Het is nu zo jun 24, 2018 3:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 7:37 pm 
lid

Ineens hadden we weer eens een hype.
De van oude autobandengemaakte rubberkorrels die in kunstgrasvelden zijn gedropt blijken gevaarlijk te zijn, vooral als je er met je(blote) lijf veelvuldig of intensief mee in aanraking komt. Sommige jongelieden (b)lijken er o.a. leukemie aan over te houden. Dat is bepaald geen pretje.
Nu zijn er allerlei oplossingen voor bedacht, zoals er niet meer op spelen, goed douchen na het bespelen van het veld, niet met de granulaat korrels spelen of in je mond stoppen, het lichaam volledig bedekken als je er op speelt etc.
Wat me tot op heden opviel was dat niemand naar voren bracht dat je de korrels er eenvoudig uit zou kunnen zuigen met een professionele zware stofzuiger zoals vele gemeenten die gebruiken om de randen van de wegen schoon te houden. Zou dat ook een oplossing kunnen zijn?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 7:51 pm 
lid

Zonder dat spul schijnt het kunstgras weer niet zo safe te zijn.

Laten ze gewoon terug gaan naar het echte gras met goede drainage en verder de beperkingen voor lief nemen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 8:28 pm 
lid

Het leek uit de televisie-uitzending alsof ze nog iets achterhielden: die professor Van den Berg die ook al niets specifieks kon zeggen voor zo ver ik mij herinner, werd natuurlijk niet voor niets te berde gebracht en hij zal ook niet zo maar zich er toe lenen toch, voor agitatie en propaganda, als hij niet iets goeds daarvan verwacht.

Ik kon er niets mee en geen enkele voetbalclub kan hier iets mee. Materiaal dat er ligt zal uitgewasemd zijn. Je kunt natuurlijk nog eens duidelijk maken aan ouders dat autobandenrubber niet is bedoeld om als pap te eten en nee, drie gram spul naar binnen werken dan moet je een heel bedreven keepertje zijn met ouders die er niet alert op zijn!

Wordt vervolgd, vermoed ik.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 9:41 pm 
lid

Raya schreef:

Laten ze gewoon terug gaan naar het echte gras met goede drainage en verder de beperkingen voor lief nemen.

Als het perse nodig is dat een dergelijk materiaal toegevoegd wordt is het wellicht mogelijk het te vervangen door een veiliger product.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 10:15 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:

Als het perse nodig is dat een dergelijk materiaal toegevoegd wordt is het wellicht mogelijk het te vervangen door een veiliger product.

Kunstgras is ontwikkeld om optimale bezetting van velden te krijgen. Wanneer het hard heeft geregend, zal een grasveld afgekeurd worden. Met alle gevolgen van dien. De korrels zijn nodig om geen verbrandingswonden te krijgen bij een sliding of vallen. De gevolgen? Het competitie-programma is belangrijk voor ......
Koolstofverbindingen zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Dat is bewezen. Hoe en wanneer het effect hiervan is, wordt pas duidelijk na jaren en na goed onderzoek. Net als ooit bij asbest. De grote vraag nu is, laten we onze (voornamelijk jongeren en dames) spelen op dit soort velden. De eerste elftallen spelen "veilig" op gras. Zie ook hier de discrepantie voornamelijk binnen amateur clubs.

Almelo, Heracles, is de enige vereniging die op kutgras, sorry, kunstgras, speelt. Ten Cate???

Wat ik vreemd vind in deze tijd is alom gepredikt wordt over veiligheid. Bestrijden bij de bron en toch laat "men" toe om veiligheid aan onzekerheid over te laten. Know what I mean? Afgelopen week werd ik geconfronteerd met de kop in de plaatselijke krant: Kunstgras is voorlopig veilig.

Lees dit 1, 2, 3 of meer malen en je moet toch het idee krijgen van onwetende mensen die dit stellen en politiek die sust. Over 20 jaar is alles anders en hoef je de verantwoordelijkheid voor dit soort berichten niet meer te nemen. Bah.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 10:19 pm 
lid

wortel schreef:
kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:

Kunstgras is ontwikkeld om optimale bezetting van velden te krijgen. Wanneer het hard heeft geregend, zal een grasveld afgekeurd worden. Met alle gevolgen van dien. De korrels zijn nodig om geen verbrandingswonden te krijgen bij een sliding of vallen. De gevolgen? Het competitie-programma is belangrijk voor ......
Koolstofverbindingen zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Dat is bewezen. Hoe en wanneer het effect hiervan is, wordt pas duidelijk na jaren en na goed onderzoek. Net als ooit bij asbest. De grote vraag nu is, laten we onze (voornamelijk jongeren en dames) spelen op dit soort velden. De eerste elftallen spelen "veilig" op gras. Zie ook hier de discrepantie voornamelijk binnen amateur clubs.

