Het is nu za jun 24, 2017 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 2:08 am 
lid

Na lang sparen heb ik eindelijk een Macbook en hoewel het even wennen was, wil ik nooit meer anders. Het doet het altijd, is gelijk aan als het scherm opengeklapt wordt, is razendsnel en altijd gesynchroniseerd met telefoon. Een foto, email of afspraak op de telefoon staat meteen zonder verdere handeling op de computer en vice versa.

We have to offer up scary scenarios, make simplified, dramatic statements, and make little mention of any doubts we might have."
Stephen Schneider, Stanford Univ. Environmentalist

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 5:41 pm 
Brouwer2012 schreef:
Janno schreef:
Het klinkt alsof hij updates aan het installeren is. Kan even duren.

Je had gelijk, Janno, 't duurde nog ruim een half uur en toen kon ik met m'n foto's aan de slag én met internet! Hij doet 't weer!

Dank allen voor de tips. (Behalve Margherita dan, die is flauw. :mrgreen:)

Misschien mosterd na de maaltijd, toch een tip die ik nog wel wil meegeven.
De lampjes (LED's) zitten er niet voor niets.
Die geven veel informatie.
Een belangrijk criterium voor mij in dit soort gevallen is de diskactiviteit.
Knippert het lampje van de disk (HDD of SSD) nog.
Zolang dat het geval is, is de machine aan het werk en heeft wachten zin.
Vooral met een nieuwe machine of verse installatie gaat er best tijd in zitten om alles bij te werken.
Als hier een computer lijkt te 'hangen', welke dan ook en met welk OS dan ook, let ik er altijd op.
Soms is hij in stilte bezig en dat duurt nooit meer dan een paar minuten.
'Niet uitschakelen' is een advies dat niet zomaar wordt gegeven.

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 6:18 pm 
lid

Je hebt gelijk, die lampjes kunnen goed van pas komen.

'Vroeger' waren ze minder nodig. Harde schijven lieten het toen wel horen, als ze ergens mee bezig waren..

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 8:04 am 
lid

oombas schreef:
Brouwer2012 schreef:
Janno schreef:
Het klinkt alsof hij updates aan het installeren is. Kan even duren.

Je had gelijk, Janno, 't duurde nog ruim een half uur en toen kon ik met m'n foto's aan de slag én met internet! Hij doet 't weer!

Dank allen voor de tips. (Behalve Margherita dan, die is flauw. :mrgreen:)

Misschien mosterd na de maaltijd, toch een tip die ik nog wel wil meegeven.
De lampjes (LED's) zitten er niet voor niets.
Die geven veel informatie.
Een belangrijk criterium voor mij in dit soort gevallen is de diskactiviteit.
Knippert het lampje van de disk (HDD of SSD) nog.
Zolang dat het geval is, is de machine aan het werk en heeft wachten zin.
Vooral met een nieuwe machine of verse installatie gaat er best tijd in zitten om alles bij te werken.
Als hier een computer lijkt te 'hangen', welke dan ook en met welk OS dan ook, let ik er altijd op.
Soms is hij in stilte bezig en dat duurt nooit meer dan een paar minuten.
'Niet uitschakelen' is een advies dat niet zomaar wordt gegeven.

Dat kan ook het geval zijn als een computer/laptop niet goed is afgesloten geweest. Ook dan kan het soms even duren voor alle programma's en instellingen weer zijn geladen, omdat er eerst wat 'rotzooi' moet worden opgeruimd.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2015 12:38 pm 
lid

Als de lampjes branden of knipperen dan weet je dat hij nog bezig is,
pas als het lampje uitgaat en er geen activiteit zichtbaar is worden de mensen ongeduldig.

:bye:

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2015 8:04 pm 
lid

Welke lampjes? Bij m'n oude Asus zitten die aan de voorkant bij het touchpad, maar bij de nieuwe zie ik niks.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2015 9:41 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
Welke lampjes? Bij m'n oude Asus zitten die aan de voorkant bij het touchpad, maar bij de nieuwe zie ik niks.

Desktop-computers hebben vaak wel controlelampjes. Laptops lang niet altijd.

