Het is nu ma mei 28, 2018 7:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2018 11:24 am 
lid

Steeds meer onderzoek naar de feiten levert voortdurend nieuwe inzichten op over de
geschiedenis en hoofdpersonen ,nu weer over de arts Asperger.
Blijkbaar is het nodig een paar generaties verder te zijn om de ware feiten boven tafel te krijgen.
Zo gaat het met iedere oorlog.

Een opzienbarende onthulling over de arts Hans Asperger leidt tot discussie over het Syndroom van Asperger, dat naar hem is vernoemd.
De Oostenrijkse kinderarts en psychiater ‘werkte actief samen’ met de nazi’s, meldt een wetenschappelijk artikel dat vandaag verscheen. Volgens het stuk verwees Asperger mentaal gehandicapte kinderen naar de beruchte kliniek Am Spiegelgrund in Wenen, waar zo’n 800 patiëntjes door de nazi’s werden gedood omdat ze ‘niet waard waren om te leven’. Veel slachtoffertje kregen dodelijke injecties of werden vergast.

Asperger was geen lid van de nazipartij NSDAP, maar ‘legitimeerde publiekelijk het beleid van rassenhygiëne’, schrijft de medisch historicus Herwig Czech in het gerenommeerde academische tijdschrift 'Molecular Autism'. Czech deed jarenlang onderzoek in overheidsarchieven en komt tot zijn conclusies op grond van onder meer patiëntendossiers en persoonlijke documenten van Asperger, die stukken ondertekende met ‘Heil Hitler’. “Asperger slaagde erin zich aan te passen aan de nazi’s en werd voor zijn bevestigingen van loyaliteit beloond met carrièremogelijkheden”, constateert Czech.

https://www.trouw.nl/samenleving/kinder ... ~afcebc25/

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za apr 21, 2018 3:10 pm 
lid

Wie voor de nazi's werkte tijdens de oorlog kwamen er meestal genadiger van dan communisten. En dank ik weer terug aan Dries van Agt die oorlogmisdadigers wilde vrijlaten. Je ziet hetzelfde bij Trump: die wil een misdadiger die naar de naam Scooter Lobby luistert gewoon vrijlaten.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za apr 21, 2018 4:11 pm 
lid

Dries van Agt, zo herinner ik mij uit de discussies met mijn zeer linkse docenten uit die tijd, kreeg vooral steun uit de linkerhoek. Ook van mij maar ja, ik was toen echt wel een kind van mijn (linkse) tijd. Eigenlijk heb ik mijn visie op het nut van straffen nooit meer bijgesteld.

Loop ik nu uit de pas?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za apr 21, 2018 4:37 pm 
lid

Rightnow schreef:
Dries van Agt, zo herinner ik mij uit de discussies met mijn zeer linkse docenten uit die tijd, kreeg vooral steun uit de linkerhoek. Ook van mij maar ja, ik was toen echt wel een kind van mijn (linkse) tijd. Eigenlijk heb ik mijn visie op het nut van straffen nooit meer bijgesteld.

Loop ik nu uit de pas?

ik geloof hier geen snars van. Scooter Libby heeft een CIA-agente verraden en Trump zegt doodleuk dat Scooter onschuldig is. Links heeft niet gevraagd om vrijlating van Scooter Libby en links heeft ook niet gevraagd om die nazi's vrij te laten.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2018 11:20 am 
lid

Rightnow schreef:

Loop ik nu uit de pas?

Nu pas na zoveel jaren komen meer feiten boven tafel over het verzet en ook over de collaboratie.
Nu weer een boek over Wilhelmina en over de jodendeportatie in Nederland.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2018 12:45 pm 
lid

Over Wilhelmina was men nooit zo positief. In de film Soldaat van Oranje komt dat ter sprake.

https://www.ad.nl/binnenland/historicus ... ~aa81fd80/

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2018 1:34 pm 
lid

Biertje schreef:
Over Wilhelmina was men nooit zo positief. In de film Soldaat van Oranje komt dat ter sprake.

https://www.ad.nl/binnenland/historicus ... ~aa81fd80/

De afgelopen weken heb ik drie boekpresentaties gezien en gehoord en daaruit blijkt hoe moeilijk het is om de waarheid te achterhalen
Blijkbaar spelen feiten en fictie spelen altijd een rol als het over geschiedenis gaat.

https://www.goethe.de/ins/nl/nl/ver.cfm ... d=21240870

https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POM ... zoon~.html?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2018 1:55 pm 
lid

Er is nog iets anders:

De als republikein bekend staande Aalders kreeg overigens geen toegang tot de koninklijke archieven. Aalders verdedigt zich in het radio-interview tegen de kritiek dat hij als koningshuis-criticus te gekleurd is in zijn oordeel. "Ik laat de feiten spreken. De bronnen staan onderaan iedere bladzijde en die kun je controleren."

https://nos.nl/artikel/2227752-presiden ... 4398010904

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di apr 24, 2018 2:26 pm 
lid

Rightnow schreef:

Loop ik nu uit de pas?

Niet van Links maar juist van Rechts ,dat zien we ook tijdens de oorlog.

Historicus Katja Happe analyseert in Veel Valse Hoop waarom zo veel Joden uit Nederland werden gedeporteerd en vermoord. Het is de eerste grote monografie over dit onderwerp geschreven door een Duitser.

Historici Jacques Presser en Loe de Jong schreven er eerder boekwerken over. Maar eigenlijk, zegt Happe (47), kun je pas vijftig jaar na een oorlog goed terugblikken op de gebeurtenissen. Haar boek Veel Valse Hoop is gelardeerd met dagboekfragmenten, ­getuigenissen en cijfers.
Er waren in Nederland 140.552 Joden, 14.549 half-Joden en 5179 kwart-Joden. Van de 107.000 gedeporteerde Joden overleefden er 5000 de kampen. Meer dan 25.000 Joden doken onder en meer dan 6000 Joodse kinderen werden ondergebracht bij niet-Joodse gezinnen. Meer dan 12.000 Joden werden op hun schuiladres opgepakt.

Nergens in Noord- en West-Europa zijn in de oorlog zo veel Joden vermoord als in Nederland: 75 procent van alle Joden.
De Jodenvervolging in Nederland was volgens de auteur zo efficiënt door een combinatie van factoren: de lakse houding van de Nederlandse bevolking, de afwachtende houding van de regering in ­ballingschap, de medewerking van de Joodsche Raad, waardoor allerlei voor Joden beperkende maatregelen versneld en efficiënt konden worden doorgevoerd.
Bovendien was er de ruimhartige ­medewerking van de politie bij het ophalen van de Joden.

https://www.topics.nl/-de-jodenvervolgi ... 6bdeb52683

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]