Raya schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:
Gibraltar werd in 1704 tijdens de Spaanse Successieoorlog door een Engels-Nederlandse troepenmacht op Spanje veroverd. Het gebied werd vervolgens in 1713 onder de Vrede van Utrecht "voor altijd" overgedragen aan het Koninkrijk Groot-Brittannië. Het was een belangrijke basis voor de Royal Navy.
De soevereiniteit van Gibraltar is een belangrijk twistpunt van de Brits-Spaanse relatie omdat Spanje aanspraak maakt op Gibraltar. Gibraltarezen verwierpen voorstellen voor Spaanse soevereiniteit bij referendum in 1967 en opnieuw in 2002. Volgens de Gibraltarese grondwet van 2006 regelt Gibraltar zijn eigen zaken, hoewel sommige bevoegdheden, zoals defensie en buitenlandse zaken, de verantwoordelijkheid blijven van de regering van het Verenigd Koninkrijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/GibraltarIk vraag me af of art. 50 houdbaar is....
Bovendien: wanneer bv. de provincie Friesland afwijkend stemt tijdens een verkiezing, gelden daar ook niet ineens andere regels.
Artikel 50 Verdrag betreffende de Europese Unie is nu juist waarop het Verenigd Koninkrijk een beroep heeft gedaan. Voorts zij opgemerkt dat een akkoord terzake de nieuwe verhoudingen tussen enerzijds het Verenigd Koninkrijk en anderzijds de Unie met [u]eenparigheid[/i] - aldus met steun van alle lidstaten - dient te worden aangenomen. Elk lidstaat heeft aldus een vetorecht. Blijft een akkoord uit, dan is een 'harde Brexit' in beginsel binnen twee jaar een feit, ongeacht of het Verenigd Koninkrijk daarnaar streeft - iets dat de Britse regering eigenlijk zelf nog niet weet.
Ik kan me iets voorstellen bij de reactie van de Britten maar nogmaals: oorlogstaal is dom. Te allen tijden
Bij een harde Brexit hoort uiteraard het verlaten van de EU door GEHEEL GB dus inclusief Gibraltar. Dat staat los van aanspraken welke Spanje op dat gebiedsdeel heeft of denkt te hebben. Daar heeft de EU als EU niets mee te maken.
Inderdaad staat de aanspraak die Spanje maakt op Gibraltar los van de EU.
Maar een Brexit betekent ook een grenscontrole bij Gibraltar en invoer-rechten voor Gibraltar ,als deel van GB.
In feite is het een belachelijke situatie , want Gibraltar is niet meer dan een dorp aan de zuidkust van Spanje.
Een bezoek daar, viel me erg tegen ,want het in niet meer dan een openluchtmuseum,
met als hoogtepunt een stel apen op een rots.
Natuurlijk is het idioot dat de Britten nu met een oorlog dreigen en het bewijst nog eens,
dat ze nog een eeuw terug leven en voortdurend lijden aan rouwverwerking.
Daarom mijn mening is, eerst werken aan de scheiding met alle in en outs.
En vervolgens onderhandelen over een handelsverdrag met GB en dit gaat nog jaren duren.
Laat de inwoners van Gibraltar na de Brexit zelf over hun toekomst beslissen met een referendum.
Waarschijnlijk wonen ze liever in een museum met beperkte rechten in de EU ,want ze zijn Britser dan Brits.