In onze netwerken hebben alle desktop-computers controlelampjes. Van de laptops heeft alleen de MacBook Air die niet.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 12:24 am 
lid

MacBook heeft geen lampjes nodig, die doet het gewoon altijd razendsnel

We have to offer up scary scenarios, make simplified, dramatic statements, and make little mention of any doubts we might have."

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 1:51 am 
osker schreef:

Misschien niet nodig, maar hij heeft hem wel!
Uit de gebruiksaanwijzing (bladzijde 24) van de MacBook Air:

Wacht enkele seconden totdat het indicatielampje aan de voorzijde van de MacBook Air langzaam knippert (dit geeft aan dat sluimerstand is geactiveerd en de harde schijf niet langer draait) voordat u de MacBook Air verplaatst. Als u de computer verplaatst terwijl de harde schijf draait, kan de harde schijf beschadigd raken. Hierdoor kunnen gegevens verloren gaan of kan de computer mogelijk niet meer van de harde schijf worden opgestart.

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 2:50 am 
lid

Ik zal eens kijken of ik lampjes zie

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 4:02 am 
Dat kunt u doen.
Het is geen lampje voor diskactiviteit, wel voor het ontbreken er van.
De moderne Asus (met Windows 8 en upgrade naar Windows 10) heeft meerdere indicatorlampjes aan de voorzijde rechts (9), afgezien nog van het indicatorlampje voor de camera (2). Met een cilinder als symbooltje voor de disk. Er is o.a. ook een symbooltje voor de vliegtuigmodus.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 10:32 am 
lid

oombas schreef:
osker schreef:

Wacht enkele seconden totdat het indicatielampje aan de voorzijde van de MacBook Air langzaam knippert (dit geeft aan dat sluimerstand is geactiveerd en de harde schijf niet langer draait) voordat u de MacBook Air verplaatst. Als u de computer verplaatst terwijl de harde schijf draait, kan de harde schijf beschadigd raken. Hierdoor kunnen gegevens verloren gaan of kan de computer mogelijk niet meer van de harde schijf worden opgestart.

De MacBook Air die ik nu in handen heb, heeft een solid state drive en geen indicatielampjes.

De connector van de voeding heeft wel een indicatielampje, zo ook de camera. Meer zichtbare lampjes heeft deze MacBook Air (van 2010) niet.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 12:22 pm 
Wadi Nahal schreef:
oombas schreef:
osker schreef:

De MacBook Air die ik nu in handen heb, heeft een solid state drive en geen indicatielampjes.

De connector van de voeding heeft wel een indicatielampje, zo ook de camera. Meer zichtbare lampjes heeft deze MacBook Air (van 2010) niet.

Bedankt voor de info.
Aan de andere kant van het internet kun je het model niet zo goed onderscheiden :)
Het lampje uitschakelen in deze laptop waar ik de HDD vervangen heb door een SSD ga ik zeker niet doen.
Ook met een SSD zou ik willen weten wat er gebeurt.
Immers, het proces onderbreken is ook daar niet zonder risico. Met name risico op dataverlies.
(Alle BIOS piepjes kende ik uit mijn hoofd. Ook als er geen beeld is, wil je uit de signalen kunnen afleiden wat er al of niet gebeurt.)
Voor Windows is er een programmaatje om via het beeldscherm de diskactiviteit te kunnen zien.
Gratis is het niet, de kosten zijn wel te overzien en je mag het 30 dagen uitproberen.
Het liet zich wel installeren met Wine, daar heeft het geen betekenis omdat het niet werkt.
Dus heb ik Windows 10 even opgestart en het programma geïnstalleerd en daar werkt het.
Bij de prullenbak linksboven knippert een klein rood Lumiere op het scherm met het lettertje van de betreffende disk er bij, synchroon met het lampje boven het toetsenbord, dat het ook doet als er geen beeld is.

HddLed Indicator is a tool to see what hard disk drive or SSD is doing right now. If your PC is out of sight or your laptop/ultrabook has no LED at all, HddLed Indicator will help to monitor drive activity.

Ook voor Linux is er zo'n voorziening, die heb ik verder niet getest omdat ik er hier geen behoefte aan heb.

