Het is nu di okt 24, 2017 12:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1370 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 69  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 9:31 am 
lid

De verkiezingen zijn geweest en de uitslag is in grote lijnen ,zoals verwacht en voorspeld in de peilingen.
Alleen de afstand tussen de VVD en PVV is in de laatste dagen veel groter geworden.
Rutte is beloond voor zijn houding als premier tegenover de narcistische Erdogan.

Eigenlijk is Klaver de grote winnaar met 10 zetels en GR Links staat nu voor de keuze
of meegaan als bijwagen in een rechts kabinet
of als leider van links, oppositie voeren met als doel ,de volgende keer gaan regeren.

In feite is de uitslag een overwinning van Rechts en een groot verlies van Links.
Daarom kan Klaver beter niet de fout maken ,die Samsom de vorige keer heeft gemaakt.
Rutte kan voor zijn coalitie beter een meerderheid vormen met de christelijke mannenbroeders.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 9:37 am 
lid

Nederland heeft gesproken, Nederland wil VVD beleid met een sociaal conservatief tintje. Een kabinet VVD, CDA, D66 en CU.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 10:02 am 
lid

Veel duidelijker kan een uitslag inderdaad niet zijn. Ik denk dat GL wel benaderd zal worden door Rutte om te kijken wat er mogelijk is, maar dat dat uiteindelijk niet zal gebeuren en inderdaad de CU zal aanschuiven.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 10:32 am 
lid

Ik zou Pechtold willen aanraden om Groen Links als grote winnaar een meer dan goede kans te geven om in een combinatie kabinet mee te doen. Dan worden een enigszins rechts conservatief geluid en een enigszins links progressief geluid in een nieuwe coalitie vertegenwoordigd, terwijl de economie en het sociaal gebeuren ook redelijk ten opzichte van elkaar afgewogen zullen worden.
Maar of iedere partij daarmee akkoord zal gaan is natuurlijk de vraag.
Het land moet geregeerd worden en dan hebben politieke partijen ook een zekere verantwoordelijkheid.
Alle stokpaardjes kunnen onmogelijk met succes bereden worden. Daarvoor heb je een echte grote politieke partij nodig die de zaak kan domineren. Met de huidige kleine partijen is het nu eenmaal niet mogelijk om alle wensen voor 100% te realiseren.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 10:44 am 
lid

kern wordt CDA en VVD. Andere opties zijn nog open.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 10:52 am 
lid

Lancelot schreef:
Nederland heeft gesproken, Nederland wil VVD beleid met een sociaal conservatief tintje. Een kabinet VVD, CDA, D66 en CU.

Neen. Nederland heeft gekozen voor een liberaal progressief pro-EU kabinet: VVD CDA D66 GL inclusief abortus en euthanasie. Maar CU is welkom om alle eisen van GL inzake energietransitie en migratie volledig te ondersteunen; hun kiezers zullen hen in 2021 belonen.

De rechtse(re) partijen zullen hard moeten nadenken welke OFFERS ze aan GL willen brengen om een coalitie mogelijk te maken. Ik heb al gezegd: iedereen had van Ed Nijpels nog eens kunnen horen dat het geld wat er is, en veel geld uit zorg en onderwijs naar klimaateisen van "Parijs" moet. De neiging van rechtse kiezers om het over het hoofd te zien is geen excuus; Groen Links hoort in het kabinet.

Dat is veel democratischer en geeft een meer transparant proces, is mijn gevoel. GL zal vanaf dag EEN moeten duidelijk maken wat ze wel, en wat ze niet krijgen. Ik denk dat ze nooit krijgen dat ze de Nederlandse landbouw gaan inkrimpen wat arbeidsplaatsen voor oudere werknemers gaat kosten. Ik denk dat ze nooit krijgen dat ze ergens extra belastingen op gaan heffen.

Wat ze krijgen is een robuuster "Parijs" implementatie. Volgens hen hangt de Planeet daarvan af en nu is het maar afwachten of Jesse Klaver ("Jesse Clever" volgens CNN) de voorkeur geeft aan De Planeet of aan kinderachtige machtspolitiek met bijbehorende politieke instabiliteit: 76 zeteltjes met CU is geen robuust of stabiel alternatief!

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 10:54 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
erwijl de economie en het sociaal gebeuren ook redelijk ten opzichte van elkaar afgewogen zullen worden.