Almelo, Heracles, is de enige vereniging die op kutgras, sorry, kunstgras, speelt. Ten Cate???

Wat ik vreemd vind in deze tijd is alom gepredikt wordt over veiligheid. Bestrijden bij de bron en toch laat "men" toe om veiligheid aan onzekerheid over te laten. Know what I mean? Afgelopen week werd ik geconfronteerd met de kop in de plaatselijke krant: Kunstgras is voorlopig veilig.

Lees dit 1, 2, 3 of meer malen en je moet toch het idee krijgen van onwetende mensen die dit stellen en politiek die sust. Over 20 jaar is alles anders en hoef je de verantwoordelijkheid voor dit soort berichten niet meer te nemen. Bah.

Tsja, als we al niet meer volgens de natuur mogen of willen leven en alles ondergeschikt moeten maken aan Das Kapital....

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 10:28 pm 
lid

Raya schreef:
wortel schreef:
kwaaisteniet schreef:

Tsja, als we al niet meer volgens de natuur mogen of willen leven en alles ondergeschikt moeten maken aan Das Kapital....

Door deze quote moest ik denken aan de tsunami in Thailand. De landdieren hadden allang hun heenkomen gezocht hogerop, terwijl mensen apen-gapend naar zee staarden. En dus te laat waren. Niemand hoort, ziet meer. Gemak, genoeg hebben, is de berusting. Voor even. Ik stel: mensen zijn veelal bezig met zichzelf. De grootste wortel ( :keeporder: ) om uit de maatschappij te nemen.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 9:30 am 
lid

Ik heb maar vast de condooms uit huis gedaan: het is tenslotte ook rubber net als in Hendrik Ido Ambacht.
En nu blijkt ineens dat je in rubber van alles kunt verstoppen wat er normaliter niet in zit.

Ik had gedacht dat afwijkende partijen alleen bij nootjes uit een land van buiten de EU voorkwamen. Dat rubber rubber was, maar nu ben ik helemaal in de war: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2685 ... jk___.html

Zelfs de Telegraaf wil niet meer alle rubber over een kam scheren!

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 9:39 am 
lid

Rightnow schreef:
Ik heb maar vast de condooms uit huis gedaan: het is tenslotte ook rubber net als in Hendrik Ido Ambacht.
En nu blijkt ineens dat je in rubber van alles kunt verstoppen wat er normaliter niet in zit.

Ik had gedacht dat afwijkende partijen alleen bij nootjes uit een land van buiten de EU voorkwamen. Dat rubber rubber was, maar nu ben ik helemaal in de war: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2685 ... jk___.html

Zelfs de Telegraaf wil niet meer alle rubber over een kam scheren!

Je weet niet half wat voor troep waarin wordt gestopt. Slik maar beter geen tandpasta door.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 1:03 pm 
lid

De aanleg van kunstgrasvelden had nog wat meer om het lijf dan alleen maar vollediger bezetting ook na wolkbreuken.
Het voortdurende onderhoud van een grassportveld brengt of bracht ook erg veel kosten en de inzet van arbeidskracht met zich mee.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 6:00 pm 
lid

Hoorde vanmiddag op de radio, dat je het rubber-granulaat op kunstgras voetbalvelden kunt ruiken. En dat het zwarte spul achter blijft op huid en sportkleding.

In Hendrik-Ido-Ambacht zijn ze er allang van teruggekomen dat kunstgras met vermalen autobanden zo’n ideale oplossing is. Daar zorgde het nieuwe kunstgras voor overgevende buurtbewoners, die met tranende ogen, misselijk en met hoofdpijn naar het kersverse veld keken.

https://jdreport.com/knvb-nieuw-onderzo ... rasvelden/

Clubs moeten onmiddelijk dergelijk chemisch afval op deze velden opruimen en vervangen door kurk of een ander onschadelijk materiaal. De kleur is dan misschien wat geler, in plaats van mooi donkergroen.. en het kost een paar centen.. so what, het gaat om de gezondheid van kinderen !

Ik vraag me af waarom de betrokkenen zolang hierover blijven bakkeleien er niet onmiddelijk maatregelen worden genomen.. gebeurt dat niet snel genoeg, dan behoort er m.i. een wettelijk verbod op kunstgras op sportvelden te worden uitgevaardigd. Laat de KNVB de beurs maar opentrekken, die jongens verdienen genoeg aan de uitzendrechten.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 6:22 pm 
lid

Rightnow schreef:

Ow ow ow Alice in industrie-wonderland. Welkom in de real world, Rightnow ! Info kun je gewoon vinden bij de autobanden-fabrikant :P weekmakers, chemicalien, metalen onderdelen, etc..

