Het is nu ma dec 11, 2017 11:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za nov 26, 2016 10:22 pm 
lid

M'n Asus laptop is sinds een aantal dagen zo ontzettend traag. Kaspersky draait braaf mee op de achtergrond elke avond en dat programma vindt niets raars of schadelijks. Het duurt soms minuten voordat een simpele bladzij geladen is, een bladzijde WSP duurt gemiddeld zo'n 25 seconden, en het aanvinken van hokjes op een site is een ramp: na elk hokje moet er blijkbaar lang en diep worden nagedacht voordat ik naar een volgend item kan. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik denk zelf niet m'n internetprovider (Ziggo), want zelfs dat jarenoude bakbeest dat ik hiervor had deed het nog sneller dan deze nieuwe.

Overigens meldt m'n laptop bij het afsluiten elke keer dat dat niet kan, er staat nog een programma open: ColorUservice (of zoiets), terwijl ik alles heb afgesloten en m'n bureaublad gewoon nagenoeg leeg is. Ik heb dat programma er niet opgezet. Zou dat de boosdoener kunnen zijn? En zo ja, kan ik het dan zonder schadelijke gevolgen verwijderen en hoe doe ik dat?

Toevoeging: om de haverklap crashed Shockwave waardoor veel bladzijden niet geladen worden. Wat doe ik daaraan?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za nov 26, 2016 11:09 pm 
lid

ColorU schijnt te bestaan in twee versies.
Een van Asus zelf en een als malware.
Ben te moe om het nu verder uit te zoeken.
Ga mijn luiken sluiten.
Zal morgen kijken of ik verder kom.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 7:03 pm 
lid

Ik heb Kaspersky nog een keer gedraaid: niets gevonden. Malwarebytes vond ook niets. Ik heb gezocht via het configuratiescherm, daar bleek een spelletje waarvan ik dacht dat ik het online speelde zich met maar liefst 6 elementen geplaatst te hebben, dus die heb ik allemaal verwijderd. Ik vermoed nu dat ColorUservice daarmee is meegelift, hoewel Kaspersky met een groen symbooltje aangaf dat die site veilig is. Ik heb op 'color' gezocht n 'deze pc' van Verkenner en ik kreeg een enorme lading hits, maar zoals het eruit zag horen die bij het systeem van Asus. Toch, elke keer als ik m'n laptop wil afsluiten, krijg ik nog steeds het bericht dat ColorUservice afsluiten verhindert. Dat ding staat dus op m'n laptop, maar ik weet niet waar! Ik heb via Google gezocht en er waren diverse sites die zeiden dat deze Trojan gevaarlijk kan zijn, ze gaven uitgebreide instructies over wat te doen, alleen voor een digibeet als ik waren die instructies in het Chinees geschreven, ik begreep er geen hout van. Het enige wat ik begreep is dat ik een ánder programmaatje moest downloaden om ColorUservice te verwijderen. Dat lijkt me raar, toch?

Help!

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 7:37 pm 
lid

Ik ben er nog niet aan toe gekomen verder te spitten.
Het is zeker niet raadzaam zomaar programma's te downloaden om een probleem te verhelpen.

Je kunt je zoekopdracht op de computer beperken door te zoeken naar ColorU. Het is inderdaad (ook) een hulpprogramma van Asus, maar zou niet noodzakelijk zijn voor het functioneren.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 10:44 pm 
lid

Er is nog iets dat het afsluiten van mijn laptop tegenhoudt: P2GoDeskData. Geen idee wat dat is, hoe ik er aan kom en of/hoe ik het kan verwijderen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 11:07 pm 
lid

Dat is een windows programma voor branden van CD's en DVD's.

Ik denk dat je eens zou moeten kijken naar een herstelpunt.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 9:34 am 
lid

Wat is dat?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 10:06 am 
lid

Als je laptop goed is ingesteld, houdt het een aantal tijden bij waarnaar je terug kunt, een moment waarop de computer nog wel goed werkte.
Je bent dan wel alles wat je na die tijd hebt geïnstalleerd of veranderd kwijt.

https://www.seniorweb.nl/artikel/proble ... indows-8-1

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 10:30 am 
lid

Raya schreef:
Als je laptop goed is ingesteld, houdt het een aantal tijden bij waarnaar je terug kunt, een moment waarop de computer nog wel goed werkte.