Ja ook daarom Groen Links - als de juiste concessies van de VVD worden afgedwongen, voor meer werkgelegenheid en echte vraag op de arbeidsmarkt, en voor behoud van sociale zekerheid.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:10 am 
lid

Lancelot schreef:

Het valt beslist niet uit te sluiten, dat er ook strategisch gestemd is op de VVD om Wilders niet de grootste te laten worden.
Daarbij kunnen mensen tal van redenen hebben gehad om alsnog niet op Wilders te stemmen, ondanks dat ze voor een (groot deel) achter de ideologie van de PVV staan. Misschien willen ze het net wat minder scherp en hebben potentiële PVV-stemmers zich daarom wat meer verdeeld over partijen FvD, CDA en VVD, welke laatste twee in de verkiezingsstrijd in woord het 'foute populisme' ook omarmden om zetels weg te trekken bij de PVV. Als VVD en CDA hun populisme niet waar zullen maken (wat ze inderdaad niet zullen doen), zal dat wederom tot grote teleurstellingen leiden en nog onvoorspelbaarder verkiezingen tussen nu en over vier jaar.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:16 am 
lid

Rightnow schreef:
Lancelot schreef:

Neen. Nederland heeft gekozen voor een liberaal progressief pro-EU kabinet: VVD CDA D66 GL inclusief abortus en euthanasie. Maar CU is welkom om alle eisen van GL inzake energietransitie en migratie volledig te ondersteunen; hun kiezers zullen hen in 2021 belonen.

De rechtse(re) partijen zullen hard moeten nadenken welke OFFERS ze aan GL willen brengen om een coalitie mogelijk te maken. Ik heb al gezegd: iedereen had van Ed Nijpels nog eens kunnen horen dat het geld wat er is, en veel geld uit zorg en onderwijs naar moet. De neiging van rechtse kiezers om het over het hoofd te zien is geen excuus; Groen Links hoort in het kabinet.

Dat is veel democratischer en geeft een meer transparant proces, is mijn gevoel. GL zal vanaf dag EEN moeten duidelijk maken wat ze wel, en wat ze niet krijgen. Ik denk dat ze nooit krijgen dat ze de Nederlandse landbouw gaan inkrimpen wat arbeidsplaatsen voor oudere werknemers gaat kosten. Ik denk dat ze nooit krijgen dat ze ergens extra belastingen op gaan heffen.

Wat ze krijgen is een robuuster "Parijs" implementatie. Volgens hen hangt de Planeet daarvan af en nu is het maar afwachten of Jesse Klaver ("Jesse Clever" volgens CNN) de voorkeur geeft aan De Planeet of aan kinderachtige machtspolitiek met bijbehorende politieke instabiliteit: 76 zeteltjes met CU is geen robuust of stabiel alternatief!

Medisch ethisch verschillen CU en CDA niet veel van elkaar. Het CDA zal verdere liberalisering van abortus/euthanisie wetgeving niet toestaan. Op dit vlak zal D66 het grootste offer moeten brengen. Hier tegenover zal het CDA moeten toestaan dat de zorg geliberaliseerd blijft. Voor zowel VVD CDA als D66 is GL gewoon een te groot risico voor stabiliteit. Verder zijn SP GL PvdA nu samen kleiner dan de PvdA was. Sociaal linkse politiek is blijkbaar niet gewenst in Nederland. En behalve GL en PvdD is niemand geinteresseerd in milieu. Nee, Rutte kan zijn beleid ongehinderd voortzetten met zijn liberale maat Pechthold en zijn christen vrienden Buma en Segers. Prima dunkt me.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:19 am 
lid

Dubbel

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:36 am 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:

Het valt beslist niet uit te sluiten, dat er ook strategisch gestemd is op de VVD om Wilders niet de grootste te laten worden.
Daarbij kunnen mensen tal van redenen hebben gehad om alsnog niet op Wilders te stemmen, ondanks dat ze voor een (groot deel) achter de ideologie van de PVV staan. Misschien willen ze het net wat minder scherp en hebben potentiële PVV-stemmers zich daarom wat meer verdeeld over partijen FvD, CDA en VVD, welke laatste twee in de verkiezingsstrijd in woord het 'foute populisme' ook omarmden om zetels weg te trekken bij de PVV. Als VVD en CDA hun populisme niet waar zullen maken (wat ze inderdaad niet zullen doen), zal dat wederom tot grote teleurstellingen leiden en nog onvoorspelbaarder verkiezingen tussen nu en over vier jaar.
Welke grote teleurstelling? De flanken zijn weliswaar groter geworden, met PVV en FvD op rechts met een winst van 7, maar daar staat tegenover dat de flanken op links evengoed zijn gegroeid, met PvdD, Denk en 50+ met een winst van 8. Het midden is dus 15 zetels kleiner geworden, maar om dit te duiden als een teken van grote teleurstelling? Ik weet het niet hoor.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:58 am 
lid

