Het is nu wo apr 14, 2021 11:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Rookverbod in huurwoningen is
Een goed recht van de eigenaar, in een hotelkamer of een huurauto mag immers ook niet gerookt worden 20%  20%  [ 5 ]
Een aanslag op persoonlijke vrijheid 76%  76%  [ 19 ]
Anders .... 4%  4%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 25
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 7:31 am 
lid

Met mijn bericht reageerde ik uitsluitend op het pleidooi van Osker voor een rookverbod buiten de ruimten die daartoe zijn aangewezen. Ik woon zelf op twintig vierkante meter.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 9:51 am 
lid

Ik las dat in de grote steden in de vrije sector de gemiddelde huurprijs van een woning zo'n 2100 (!)euro bedraagt. Daar komen alle lasten nog bij. Voor dat geld mag je wel een sigaretje in eigen huis roken na een harde dag werken.

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 10:51 am 
lid

Enzo501 schreef:
osker schreef:
In Amerika is het al in vele steden een feit. Mensen die in de sociale sector huren mogen niet langer in hun huis roken.
Buiten roken in de buurt van het wooncomplex mag alleen in speciaal daartoe aangewezen gebieden.
Bij overtreding wordt een waarschuwing gegeven en hulp met stoppen geboden. Na de vierde overtreding wordt de huurder uit het huis gezet.

De redenatie is eenvoudig. De eigenaar wil niet met een huis opgescheept zitten dat naar rook stinkt. Verder wil de eigenaar van de woning buren die niet roken niet opzadelen met de rook van anderen die door open ramen binnenkomt.

Is dit een goede maatregel of een inperking van vrijheden van het individu?

Ik vind dat je onderscheid moet maken tussen huurwoningen van woningcorporaties en particuliere huur. Waarbij particuliere verhuurders meer mgelijkheden moeten hebben om zaken in contracten op te nemen, zoals het nu al mogelijk is om huisdieren te weren. Het gaat hier namelijk om privebezit, terwijl corporaties meer algemeen bezit zijn.

Er zouden geen woningcorporaties moeten zijn, maar nu ze er eenmaal zijn kan ik mij in deze redenering vinden.

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 2:37 pm 
lid

Enzo501 schreef:
osker schreef:
In Amerika is het al in vele steden een feit. Mensen die in de sociale sector huren mogen niet langer in hun huis roken.
Buiten roken in de buurt van het wooncomplex mag alleen in speciaal daartoe aangewezen gebieden.
Bij overtreding wordt een waarschuwing gegeven en hulp met stoppen geboden. Na de vierde overtreding wordt de huurder uit het huis gezet.

De redenatie is eenvoudig. De eigenaar wil niet met een huis opgescheept zitten dat naar rook stinkt. Verder wil de eigenaar van de woning buren die niet roken niet opzadelen met de rook van anderen die door open ramen binnenkomt.

Is dit een goede maatregel of een inperking van vrijheden van het individu?

Ik vind dat je onderscheid moet maken tussen huurwoningen van woningcorporaties en particuliere huur. Waarbij particuliere verhuurders meer mgelijkheden moeten hebben om zaken in contracten op te nemen, zoals het nu al mogelijk is om huisdieren te weren. Het gaat hier namelijk om privebezit, terwijl corporaties meer algemeen bezit zijn.

Dit leidt tot rechtsongelijkheid. Daar ben ik per definitie op tegen.
Als je verhuurders al dergelijke vrijheid wilt geven, moet je in de eerste plaats zorgen dat huurders voldoende uitwijkmogelijkheden hebben. Dus moeten er meer woningen beschikbaar zijn dan huurders nodig hebben. Dan kan de huurder kiezen en de verhuurder zijn beleid al dan niet op de keuze van de huurders aanpassen.

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 3:23 pm 
lid

Woningcorporaties en -stichtingen zijn privaatrechtelijke rechtspersonen, hoor. Het feit dat deze rechtspersonen subsidie ontvangen, brengt daarin geen verandering.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 1:57 pm 
lid

Lancelot schreef:
Agamemnon schreef:
Sigarettenrook trekt in gordijnen, bekleding van bankstellen, vloerbedekking: kortom geweven stofferingen.
Allemaal spullen die een huurder bij verhuizing meeneemt of weggooit.
Een verhuurder die bang is of beweert dat het huis naar rook stinkt nadat al deze zooi is verwijdert is niet goed bij zijn hoofd en heeft bij lang en na geen "gerede argumenten". Dit is een volgende stap in het demoniseren van de gezellige rokert; niets meer, niets minder.

Ik weet niet of de verhuurder bang is voor het feit dat het huis naar rook stinkt. Ik denk eerder dat de verhuurder bang is voor de vraag van potentiële huurders of er gerookt is in zijn huis. Ik denk dat het gegeven dat je kunt zeggen dat je rookvrije huizen verhuurt een bepaalde waarde vertegenwoordigt, net zoals rookvrije hotelkamers.