System Load Indicator stable daily builds

PS: ik heb hier een merkwaardig fenomeen. Ik typ

Bij de prullenbak linksboven knippert een klein rood l i c h t j e

(zonder spaties) en in het voorbeeldscherm wordt het weergegeven als

Bij de prullenbak linksboven knippert een klein rood Lumiere

.
Die spaties moest ik invoegen omdat in deze PS hetzelfde fenomeen optrad.
phpBB is misschien nog wel intelligenter dan een Volkswagen.

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 2:02 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
oombas schreef:
osker schreef:

klopt

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 2:23 pm 
osker schreef:
Wadi Nahal schreef:

klopt

Bedankt.
Het is voor ondersteuning altijd handig om over zoveel mogelijk gegevens van het apparaat te beschikken.
Merk, model, typenummer, OS, versie, enzovoorts.
"Ik heb een computer en hij doet het niet" is meestal net even te summier.
(Zo kocht iemand onlangs een vervangende voeding voor zijn laptop, het model was goed vermeld en toch was het stekertje verkeerd. Net niet gedetailleerd genoeg.)

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 2:29 pm 
lid

Ik heb (serieus) bewondering voor de diepgaande kennis van oombas op dit gebied. Ik denk dat hij menig jongere een lesje kan geven.
Dit neemt echter niet weg dat ik als (onnozele) gebruiker niet gehinderd door enige IT kennis, zonder problemen met een pc moet kunnen werken. Ik heb helaas met Windows pc's te vaak problemen gehad. Met een MacBook is het voor onbenullen als ik eenvoudig, klap scherm open en laptop is aan. Meteen zonder langdurige opstart procedure zonder vastlopers, updates of onbegrijpelijke meldingen.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 4:19 pm 
Pizzaman schreef:
Brouwer2012 schreef:
Pizzaman schreef:
Ik zal het onthouden hoor, Brouwer. Krijg ik Gates voor de auto dan doen m'n remmen het niet,
maar speciaal voor jou zal ik ook nog effe achteruit rijden. :gniffel:

:stunten:

Eh?

Bill Gates, de man van Windows...:

Voor mij blijft Bill Gates altijd verbonden met die sigaar.
Ik heb de Microsoft sigaar in een prachtig kokertje hier ergens bewaard als aandenken.
Grote rivaliteit tussen collega's.
En grote hilariteit voor de deskundigen.
In Amsterdam ZO was een bijeenkomst en ik had een uitnodiging en was er niet.
Een vriend komt hier met een sigaar met MS bandje.
Hij komt hier binnen en overhandigt mij die sigaar.
"Alsjeblieft, Bill Gates vroeg mij waar jij was en ik vertelde hem dat je verhinderd was en toen vroeg hij mij om je deze sigaar te geven".
Een collega van mij was hier op dat moment en was wel bij die bijeenkomst en zegt dat hij die vriend van mij daar niet heeft gezien.
"Dat vind ik vreemd. Je stond nota bene naast me toen Bill Gates mij die sigaar voor OB gaf."
Dit verhaal is om redactionele redenen ingekort.

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 9:20 pm 
lid

osker schreef:
Ik heb (serieus) bewondering voor de diepgaande kennis van oombas op dit gebied. Ik denk dat hij menig jongere een lesje kan geven.
Dit neemt echter niet weg dat ik als (onnozele) gebruiker niet gehinderd door enige IT kennis, zonder problemen met een pc moet kunnen werken. Ik heb helaas met Windows pc's te vaak problemen gehad. Met een MacBook is het voor onbenullen als ik eenvoudig, klap scherm open en laptop is aan. Meteen zonder langdurige opstart procedure zonder vastlopers, updates of onbegrijpelijke meldingen.

Hmm, hier loopt OSX vaker vast dan Windows of Linux. Ik krijg dan geen onbegrijpelijke meldingen, dat is waar; de computer reageert gewoon niet meer.

Dat betekent niet dat het vaak gebeurt, maar het komt wel voor.