Rightnow schreef:
kwaaisteniet schreef:
erwijl de economie en het sociaal gebeuren ook redelijk ten opzichte van elkaar afgewogen zullen worden.

Ja ook daarom Groen Links - als de juiste concessies van de VVD worden afgedwongen, voor meer werkgelegenheid en echte vraag op de arbeidsmarkt, en voor behoud van sociale zekerheid.

Gr links zal gek zijn om in dit rechtse en ook conservatieve kabinet te gaan zitten.
Alleen als ze suïcide neigingen hebben zullen ze dit doen.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 11:59 am 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Welke grote teleurstelling? De flanken zijn weliswaar groter geworden, met PVV en FvD op rechts met een winst van 7, maar daar staat tegenover dat de flanken op links evengoed zijn gegroeid, met PvdD, Denk en 50+ met een winst van 8. Het midden is dus 15 zetels kleiner geworden, maar om dit te duiden als een teken van grote teleurstelling? Ik weet het niet hoor.

Volgens mij had ik het over de 'ruk' van VVD en CDA richting populisme (PVV-ideologie), puur om stemmen weg te trekken bij de PVV.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 12:01 pm 
lid

Lancelot schreef:
Rightnow schreef:
Lancelot schreef:

De rechtse(re) partijen zullen hard moeten nadenken welke OFFERS ze aan GL willen brengen om een coalitie mogelijk te maken. Ik heb al gezegd: iedereen had van Ed Nijpels nog eens kunnen horen dat het geld wat er is, en veel geld uit zorg en onderwijs naar moet. De neiging van rechtse kiezers om het over het hoofd te zien is geen excuus; Groen Links hoort in het kabinet.

Medisch ethisch verschillen CU en CDA niet veel van elkaar. Het CDA zal verdere liberalisering van abortus/euthanisie wetgeving niet toestaan. Op dit vlak zal D66 het grootste offer moeten brengen. Hier tegenover zal het CDA moeten toestaan dat de zorg geliberaliseerd blijft. Voor zowel VVD CDA als D66 is GL gewoon een te groot risico voor stabiliteit. Verder zijn SP GL PvdA nu samen kleiner dan de PvdA was. Sociaal linkse politiek is blijkbaar niet gewenst in Nederland. En behalve GL en PvdD is niemand geinteresseerd in milieu. Nee, Rutte kan zijn beleid ongehinderd voortzetten met zijn liberale maat Pechthold en zijn christen vrienden Buma en Segers. Prima dunkt me.

Afgezien van de grote winst van Klaver en al in Amsterdam de grootste partij ,
heeft de meerderheid van het platte land en ouderen voor een rechts-conservatieve koers gekozen.
Grote veranderingen in Nederland zijn wenselijk of noodzakelijk ,
maar het zit er gewoon niet in op dit moment.
Misschien over een paar jaar, als Rutte III is vastgelopen.

Laatst bijgewerkt door Hume op do maart 16, 2017 12:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 12:06 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

Volgens mij had ik het over de 'ruk' van VVD en CDA richting populisme (PVV-ideologie), puur om stemmen weg te trekken bij de PVV.

Je moet niet vergeten dat onder Wiegel de VVD al rechts-populistische was en
dat ook Balkenende de Buma- koers vaarde.