Wat is rubbergranulaat?
Rubbergranulaat is fijngemalen rubber. Dit wordt veelal gemaakt van oude rubberproducten zoals versnipperde autobanden. Producten als rubbertegels en rubberen vloerbekleding worden ook hiervan gemaakt.

Bron: de KNVB

Het gaat dus in feite om een afvalproduct, wat op sportvelden wordt gedumpt. Wellicht een zeer lucratieve manier voor de autobanden-industrie, om eraf te komen.. en ik zou wel eens willen weten waar de belangen zitten.. en wie hier geld aan verdient. Naar de rechter ermee en plukse-wetgeving toepassen. Ik vind het crimineel.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 7:12 pm 
lid

Einstein schreef:
Rightnow schreef:

Ow ow ow Alice in industrie-wonderland. Welkom in de real world, Rightnow ! Info kun je gewoon vinden bij de autobanden-fabrikant :P weekmakers, chemicalien, metalen onderdelen, etc..

Wat is rubbergranulaat?
Rubbergranulaat is fijngemalen rubber. Dit wordt veelal gemaakt van oude rubberproducten zoals versnipperde autobanden. Producten als rubbertegels en rubberen vloerbekleding worden ook hiervan gemaakt.

Het gaat dus in feite om een afvalproduct, wat op sportvelden wordt gedumpt. Wellicht een zeer lucratieve manier voor de autobanden-industrie, om eraf te komen.. en ik zou wel eens willen weten waar de belangen zitten.. en wie hier geld aan verdient. Naar de rechter ermee en plukse-wetgeving toepassen. Ik vind het crimineel.

Als ze het willen verbieden en het granulaat komt uit Canada, dan moeten ze snel zijn, voor CETA effectief wordt. Anders gaat het ons belastingbetalers miljarden kosten.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 7:50 pm 
lid

Off topic, er komen geen autobanden uit Canada en als ze daar wel vandaan zouden komen, dan beslissen we zelf wel, of we ze willen kopen en hoe we ze recyclen.. een handelsverdrag wil niet zeggen dat we elkaar producten door de strot heen gaan duwen. Dubbel off topic, want het gaat om gerecyclede producten. Dat is altijd binnenslands. Zulk materiaal is te goedkoop om te gaan vervoeren over langere afstanden. Maar goed, het lijkt erop dat jouw gewraakte CETA sowieso niet door gaat. De Canadese minister is vandaag boos weggelopen na een onderhoud met de Waalse vertegenwoordigster. Volgende week komt president Trudeau van Canada naar Brussel, maar ze verwachten geen champagne..

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 7:54 pm 
lid

Einstein schreef:
Hoorde vanmiddag op de radio, dat je het rubber-granulaat op kunstgras voetbalvelden kunt ruiken. En dat het zwarte spul achter blijft op huid en sportkleding.

In Hendrik-Ido-Ambacht zijn ze er allang van teruggekomen dat kunstgras met vermalen autobanden zo’n ideale oplossing is. Daar zorgde het nieuwe kunstgras voor overgevende buurtbewoners, die met tranende ogen, misselijk en met hoofdpijn naar het kersverse veld keken.

Clubs moeten onmiddelijk dergelijk chemisch afval op deze velden opruimen en vervangen door kurk of een ander onschadelijk materiaal. De kleur is dan misschien wat geler, in plaats van mooi donkergroen.. en het kost een paar centen.. so what, het gaat om de gezondheid van kinderen !

Ik vraag me af waarom de betrokkenen zolang hierover blijven bakkeleien er niet onmiddelijk maatregelen worden genomen.. gebeurt dat niet snel genoeg, dan behoort er m.i. een wettelijk verbod op kunstgras op sportvelden te worden uitgevaardigd. Laat de KNVB de beurs maar opentrekken, die jongens verdienen genoeg aan de uitzendrechten.

Dat ze het konden ruiken stamt toch uit 2010?

Na stankkorrels nu klachten over lichtmasten

Voetbalclub ASWH uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft een nieuw kunststofgrasveld. Vorige week werd het veld vervangen omdat de korrels tussen het gras voor stankklachten zorgden bij omwonenden.(kosten 300.000 euro)

De omwonenden zijn tevreden met de vervanging, maar richten hun pijlen nu op de lichtmasten langs het veld.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 8:11 pm 
lid

Einstein schreef:
Rightnow schreef:

Wat is rubbergranulaat?