Nu is het wel zo, dat Windows meer onderhoud vraagt dan OSX. Maar, als je Windows (7, tenminste) goed onderhoudt, is er prima mee te werken.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: za sep 26, 2015 10:10 pm 
lid

Ik ken vrijwel geen telefoon of computer/thin client welke geen problemen geeft, groot of klein.
De electronica wordt steeds kleiner en daarmee gevoeliger en software heeft altijd fouten.

Ik kan zeggen dat mijn computer, relatief gezien, uitstekend draait. Maar heeft ook af en toe zo zijn gekkigheidjes en probleempjes, al dan niet veroorzaakt door software. Besturingssystemen maken daarbij niet uit. De softwarepakketten evenmin. Al geeft de een meer problemen dan de ander.
Onderhoud kan problemen oplossen, maar ook tegelijk nieuwe problemen veroorzaken.

Het blijft electronica en software haastwerk of aan elkaar geplakte stukken van meerdere mensen, die ook wel eens miscommuniceren :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2015 12:24 pm 
Wadi Nahal schreef:
osker schreef:

Hmm, hier loopt OSX vaker vast dan Windows of Linux. Ik krijg dan geen onbegrijpelijke meldingen, dat is waar; de computer reageert gewoon niet meer.

Dat betekent niet dat het vaak gebeurt, maar het komt wel voor.

Nu is het wel zo, dat Windows meer onderhoud vraagt dan OSX. Maar, als je Windows (7, tenminste) goed onderhoudt, is er prima mee te werken.

OS X is dan ook een Unix derivaat, een verstandig besluit van Apple om over te stappen op OS X (Unix).
Jobs was er al mee begonnen met zijn NeXT(STEP).
Minder prettig is het, dat ze het zo hebben laten bouwen dat het uitsluitend op Apple hardware draait.
(Al heb ik wel een VM met OS X en zelfs een handleiding om mijn Asus laptop te converteren voor gebruik met OS X.
Geen idee waarom ik dat laatste zou doen dan om het eens te onderzoeken.)
Mijn eerste uC ervaringen heb ik met de Apple II, ik bouwde er uitbreidingskaarten voor en schreef software.
De volgende stap was mijn zelfbouw CP/M systeem, na zo'n 35 jaar draait het nog steeds, inclusief de 5 1/4" en 8" floppy drives.
Eerdere ervaring had ik met de PDP-8/E (DEC), net als al die andere duizenden, iemand die 'wat met computers deed', had het op en met de PDP geleerd.
Een betere leerschool bestond er niet.
De computer opgebouwd met 'discrete' chips, ALU, FPU, DMA en alle interfaces; grote kaarten vol met TTL chips en transistoren.
Grote boeken vol met schema's en OS-8 via een Teletype.
Onderhoud kostte veel tijd en geld, verregaande integratie en verbeterde fabricagetechnieken hebben de betrouwbaarheid enorm verbeterd en dat zien we nu.
Mijn Mac Classic (5MB SCSI HDD) met originele tas en veel software, koester ik nog steeds.
Hij doet het nog voortreffelijk, al gebruik ik hem niet meer.

Wie u hier ziet, is Steve Jobs in 1992 met NeXTSTEP 3.
De moeite waard om er eens naar te kijken, hij had werkelijk visie.

Met zo'n machine als uit het volgende fragment heb ik ruim 20 jaar gewerkt, inclusief de tapedrives en de diskdrive.
2 machines aan elkaar in 2 torens in verschillende ruimtes via lange kabels verbonden, eentje voor onderzoek en eentje voor dataverwerking.
Datatransport via DMA met zelfbouw hardware.
Ziet u de lampjes?

Een YT en internet vol met PDP-8/E filmpjes en documentatie.

Hier een overzicht door Doug Jones over de PDP-8, de mini die de wereld veranderde.
Het is net als met munten zoeken of speleologie of bierviltjes verzamelen, ga het doen en je verbaast je er over dat iemand het maar een vreemde hobby vindt.

The DEC PDP-8 computer, introduced almost 50 years ago on March 22, 1965, is generally recognized as the most important small computer of the 1960's. It was the least expensive parallel general purpose computer on the market, the first computer sold on a retail basis, and the first parallel general purpose digital computer sold in a table-top configuration.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]