Het is nu di okt 24, 2017 6:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: GODmode Windows10
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 8:37 pm 
lid

Je maakt op je bureaublad een nieuwe map aan (rechtermuisknop > Nieuw > Map) en geeft deze als naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}.

De map wordt dan het pictogram GodMode en daarin vind je snelkoppelingen naar alle instellingen-opties die je in Windows 10 hebt.

Profiel  

Berichttitel: Re: GODmode Windows10
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 9:16 am 
lid

Erg handig, zeer bedankt voor de tip!

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 6:04 pm 
Bedankt!
Werkt prima in mijn VM met Technical Preview 9926.
Allemaal dingen waar je je anders mottig naar zoekt.

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 6:25 pm 
lid

Graag gedaan!

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 8:48 am 
Gisteravond een verse installatie gedaan in een VM van Win10NL64Pro, geen upgrade dus.
Daarover misschien later in een apart draadje.
Het ziet er allemaal (te) gelikt uit, inclusief Microsoft Edge.

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 3:33 pm 
lid

oombas schreef:
Gisteravond een verse installatie gedaan in een VM van Win10NL64Pro, geen upgrade dus.

Ga een HD bestellen en een van mijn laptops ermee uitrusten. Ook om alvast wegwijs te worden. Zullen veel vragen komen uit mijn vrienden en kennissenkring, vermoed ik zo. O.a. omtrent privacy.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 8:50 pm 
Raya schreef:
oombas schreef:

Ga een HD bestellen en een van mijn laptops ermee uitrusten. Ook om alvast wegwijs te worden. Zullen veel vragen komen uit mijn vrienden en kennissenkring, vermoed ik zo. O.a. omtrent privacy.

De iso's zijn eenvoudig te downloaden en te branden, ik kon er niet mee opstarten of de DVD's lezen, ze meldden zich als 'leeg' en dat waren ze echt niet.
Wel kon ik met "Schijfimagekoppelaar" (standaard in Ubuntu) de iso aankoppelen als DVD en de bestanden zien.
Dus ik heb een andere methode gebruikt, een VM geïnstalleerd vanaf de iso. VMware ondersteunt dat.
Dat ging op zich prima en installeren van Windows 'vanaf scratch' verloopt hetzelfde als van een DVD.
Met wat van mezelf en een beetje hulp van Maggi is het me gelukt om nu een goed werkende Win10NL74Pro schoon geïnstalleerd te hebben.
Gekozen voor 1 processor, 4G geheugen, 60G HDD.
VMware Tools gaf wat problemen en die is belangrijk als je anders dan de geleverde schermresoluties wilt gebruiken.
Die problemen zijn nu ook opgelost, te zien in onderstaand plaatje waar ik de schermgrootte met de hand kan aanpassen.
Automatische detectie van apparaten is weer beter, ze hebben wel goed gekeken naar Linux.
Nu kan ik verder met het afstrepen van mijn 'to do' lijstje om vast te stellen of het W7 kan vervangen.
Ik gebruik Windows nauwelijks, de noodzaak voor de meeste gebruikers ontgaat me echt, al ga ik die discussie hier niet meer voeren.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 10:11 pm 
lid

Nee, die discussie is vrij zinloos.
Ik gebruik Windows omdat het op mijn werk gebruikt wordt en ik mensen daarin moet ondersteunen. Zo kan ik thuis af en toe nog wat uitzoeken.
En ik krijg af en toe wat vragen van vrienden die ik ook wel wil helpen.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 9:37 am 
In bijgaand plaatje zien we één van de eerste toepassingen na Firefox, die ik heb geïnstalleerd, LibreOffice.
Via libreoffice.org krijg ik gelijk de NL versie aangeboden en ook nog het helpbestand in NL dat ik apart dien te installeren.
Er wordt mij een kleine bijdrage gevraagd van standaard $10, het moet niet maar mag.
Voor een nieuwe versie, (onder Ubuntu gebruik ik nog versie 4.x.x), vind ik $10 een schijntje voor een officepakket waarmee ik vrijwel alles kan op dat gebied en compatibel is met vrijwel alle Windows documenten, dus ook docx.
Op het scherm is ook de "GodMode" te zien, handig dat ik online gelijk de code kon invullen en hem niet van een lijstje hoefde over te tikken.
Op het plaatje kunnen we ook zien, welke applicaties er onder LibreOffice 5 beschikbaar zijn.
Een applicatie die ik als eerste uittestte, is een genealogie programma dat ik sinds 1997 gebruik.
Dat liet zich onder geen voorwaarde installeren, ook niet in de voorgestelde XP modus.
Of ik maar even bij de leverancier een nieuwe versie wil kopen.
Het antwoord daar op heb ik jaren geleden al onderzocht, een nieuwere versie is niet compatibel met mijn originele database.
Dus schakel ik maar over op Aldfaer, al is dat wel weer even doorgaan met oefenen.
Voor noodgevallen staan mijn Win2K en WinXP VM's nog paraat en 'native' heb ik nog Win7 (dual boot) beschikbaar en daar draait het programma nog op.
Ter aanvulling nog even dit: LibreOffice 5 is alleen in 64-bits beschikbaar en dat snap ik dan ook wel weer.
De 32-bits (en 64-bits) versie 4.x.x blijft gewoon beschikbaar, onder Linux en onder Windows.

