranoïde hoef je niet te worden.
Mij onbekende programma's installeren doe ik niet.
In voorkomende gevallen gebruik ik een Live CD/DVD met een goeie Linux distributie waarop een goede virusscanner.
Die CD/DVD moet ik regelmatig verversen en dat doe ik dan ook.
Op de CUT (Computer Under Test) wordt door mij geen software geïnstalleerd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]