Het is nu wo nov 13, 2019 5:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 1:24 pm 
lid

Nederland is het land van Mea (Maxima) Culpa.
Wij moeten ons zo nodig schamen voor het gedrag van onze voorouders.
Tijdens de slavernij, het koloniale verleden in Suriname en Indonesia en de rol van de RK-kerk in de Nederlandse parochie.
Inmiddels heeft de voormalige republiek Holland & Co om de gehele vaderlandse historie al spijt betoond voor hun fouten.
Echter niet voor het feit, dat regering Wilhelmina-Bernhard in Londens zelfgekozen ballingschap de nazi-bezetter in het thuisland niets in de weg legde om 102.000 van de 140.000 joodse medeburgers te laten deporteren voor vernietiging.

Gesteld wordt, dat het kabinet Rutte-II geen excuses hoeft te maken voor het niets doen tegen de Jodenvervolging in Nederland tijdens de Duitse bezetting.

Wel kunnen wat mij betreft de helden nog postuum geeerd worden, die voor gevaar van eigen leven hun joodse lotgenoten een onderduikadres gaven.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 3:31 pm 
lid

Waarom zou men zich moeten schamen voor de daden van diens voorouders? Als huidige generatie kun je daar toch nooit verantwoordelijk voor worden gesteld? Hoe zouden de ontwikkelingen en de geopolitieke verhoudingen zijn geworden zonder die voorgeschiedenis?

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 3:33 pm 
lid

Misschien kan er een lijst gemaakt worden over alle zaken waar excuses voor gemaakt moet worden dan zijn we er in 1 keer vanaf.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 4:51 pm 
Ik lees de OP anders en wel hierom:

Wel kunnen wat mij betreft de helden nog postuum geeerd worden, die voor gevaar van eigen leven hun joodse lotgenoten een onderduikadres gaven.

Vaker heb ik er over verteld, het kind zal vast nog wel eens denken aan zijn onderduikvader, mijn stiefvader.
Het contact heeft tientallen jaren nog voortgeduurd.
Al had de man er geen enkele behoefte aan om voor wat dan ook postuum geëerd te worden voor wat dan ook.
Hij deed het gewoon omdat hij en zijn eerste echtgenote vonden dat ze het moesten doen.
Nooit is hij uit geweest op rijkdom, heldendom of iets ander doms.
Noch al die anderen waarvan ik het weet dat ze kinderen hebben gered van een wisse dood.
Uit mijn gedachten zal hij nooit verdwijnen, noch uit het geheugen van de betreffende man.
Die trouwens ook niet uit mijn geheugen zal verdwijnen.
Ik wil dat wij aan die mensen blijven denken, laat dat postuum vereren maar zitten, ze hebben er niets meer aan.

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 5:04 pm 
lid

We kunnen onze helden, die streden voor onze vrijheid (ongeacht kleur, religie etc) niet genoeg eren.
We moeten ze blijven eren en er mag veel meer nadruk worden gelegd op de vrijheid welke zij voorstonden. Vrijheid voor iedereen! En dat mag ook zeker in relatie met (er in sluipende) onvrijheden van vandaag de dag.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 5:15 pm 
lid

Danny430 schreef:
Waarom zou men zich moeten schamen voor de daden van diens voorouders? Als huidige generatie kun je daar toch nooit verantwoordelijk voor worden gesteld? Hoe zouden de ontwikkelingen en de geopolitieke verhoudingen zijn geworden zonder die voorgeschiedenis?

Je schamen voor de daden van jouw voorouders, is niet nodig, want daarvoor ben jij niet verantwoordelijk.

Trost zijn op hetgeen jouw voorouders hebben bereikt, is echter ook ongepast, want daar heb jij niet aan bijgedragen..

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 5:24 pm 
lid

oombas schreef:
[...]
Ik wil dat wij aan die mensen blijven denken, laat dat postuum vereren maar zitten, ze hebben er niets meer aan.

Zo zie ik het ook.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 5:37 pm 
lid

Blijkbaar wordt vergeten dat Nederland tussen 1940 en 1945 bezet was door de nazi's en dat die bezetting wreder was dan in de meeste Westeuropese landen omdat Nederland geleid werd door een stelletje niets ontziende nazi-burgers. Het was levensgevaarlijk om Joden te helpen en om je als man te onttrekken van de plicht in Duitsland te gaan werken. Het veiligst was om je nergens mee te bemoeien en ook dan was je nog niet veilig. Het is n.m.m. nergens voor nodig om excuses aan te bieden voor hetgeen onze ouders en grootouders in die tijd moesten ondergaan.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 5:57 pm 
portman schreef:
Blijkbaar wordt vergeten dat Nederland tussen 1940 en 1945 bezet was door de nazi's en dat die bezetting wreder was dan in de meeste Westeuropese landen omdat Nederland geleid werd door een stelletje niets ontziende nazi-burgers. Het was levensgevaarlijk om Joden te helpen en om je als man te onttrekken van de plicht in Duitsland te gaan werken. Het veiligst was om je nergens mee te bemoeien en ook dan was je nog niet veilig. Het is n.m.m. nergens voor nodig om excuses aan te bieden voor hetgeen onze ouders en grootouders in die tijd moesten ondergaan.

Zo las ik de OP dan ook niet, TS pleit er helemaal niet voor om excuses aan te bieden.
Dat maken anderen er van en dat kun je gemakshalve naast je neer leggen.
Mijn stiefvader was een moeilijk, maar goed mens.
Hij deed wat nodig was, op het moment dat het nodig was.
Dat was zijn boodschap, die ook zo mooi is neergelegd in de joodse traditie.

Respecteer mensenlevens. Ieder mens is een hele wereld. Wie een leven redt, redt een hele wereld. Wie een leven vernietigt, vernietigt een hele wereld. Anderen helpen te leven is het logische gevolg van dit principe.

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 6:02 pm 
lid

oombas schreef:
portman schreef:

Zo las ik de OP dan ook niet, TS pleit er helemaal niet voor om excuses aan te bieden.
Dat maken anderen er van en dat kun je gemakshalve naast je neer leggen.
Mijn stiefvader was een moeilijk, maar goed mens.
Hij deed wat nodig was, op het moment dat het nodig was.
Dat was zijn boodschap, die ook zo mooi is neergelegd in de joodse traditie.

Respecteer mensenlevens. Ieder mens is een hele wereld. Wie een leven redt, redt een hele wereld. Wie een leven vernietigt, vernietigt een hele wereld. Anderen helpen te leven is het logische gevolg van dit principe.

Het was gewoon mijn bijdrage. Zo denk ik er over. Excuses maken in dit verband vind ik onzin.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di aug 04, 2015 6:06 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Danny430 schreef:

Je schamen voor de daden van jouw voorouders, is niet nodig, want daarvoor ben jij niet verantwoordelijk.

Trost zijn op hetgeen jouw voorouders hebben bereikt, is echter ook ongepast, want daar heb jij niet aan bijgedragen..

:)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]