Verkleinde Afbeelding

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 10:13 am 
Correctie.
Ook de x86 versie van LibreOffice versie 5 is beschikbaar.
Herkend werden NL en 64-bits.

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 3:14 pm 
Toevoeging:
Met behulp van Windows 10 in de VM heb ik een .iso (Win10 32-bits) naar DVD gebrand met behulp van het bij Windows 10 ingebouwde programma en daarmee kon ik wel een laptop opstarten en daar Win 10 op installeren.
Het is niet veel meer dan plastic, 'ijzer' en silicium en getemd zal het worden.

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 5:10 pm 
lid

:ok:

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 5:43 pm 
lid

Raya schreef:
Je maakt op je bureaublad een nieuwe map aan (rechtermuisknop > Nieuw > Map) en geeft deze als naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}.

De map wordt dan het pictogram GodMode en daarin vind je snelkoppelingen naar alle instellingen-opties die je in Windows 10 hebt.

Handig! Dankjewel! :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2015 5:51 pm 
lid

oombas schreef:
[...]
Een applicatie die ik als eerste uittestte, is een genealogie programma dat ik sinds 1997 gebruik.
Dat liet zich onder geen voorwaarde installeren, ook niet in de voorgestelde XP modus.
Het antwoord daar op heb ik jaren geleden al onderzocht, een nieuwere versie is niet compatibel met mijn originele database.
[...]

Heb je ook geprobeerd of het m.b.v. DOSBox misschien wel lukt?

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 5:49 pm 
Wadi Nahal schreef:
oombas schreef:
[...]
[...]

Heb je ook geprobeerd of het m.b.v. DOSBox misschien wel lukt?

Dat heb ik nog niet geprobeerd, al had ik DOSBOX zondag j.l. al wel geïnstalleerd op een 32-bits laptop met Windows 10.
Het programma is geen DOS programma.
Ik weet ook nog niet of en hoe ik met DOSBOX bij mijn netwerk kan komen, of ik daar weer andere oude truukendozen moet opentrekken.
De data van mijn familie heb ik al geëxporteerd naar GEDCOM en laat zich goed importeren in Aldfaer, alleen moet er wel veel bijgewerkt.
Mijn eigen systeem is een 64-bits systeem, daar werk DOSBOX al zo niet.
Al ga ik het (uiteraard) wel eens uitvlooien, ik werd niet voor niets "Meneer DOS" genoemd in een proefschrift van iemand die er van afhankelijk was dat er nog tenminste iemand was die wist hoe dat werkte. Al haar verloren gegane data heb ik weten te redden, het was onderzoekswerk van vele jaren. Dat eist doorzettingsvermogen op detailniveau.
Het 'uitvlooien' ben ik altijd blijven doen, het was mijn werk.
Afgelopen week belde mij een jongeman van een 'callcenter' (van een elektriciteitsleverancier) die niet wist wat 'telefoontikken' waren.
'Het is de nieuwe tijd', spraken we tegen elkaar.
Ik houd u op de hoogte.

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 10:59 pm 
lid

Geüpgraded en daarna een touchpad die niet meer te gebruiken was maar dat kon ik zelf oplossen in apparaat beheer. Ook kan ik via Libre office ineens niet meer scannen maar ik heb van Canon een programma gedownload dat ik daar nu voor gebruik. Ik ga die Godmode ook proberen bedankt!