Over het algemeen wordt van hotelkamers de stoffering niet na elk bezoek vervangen.
De vergelijking gaat derhalve volkomen mank.

Profiel  

Bericht nummer:#87  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 2:50 pm 
lid

Marcel schreef:
Lancelot schreef:
Agamemnon schreef:
Sigarettenrook trekt in gordijnen, bekleding van bankstellen, vloerbedekking: kortom geweven stofferingen.
Allemaal spullen die een huurder bij verhuizing meeneemt of weggooit.
Een verhuurder die bang is of beweert dat het huis naar rook stinkt nadat al deze zooi is verwijdert is niet goed bij zijn hoofd en heeft bij lang en na geen "gerede argumenten". Dit is een volgende stap in het demoniseren van de gezellige rokert; niets meer, niets minder.

Ik weet niet of de verhuurder bang is voor het feit dat het huis naar rook stinkt. Ik denk eerder dat de verhuurder bang is voor de vraag van potentiële huurders of er gerookt is in zijn huis. Ik denk dat het gegeven dat je kunt zeggen dat je rookvrije huizen verhuurt een bepaalde waarde vertegenwoordigt, net zoals rookvrije hotelkamers.

Over het algemeen wordt van hotelkamers de stoffering niet na elk bezoek vervangen.

Dat is niet waar ik op doel. Vanuit de markt is er vraag naar rookvrije hotelkamers. Een hotel heeft deze kamers niet omdat hij zelf anti roker is, maar omdat er gasten zijn die er naar vragen. Marktvraag is te vertalen in een bepaalde prijs, in een bepaalde waarde. Zo kan ik mij ook voorstellen dat er huurders zijn die een rookvrij huis willen huren. Sommige huizen worden een generatie lang gehuurd en bij deze markt zal de vraag naar rookvrije woningen minder zijn. Maar in zeer courante huizen, studentenwoningen, of woningen voor expats, zal er denk ik wel vraag naar zijn.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#88  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 2:56 pm 
lid

Lancelot schreef:
Dat is niet waar ik op doel. Vanuit de markt is er vraag naar rookvrije hotelkamers. Een hotel heeft deze kamers niet omdat hij zelf anti roker is, maar omdat er gasten zijn die er naar vragen. Marktvraag is te vertalen in een bepaalde prijs, in een bepaalde waarde. Zo kan ik mij ook voorstellen dat er huurders zijn die een rookvrij huis willen huren. Sommige huizen worden een generatie lang gehuurd en bij deze markt zal de vraag naar rookvrije woningen minder zijn. Maar in zeer courante huizen, studentenwoningen, of woningen voor expats, zal er denk ik wel vraag naar zijn.

Grappig, als de gemiddelde ondernemer het vrije recht zou hebben gekregen om een rokers of niet-rokers horecagelegenheid te openen waren de niet-rokende cafés allang failliet geweest. Nee, dit is ons wettelijk opgedrongen en allesbehalve een kwestie van vraag en aanbod te noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#89  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 3:08 pm 
lid

Lancelot schreef:
Marcel schreef:
Lancelot schreef:

Gasten vragen naar hotelkamers waar niet gerookt is omdat de rooklucht in de stoffering gaat zitten.
Bij huurhuizen is het derhalve niet relevant of er ooit in een woning gerookt is omdat wanneer de stoffering er uit is (en dat is een standaardvoorwaarde in elk huurcontract - het huis moet na beëindiging van de huurperiode in oorspronkelijke staat opgeleverd worden) er geen rooklucht aanwezig is.

Profiel  

Bericht nummer:#90  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 3:34 pm 
lid

Marcel schreef:
Lancelot schreef:
Marcel schreef:

Gasten vragen naar hotelkamers waar niet gerookt is omdat de rooklucht in de stoffering gaat zitten.
Bij huurhuizen is het derhalve niet relevant of er ooit in een woning gerookt is omdat wanneer de stoffering er uit is (en dat is een standaardvoorwaarde in elk huurcontract - het huis moet na beëindiging van de huurperiode in oorspronkelijke staat opgeleverd worden) er geen rooklucht aanwezig is.
Volgens mij is het enige relevante voor een verhuurder of er vraag is naar huizen waarin niet gerookt is. Of deze vraag an sich gestoeld is op rationele afwegingen is lijkt mij niet van belang voor een verhuurder. Hij kan wellicht een poging wagen om de klant uit te leggen dat het een standaardvoorwaarde is dat het huis rookvrij opgeleverd moet worden en dat de klant spoken ziet, maar de kans is groot dat de klant gewoon naar een andere verhuurder gaat die hem niet de les gaat lezen.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#91  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 3:50 pm 
Danny430 schreef:
Ik las dat in de grote steden in de vrije sector de gemiddelde huurprijs van een woning zo'n 2100 (!)euro bedraagt. Daar komen alle lasten nog bij. Voor dat geld mag je wel een sigaretje in eigen huis roken na een harde dag werken.