Gelukkig hebben we de nuchtere Simon Rozendaal nog in deze overdreven gekke wereld: 'Luister toch niet naar die bangmakerij' over ‘kunstgraskanker’

Onderzoek kan nooit kwaad
Het probleem dat nu dus al een jaar of zestig aanhoudt, met elke keer een iets andere gedaante, is het begrip kankerverwekkende stof. Die betiteling komt tot stand in een laboratorium. Als er in DNA mutaties ontstaan door een substantie of wanneer proefdieren er tumoren door krijgen – waarbij die stoffen in absurde hoeveelheden worden toegediend, dan heet zo’n stof kankerverwekkend.
Maar dat betekent helemaal niet dat zo’n stof in werkelijkheid ook kanker veroorzaakt. Zoals de gerenommeerde Amerikaanse biochemicus Bruce Ames (hij ontwikkelde een test waarmee wordt vastgesteld of een stof mutageen en dus mogelijk kankerverwekkend is) al in 1991 in dit weekblad zei: ‘Kankerverwekkende stoffen veroorzaken in werkelijkheid bijna nooit kanker.’

Overal om ons heen zitten kankerverwekkende stoffen. In de lucht, in ons voedsel, in onze kleding, enzovoorts. Daar gaat het niet om, het is belangrijk of die stoffen daar in zulke concentraties voorkomen dat ze daadwerkelijk een risico vormen schrijft Rozendaal. En via dit artikel ga je op zoek naar iets van de Amerikaanse biochemicus Bruce Ames.

Hitparade van kankerverwekkende stoffen

Het gaat om de hoeveelheid.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 8:11 pm 
lid

Lies schreef:
Einstein schreef:

Dat ze het konden ruiken stamt toch uit 2010?

Na stankkorrels nu klachten over lichtmasten

Voetbalclub ASWH uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft een nieuw kunststofgrasveld. Vorige week werd het veld vervangen omdat de korrels tussen het gras voor stankklachten zorgden bij omwonenden.(kosten 300.000 euro)

De omwonenden zijn tevreden met de vervanging, maar richten hun pijlen nu op de lichtmasten langs het veld.

Staat er toch ook, in dat bericht ? "allang" ? Ik had inderdaad het jaartal erbij kunnen googlen, dank. Absurd, dat zoiets blijkbaar jarenlang zomaar kan/mag gebeuren.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za okt 22, 2016 11:53 am 
lid

Einstein schreef:
Off topic, er komen geen autobanden uit Canada en als ze daar wel vandaan zouden komen, dan beslissen we zelf wel, of we ze willen kopen en hoe we ze recyclen.. een handelsverdrag wil niet zeggen dat we elkaar producten door de strot heen gaan duwen. Dubbel off topic, want het gaat om gerecyclede producten. Dat is altijd binnenslands. Zulk materiaal is te goedkoop om te gaan vervoeren over langere afstanden. Maar goed, het lijkt erop dat jouw gewraakte CETA sowieso niet door gaat. De Canadese minister is vandaag boos weggelopen na een onderhoud met de Waalse vertegenwoordigster. Volgende week komt president Trudeau van Canada naar Brussel, maar ze verwachten geen champagne..

Ik heb in m'n jaren op zee toch aardig wat (staal)schroot en zelfs glas de oceanen over gesleept. Vanuit Noordwest-Europa naar Spanje, wonderlijk genoeg. Pasajes is een echt recycle-centrum. Of was dat.
Nou heeft schroot wel enige waarde en een reis van Canada naar Europa zal je 8-10 dagen kosten, dus eerlijk gezegd weet ik niet of het met autobanden "uit zal komen". Het zou me overigens niks verbazen.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za okt 22, 2016 12:23 pm 
lid

@Einstein

Er wordt wat afgesleept met afgedankte spullen.
Waar denk je dat de tijgermug zich in verstopt en zo in Nederland terecht is gekomen? Juist: afgedankte autobanden welke hier verwerkt worden tot: granulaat en rubbertegels....
En we importeren niet uitsluitend uit tropische landen.
100% van het rubber komt van buiten de EU en recyclen is daarbij een heel grote markt.

Off-topic is het niet. Hooguit een zijtak. Maar volgens mij zelfs dat niet, want ik reageerde op een mogelijk verbod. En aangezien de druk welke op de Walen wordt uitgeoefend, is het niet onwaarschijnlijk dat het verdrag gewoon doorgaat. En dan kunnen we echt beter zorgen dat we het voor die tijd verboden hebben, voor een rechtbank van multinationals zich erover uit mag spreken....
Gezien het risico van een torenhoge schadevergoeding aan het bedrijfsleven bij een verbod, wordt een verbod onwaarschijnlijk.
En dat verbod, daar ben ik voor. Er is een alternatief voor het granulaat: kurk! En er is zelf een alternatief voor kunstgras: gras!

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: za okt 22, 2016 12:48 pm 
lid

En wat doen ze dan met de oude Nederlandse autobanden?
Exporteren we dat dan weer terug?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]