portman schreef:
De kosten zouden wat mij betreft betaald moeten worden door de stinkend rijke NAM.
Mmm, de NAM/Shell hebben idd schepen vol met geld binnengeloodst. Maar ook onze overheid, wij (?), hebben hiervan geprofiteerd. En dan zijn er nog meer partijen in de zware industrie, lees bedrijven die veel energie gebruiken. Deze hebben contracten met voorheen de overheid en later de energiemaatschappijen. Deze zullen niet blij zijn met het afbreken van de gaswinst. Hier gaat het gesteggel om. Zoals ik ernaar kijk wil de regering eerst zekerheden hebben over het economische gevolg voordat zij tot actie overgaan richting de Groningers. Niet alleen zij, ook in Friesland, Drenthe, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland wordt gewonnen. Niemand weet wat daar nog gaat gebeuren. Mijn indruk is dat Friesland en Drenthe de eersten zijn die met meer aardbevingen te maken krijgen. Zelf woonachtig in N-H heb ik ook lichte aardbevingen meegemaakt, niets in vergelijking met Groningen.
Omdat de gevolgen onbekend zijn, wil onze regering, "die goed op ons past", eerst risico's bepalen en spreiden. Dat is de reden dat het hele proces zo traag als dikke stront loopt. Niemand neemt verantwoordelijkheid en de overheid is hier het eerst aangewezen orgaan. Jammer want onze liberale regeringen van de afgelopen jaren wilde nu juist minder overheidsbemoeienis, minder verantwoordelijkheid. Nu worden zij door het verleden ingehaald en zit men in de situatie van het afschuiven van verantwoordelijkheden.
De schade van de inwoners vergoeden, ik hoorde Rutte het zeggen, daar is geld voor. Maar dit is een druppeltje wanneer de claims van bedrijven komen terwijl de overheid totaal geen alternatief heeft om aan de vraag aan energie te voldoen. Gas importeren, nieuwe fabrieken nodig die het geïmporteerde gas geschikt maken voor particulier als ook voor bedrijfsinstallaties. Een goede reden om nu geen bergen meer op te werpen voor duurzame energie. Tja, lastig boekhouden met zoveel onzekerheden. Maar dit mag geen reden zijn om je aan je verantwoordelijkheid te onttrekken. Begin met het zo snel mogelijk elimineren van gas-afhankelijkheid!