Ook mijn documenten en Kaspersky?

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 10:36 am 
lid

Brouwer2012 schreef:
Raya schreef:

Alles van na de datum dat de computer nog goed werkte en waarvan je de versie terug gaat zetten.
Documenten en foto's van na die tijd laten zich natuurlijk makkelijk kopiëren op bijvoorbeeld een USB-stick.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 10:41 am 
lid

Raya schreef:
Brouwer2012 schreef:
Raya schreef:

Alles van na de datum dat de computer nog goed werkte en waarvan je de versie terug gaat zetten.
Documenten en foto's van na die tijd laten zich natuurlijk makkelijk kopiëren op bijvoorbeeld een USB-stick.

Oké, dat kan ik nog nét.;) Maar zit die Trojan dan ook niet verstopt in die documenten? Want als dat zo is, dan heeft dat kopiëren en teruggaan geen zin, lijkt mij.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 10:45 am 
lid

Ik zal straks even kijken naar een goed, betrouwbaar en gratis scan-programma.
Het wil niet zeggen DAT er een virus op je computer zit, er kan ook iets misgegaan zijn met Windows zelf.
Ook kan het zijn dat Kaspersky een virus over het hoofd ziet. Er is geen enkel anti-virusprogramma dat feilloos werkt. Sommige virussen zijn bij een bepaald programma nog niet bekend, andere virussen lijken zo 'oud' dat er niet meer naar gezocht wordt omdat anders het anti-virus programma zo groot wordt met die inmiddels miljoenen virussen, dat het onwerkbaar wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 11:58 am 
lid

Ik snap er niks van. Ik had alle stappen die in de link van Seniorweb staan netjes opgeschreven en ze in die volgorde uitgevoerd. Maar bij die laatste stappen leek 't alsof er niks gebeurde, geen zandloper, geen tijdsaanduiding, niks. Dus het configuratiescherm maar weer weggeklikt. Alles wat ik er zelf op had gezet (Kaspersky, Google Earth, Chrome, VLC Mediaplayer en Malwarebytes) die staan er nog steeds op, die zouden toch weg zijn? Als test toen m'n laptop uitgeschakeld en dat ging wel heel snel, geen waarschuwingen over ColorUservice of P2GoDeskData. Weer ingeschakeld na een paar minuten en al die eerder genoemde zaken stan er nog steeds. Het lijkt alsof internet ietsjes sneller is, maar dat bolletje dat draait als een site geopend wordt, doet dat nog steeds voor enkele seconden. Oh ja, ook al mijn gebookmarkte websites zijn er nog steeds.

Wat zie of doe ik nou verkeerd?

Aanvulling: Shockwave Flash crasht nog steeds. Wat kan ik daaraan doen?

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 4:37 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
Ik snap er niks van. Ik had alle stappen die in de link van Seniorweb staan netjes opgeschreven en ze in die volgorde uitgevoerd. Maar bij die laatste stappen leek 't alsof er niks gebeurde, geen zandloper, geen tijdsaanduiding, niks. Dus het configuratiescherm maar weer weggeklikt. Alles wat ik er zelf op had gezet (Kaspersky, Google Earth, Chrome, VLC Mediaplayer en Malwarebytes) die staan er nog steeds op, die zouden toch weg zijn? Als test toen m'n laptop uitgeschakeld en dat ging wel heel snel, geen waarschuwingen over ColorUservice of P2GoDeskData. Weer ingeschakeld na een paar minuten en al die eerder genoemde zaken stan er nog steeds. Het lijkt alsof internet ietsjes sneller is, maar dat bolletje dat draait als een site geopend wordt, doet dat nog steeds voor enkele seconden. Oh ja, ook al mijn gebookmarkte websites zijn er nog steeds.

Wat zie of doe ik nou verkeerd?

Aanvulling: Shockwave Flash crasht nog steeds. Wat kan ik daaraan doen?

Ik denk een student in huis halen. Kost je wel een paar centen maar je ergernis en frustratie wordt steeds groter en groter en dat is ook geen pretje... Ik heb zelf prima ervaring met Student aan Huis als er wat niet klopt met computer of smartphone.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za dec 10, 2016 12:26 am 
lid

Mijn asus meld bij afsluiten ook altijd dat coloruservice oid nog open staat. Al jaren eigenlijk. Mijn notebook is daar niet traag door .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]