Natuurlijk is het een teleurstelling voor jouw SP , maar ik heb het het hier al vaker gezegd ,
de SP is te veel in het verzorgingshuis gaan zitten en in het Oekraïne referendum.
Links Nederland heeft vernieuwing nodig en Klaver met zowel Groen als Links ,
weet wat het land nodig heeft voor de toekomst en weet waar de jeugd voor gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 12:24 pm 
lid

Jesse klaver weet vooral de belastingen te verhogen. Dat is niet wat het land nodig heeft voor de toekomst. Dat GL zich beperkt tot bepaalde doelgroepen en hoog scoort in Amsterdam mag duidelijk zijn. De rest heeft daar niets mee en de uiteindelijke score viel dan ook een stuk lager uit dan in de peilingen...een goede zaak.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 12:32 pm 
lid

Napoleon schreef:
Jesse klaver weet vooral de belastingen te verhogen. Dat is niet wat het land nodig heeft voor de toekomst. Dat GL zich beperkt tot bepaalde doelgroepen en hoog scoort in Amsterdam mag duidelijk zijn. De rest heeft daar niets mee en de uiteindelijke score viel dan ook een stuk lager uit dan in de peilingen...een goede zaak.

Als het om groene energie gaat loopt Nederland ver achter.
Daarom ,voor vervuilen meer belasting betalen en voor werken veel minder belasting betalen,
is een zaak van de toekomst.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 12:40 pm 
lid

Hume schreef:
Napoleon schreef:

Als het om groene energie gaat loopt Nederland ver achter.
Daarom ,voor vervuilen meer belasting betalen en voor werken veel minder belasting betalen,
is een zaak van de toekomst.

Was dat maar zo. Maar de optelsom van GL is meer lasten voor een gemiddeld gezin. Het is zo en zo vaak meer schuiven bij de partijen dan echte hervormingen...De norm is nog steeds teveel overheid(bemoeienis).

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 1:26 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Je moet niet vergeten dat onder Wiegel de VVD al rechts-populistische was en
dat ook Balkenende de Buma- koers vaarde.

Natuurlijk is het een teleurstelling voor jouw SP , maar ik heb het het hier al vaker gezegd ,
de SP is te veel in het verzorgingshuis gaan zitten en in het Oekraïne referendum.
Links Nederland heeft vernieuwing nodig en Klaver met zowel Groen als Links ,
weet wat het land nodig heeft voor de toekomst en weet waar de jeugd voor gaat.

Ik noem de VVD al decennia geen 'liberale' partij meer, omdat de VVD helemaal geen vrijheid wenst voor het gepeupel. De VVD wenst slechts vrijheid voor zichzelf om het gepeupel (lage- en middeninkomens) uit te buiten.

De SP is gaan staan voor wat zij belangrijk vond in het belang van de burgers. Dat kun je en mag je de SP niet verwijten. Ik zie wekelijks hoe ouderen in een verpleeghuis niet op tijd (pas na meer dan een of twee uur) of soms helemaal niet geholpen worden als ze de zuster alarmeren, omdat ze naar het toilet moeten of gevallen zijn. 1 verzorgende op een afdeling van 20 zorgbehoevenden op een afdeling, is ook overdag doodnormaal in veel tehuizen en uiteraard veel en veel te weinig. Het topsalaris, de bonus en de leasebak van de directeur/bestuurder wordt niet aangepakt. Wel wordt er bezuinigd op toiletpapier en een koekje bij de thee. Om over personeel nog maar te zwijgen.
Iedereen die dat normaal vindt, en daar niets aan wil doen, die spoort niet. Zo simpel is dat. Ik ben blij dat de SP wel haar nek heeft uitgestoken, en verfoei de pers dat er zo weinig aandacht aan is besteed. Niet alleen dat de SP tegen een bierkaai van VVD en PvdA vocht, maar ook de aandacht voor het werkelijk bestaan van de problemen.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 1:36 pm 
lid

Het belastingstelsel kan rustig totaal op de schop. De richting van Groen Links is niet slecht. Natuurlijk zal de belasting zoveel mogelijk moeten verschuiven naar vergroening, en minder op arbeid moeten drukken.
Daarbij is het geen goede zaak als de burgers zwaarder belast gaan worden. Er zal juist gekeken moeten worden naar minder lasten voor de burgers. Dat is immers goed voor de economie en de werkgelegenheid.
Verder kan de belasting zeer ingrijpend vereenvoudigd worden door allerlei regels te schrappen en minder schijven in te voeren. Dan wordt het aangifte doen eenvoudiger en de controle behoeft dan ook veel minder te worden. Als verder voordeel zal er ook minder gefraudeerd worden. Als laatste kan het stelsel zo ingericht worden dat het ook aanzienlijk minder zwartwerk tot gevolg heeft.
Er kunnen allerlei nuttige en aantrekkelijke doelen mee verwezenlijkt worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1370 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 69  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]