HvR schreef:
Raya schreef:
HvR schreef:
Voor wie het debat vanavond gevolgd heeft met premier Rutte:
Het is wat mij betreft onvoorstelbaar dat iemand met zo'n zwak verhaal kan blijven zitten.
Of hij jokt of hij is ongeschikt voor zijn ambt. Ik denk het eerste....
Ik denk beide.
Als liegen geen doodzonde meer is, nota bene over zoiets waar je je dan ook nog op beroept wanneer je solliciteert naar de functie van BZ, wat is het dan wel ?!?
Rutte kletst wanneer hij zegt dat hij dat niet zo 'groot' had ingeschat. En om je te beroepen op een primeur voor de Volkskrant om het nieuws te brengen, in plaats van de Kamer zelf in te lichten en Zijlstra vrolijk nog op reis te laten gaan, is te bizar voor woorden.
Rutte had de NL belangen moeten behartigen en Zijlstra tegen zichzelf in bescherming moeten nemen....
Rutte heeft het thema over liegen niet erg goed verwoord.
Als een minister in zijn functie als minister de kamer doelbewust onjuist informeert of op het verkeerde been zet, levert dat over het algemeen een breuk in het vertrouwen in die minister op. Dat noemt men in de politielk een 'doodzonde'.
Als iemand op andere momenten liegt heeft dat natuurlijk vrijwel nooit dit soort consequenties.
In het geval van Zijlstra betrof het in eerste instantie een leugentje om bestwil, namelijk om Jeroen van der Veer uit de wind te houden en zo te voorkomen dat zijn positie in relatie tot het Russische regime niet beschadigd zou worden. Daar is in de gegeven situatie wel wat voor te zeggen. Dit dan afgezien van de verschillende beweerde interpretaties.
Dat één en ander uiteindelijk zulke dramatische gevolgen kreeg had Zijlkstra zelf en ook de premier niet voorzien.
Door de onverwachte dynamiek bleek het ineens onhaalbaar om zich nog te verantwoorden in de tweede kamer en werd zijn poistie onhoudbaar.
Overigens is uit onderzoek gebleken dat mensen tussen de 1 en de 10 keer per dag een leugen, leugentje, of althans niet de volledige waarheid vertellen. Dat zorgt ervoor dat er niet al te grote conflicten tussen mensen onderling ontstaan en mensen hun positie ten opzichte van elkaar kunnen behouden of zelfs verbeteren. Zelfs mevr.Marijnissen bedient zich, kennelijk zonder het te beseffen, van deze menselijke 'talenten'.
Als een leugen of leugentje meteen of later uitkomt is het natuurlijk minder fraai en werkt het juist tegengesteld.