Biertje schreef:
Lies schreef:
Maar Asscher wist ook dat ons leger jarenlang is uitgemergeld, iedereen wist dat in Den Haag. Het maakt mij niet uit of Hennis weg gaat, of blijft, ik vind het storend dat iedereen nu boter op z'n hoofd heeft. Je kan je geen voorstelling maken van de gevoelens van deze families, maar ik zou nu respect hebben voor een minister die met de vuist op tafel zou slaan over het ondeugdelijke materiaal, i.p.v excuses, het geschokt en verbijsterd zijn van politici......altijd maar weer de laatste jaren.
Hoe kan je nou met de vuist op tafel slaan als het volk al heel lang weet dat er fors bezuinigd wordt op Defensie. Dat links heeft meegedaan klopt maar is om een andere reden gebeurt dat de bezuinigingen die rechts heeft gedaan. Daar komt nog bij dat de Relus ter Beek in Lubbers III de laatste minister was van Defensie namens de PvdA. Als ik minister zou worden van Defensie zou mijn eerste taak zijn om die doofpot wagenwijd open te zetten en iedereen die dingen heeft gezien niet in de haak zijn, dat melden en vervolgens promoveren.Rechts heeft het precies andersom gedaan.

Natuurlijk weet het volk dat er bezuinigd wordt op Defensie, dat was toch ook wat het volk wilde:
Het volk was kwaad, de regering investeerde in defensie
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/08/25/he ... 86-a242000 We moeten ‘de naïviteit achter ons laten’, schrijft Samsom. ‘Dat betekent niet verder afbouwen, maar versterken. Een veranderende wereld heeft ook gevolgen voor Defensie.’ Dit zegt de man die twee jaar geleden, tot ongenoegen van defensie-experts in zijn partij, 1 miljard wilde bezuinigen op het leger. Maar de gebeurtenissen in Oekraïne, Syrië, Irak en Gaza hebben Samsom, en daarmee het kabinet, op andere gedachten gebracht. Defensie krijgt er volgend jaar 50 miljoen bij en de jaren erna 100 miljoen. Volgens deskundigen is dit lang niet genoeg, maar het is wel een opvallende koerswijziging.
Een strijd om de defensiebegroting
http://www.militairespectator.nl/thema/ ... ebegroting Na jaren van bezuinigen op Defensie wordt sinds 2014 weer mondjesmaat geïnvesteerd in de krijgsmacht. Opmerkelijk genoeg is dat vooral te danken aan twee moties van het SGP-kamerlid Kees van der Staaij.[1] Hij wist een Kamermeerderheid ervan te overtuigen dat de gewijzigde internationale situatie een verhoging van de begroting noodzakelijk maakte, waardoor de kloof tussen ambities en taken enerzijds en de beschikbare middelen anderzijds niet nog groter zou worden. Deze kloof ontstond met het innen van het ‘vredesdividend’ in het begin van de jaren negentig. Hoe valt te verklaren dat nu, na als krijgsmacht 24 jaar in de glijbaan naar beneden te hebben gezeten, opeens een analyse van de geopolitieke situatie wél weer basis van beleid kan worden?
Men wil maar niet van die glijbaan af.
Niemand wil accepteren, ook rechts niet, dat we jarenlang op Defensie hebben bezuinigd omdat er geen oorlog was, en vanwege die terugtredende overheid. En niemand wil accepteren dat een leger helemaal niet zo groot hoeft te zijn maar wel moet kunnen oefenen,