Bedankt!

Bericht nummer:#92  BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 4:01 pm 
lid

Lancelot schreef:
Marcel schreef:
Lancelot schreef:

Volgens mij is het enige relevante voor een verhuurder of er vraag is naar huizen waarin niet gerookt is. Of deze vraag an sich gestoeld is op rationele afwegingen is lijkt mij niet van belang voor een verhuurder. Hij kan wellicht een poging wagen om de klant uit te leggen dat het een standaardvoorwaarde is dat het huis rookvrij opgeleverd moet worden en dat de klant spoken ziet, maar de kans is groot dat de klant gewoon naar een andere verhuurder gaat die hem niet de les gaat lezen.

De grote vraag is of er überhaupt vraag is naar huurwoningen waar niet in gerookt is.
Ik heb er nooit van gehoord. En dat komt waarschijnlijk omdat het nergens op slaat.
Wellicht kan de huurder de verhuurder er, op basis van de hier al eerder genoemde argumenten, op wijzen dat het volslagen nonsens is om de huurder een rookverbod op te leggen en de verhuurder uit te leggen dat hij spoken ziet.

Profiel  

Bericht nummer:#93  BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 2:29 pm 
lid

Ja wat ooit ondenkbaar was is nu de norm.
Niet roken in vliegtuigen, treinen en bussen, check.
Niet roken op de werkplek, check.
Niet roken in de horeca, check.
Niet roken in hotelkamers, check.
Niet roken in huurauto's, check.
Niet roken in publieke ruimtes, check.
Ooit ondenkbaar nu de normaalste zaak van de wereld.

De volgende stappen lijken voor rokers nu nog ondenkbaar:
Niet roken in huurwoningen.
Niet roken op stranden en in parken die met belastinggeld onderhouden worden.
Niet roken in de auto als er kinderen in zitten.
Nu voor sommigen nog ondenkbaar maar over een paar jaar weten we niet beter. Let maar op.

Profiel  

Bericht nummer:#94  BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 3:26 pm 
lid

Niet roken in de auto waar ook kinderen zitten had al lang de norm moeten zijn. Sinds de geboorte van mijn kinderen heb ik zelfs nooit meer in huis gerookt. Dat was 26 jaar geleden. Ik gun iedereen zijn rokertje, ik heb het zelf 44 jaar gedaan, maar roken in het bijzijn van kinderen is met de kennis van nu bijna misdadig te noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#95  BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 3:54 pm 
lid

Janno schreef:
Niet roken in de auto waar ook kinderen zitten had al lang de norm moeten zijn. Sinds de geboorte van mijn kinderen heb ik zelfs nooit meer in huis gerookt. Dat was 26 jaar geleden. Ik gun iedereen zijn rokertje, ik heb het zelf 44 jaar gedaan, maar roken in het bijzijn van kinderen is met de kennis van nu bijna misdadig te noemen.
Ja, hier net zo.

Profiel  

Bericht nummer:#96  BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 7:27 pm 
lid

Janno schreef:

In Groot-Brittannië reeds een feit, dacht ik.

Profiel  

Bericht nummer:#97  BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 10:33 pm 
lid

Dat sommigen zich ergeren aan de rook van tabak, is allerminst onbegrijpelijk. Maar dit rechtvaardigt nog geen inbreuk op het woonrecht, dat een uitvloeisel is van de rechten op zelfbeschikking en een privéleven. Voorop moet blijven staan dat mensen hun leven naar eigen inrichting mogen inrichten en in verregaande mate zelf mogen bepalen wie zij in meer of mindere mate daarvan deelgenoot maken. Met een contractueel beding strekkende tot een rookverbod in een huurwoning blijft daarvan nog weinig over. Het leven van menig roker zal welhaast onmogelijk worden gemaakt. Ook rokende huurders hebben een evident belang op voldoende woongelegenheid en vormen net als niet-rokende huurders de economisch zwakkere partij op de huurdersmarkt. Daarentegen is het belang van de woningverhuurder bij vorenbedoeld beding doorgaans louter financieel van aard. Tegen deze achtergrond moet worden beoordeeld dat het belang van de rokende huurder voorrang verdient boven dat van de woningverhuurder.

Het feit dat het roken van tabak in potentie schade aanricht aan de woning, doet hieraan niets af. Afgezien van het feit dat dergelijke schade in de regel verwaarloosbaar is - zet een paar dagen het raam open en niemand ruikt nog dat in de woning gerookt is -, zijn genoeg andere in potentie tot schade leidende handelingen te bedenken. Een slechte hygiëne en een weigering tot schoonmaken doet een woning niet veel goed, maar in weinig huurovereenkomsten staan bedingen strekkende tot een goede hygiëne of een gebod tot poetsen. Gezien het feit dat de woningverhuurder zijn huurwoning exploiteert als zijnde een ondernemer dan wel als ware hij een ondernemer zou zijn, is het ook logisch dat hij bepaalde economische risico's heeft te dragen.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]