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 11:13 pm 
Eerst een spelletje Commander Keen, kon ik gelijk de netwerkverbinding testen:

Verkleinde Afbeelding

Toen maar eens dat installatieprogramma opgestart.
Jammer maar helaas, Win 3.1 is wel het minste:

Verkleinde Afbeelding

Dezelfde .exe, dus vanaf dezelfde plek, opgestart in Linux met Wine laat zich probleemloos installeren.
Al is het font wat lastig aan te passen onder Wine en ook de database is moeilijker bereikbaar.

Verkleinde Afbeelding

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 9:42 am 
Correctie: niet Aldfaer, maar Gramps als universeel genealogie programma.
Gramps eist veel studie, is er echter voor Linux en Windows (en Apple) en ook in het Nederlands beschikbaar en is 'open source'.
Het zit gewoon in de Ubuntu softwarebibliotheek, ze noemen het geen programma maar een genealogiesysteem.
Een kleine bijdrage wordt op prijs gesteld.
Probleem met soortgelijke programma's is dat je database met nieuwere versies vaak aangepast moet worden en dat je het regelmatig moet blijven gebruiken om het 'in de vingers' te krijgen en te houden.
Mijn database 'probleem' heb ik kunnen oplossen met behulp van Dropbox.
Dat is ook vanuit mijn Windows applicatie onder Linux (Wine) bereikbaar.
Oud en nieuw via de 'cloud' samengebracht.

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 10:45 am 
lid

Je hebt de boel dus aan de praat, begrijp ik?

Begreep ik nu goed, dat DOSBox bij jou niet werkt op een 64-bits systeem? DOSBox werkt hier wel, op 64-bits systemen. Zakelijk gebruiken we nog dagelijks een noodzakelijk, maar zeer oud DOS-programma, dat in een 32-bits omgeving werkt tot en met Windows 7, maar in een 64-bits omgeving met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen is. DOSBox bood en biedt uitkomst.

Wine slaagt erin Windows programma's te draaien waar Windows zelf niets meer mee kan. Niet altijd probleemloos, maar toch. Voor 64-bits Windows gebruikers zou de verdere ontwikkeling van Wine on Windows zeer interessant kunnen zijn.

Op Linux machines waarop ik ook Wine gebruik, laat ik voor alle zekerheid wel ClamAV meedraaien. Overdreven, misschien, maar schaden doet het niet.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 12:33 pm 
Je hebt gelijk, DOSBox doet het wel in die Win10 64-bits, hier Dangerous Dave in actie:

Verkleinde Afbeelding

Het is ook mogelijk om onder DOSBox Windows 3.1x te installeren en dat is nou echt iets voor hobbyisten.
Ik heb nog een Windows for Workgroups 3.10 nieuw in doos.
Bandbreedte genoeg en diskruimte ook genoeg.
Toch geen project om het eens te gaan uitproberen.
Tenzij iemand er dringend behoefte aan heeft, voor mezelf zie ik weinig betekenis.

Helemaal voor elkaar is het nog niet.
Wine wordt ook elke versie weer beter en Dropbox biedt mij de mogelijkheid om vanuit elk platform mijn data te bereiken en gebruiken.
Dat gedoe met die fonts had ik nog even laten rusten, ik heb immers nog meerdere Windows VM's.
De meeste van die versies gebruik ik niet meer door de verbeteringen in Wine of oplossingen in Linux, dus tijd om eens wat op te ruimen.
Gramps is mij nu nog even een bruggetje te ver.
ClamAV heb ik hier niet geïnstalleerd, ik draaide hier Avast for Linux met enige regelmaat en de enige virussen die werden gevonden waren de Windows virussen op netwerkdisks en die zijn weg.
Tijd om eens naar ClamAV te kijken, in deze Ubuntu versie heb ik Avast niet meer geïnstalleerd.
In de VM's heb ik Avast geïnstalleerd, al krijg ik soms de mededeling dat mijn registratie al 786 dagen is verlopen en dan registreer ik weer.
Wine for Windows, het heeft wel wat.

Why would we want to get Wine running in Windows? Newer versions of Windows fail to support old applications that are still supported by Wine. So Wine for Windows would supply useful backward compatibility for users.

Nog een paar jaar en Windows 10 draait in Linux met behulp van Wine.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]