Het is nu wo nov 21, 2018 1:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 414 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#341  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 6:25 pm 
lid

De Kiezer geeft geen mandaat tot een dictatuur.

De Kiezers kiezen geen dictators voor vier jaar, maar volksvertegenwoordigers.

De regering en het parlement dienen, conform de grondwet, de burgers te vertegenwoordigen, te handelen in de geest van de burgers, namens die burgers, zoals dat voor de burgers het beste is, zoveel mogelijk als die burgers dat willen.
In een aantal andere landen hebben ze dat goed begrepen, en kennen ze tussentijdse controle en correctie door de burgers.

Profiel  

Bericht nummer:#342  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 6:33 pm 
lid

Raya schreef:
De Kiezer geeft geen mandaat tot een dictatuur.

De Kiezers kiezen geen dictators voor vier jaar, maar volksvertegenwoordigers.

De regering en het parlement dienen, conform de grondwet, de burgers te vertegenwoordigen, te handelen in de geest van de burgers, namens die burgers, zoals dat voor de burgers het beste is, zoveel mogelijk als die burgers dat willen.
In een aantal andere landen hebben ze dat goed begrepen, en kennen ze tussentijdse controle en correctie door de burgers.

Als een partij 8 jaar steeds de grootste wordt is er bij het electoraat voldoende vertrouwen in die partij om het land te besturen. Dat het nou eenmaal niet jouw partij is met jouw standpunten kun je er wel van alles bij halen om te suggereren dat er iets 'niet democratisch' aan de hand is of een vaag verhaal ophangen over 'de geest van de burgers', maar uiteindelijk is er niet iets heel erg unieks gaande in Nederland. Dit systeem en deze manier van regeren is in veel democratische landen gangbaar. Gewoon even op de reservebank zitten en wachten tot jouw favo partij de boel gaat runnen.

Profiel  

Bericht nummer:#343  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 7:14 pm 
lid

Marcel schreef:
Lancelot schreef:
Marcel schreef:

Ja, vooral wanneer die mensen aantoonbaar gelogen hebben.
Aantoonbaar nog wel. Is er een motie van wantrouwen in de kamer aangenomen tegen Rutte?

Dit valt me nogal tegen, ik beter van je gewend.
Rutte ontkende eerst bij hoog en laag dat er memo's over de afschaffing van de dividendbelasting tijdens de formatie waren besproken.
Toen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam met een beroep op de WOB wel memo's boven water kregen maakte Rutte een 180 graden draai en werden de memo's alsnog openbaar gemaakt.
Toen daarna de deal van de Belastingdienst met Shell bekend werd ontkende Rutte dat hij daarvan wist, een week later moest hij toegeven dat hij daarvan wel op de hoogte was gesteld.
Dat Rutte zowel een motie van afkeuring in april als een motie van wantrouwen in juni overleefde heeft meer met fractiediscipline bij D66 en CU te maken dan met de vraag of Rutte de waarheid had verteld.

Bij de memo ging het over of er een memo was besproken tijdens de kabinetsvoorbereidingen of tijdens de interne VVD besprekingen. Semantisch verschilletje van inzicht. Bij de belastingdeal zegt Rutte tijdens een Tweede Kamer vergadering dat hij niet van een deal weet, waar hij later van terugkomt omdat er een brief is geschreven aan de minister president. Blijkbaar herinnerde Rutte die brief niet, of kende hij die brief niet tijdens het Tweede Kamer overleg. Als je zegt dat iemand liegt zul je aannemelijk moeten maken dat Rutte opzettelijk dingen onjuist weergeeft. Dat kun je niet en ook het parlement heeft dat niet gevonden. Nu kun je wel allerlei excuses erbij halen die jouw gelijk proberen aan te tonen, bijvoorbeeld dat het aan factiediscipline ligt dat de kamer niet vond dat Rutte loog, feit blijft dat je faalt aan te tonen dat Rutte liegt. En dat valt mij dan weer van jou tegen, dat jij meedoet met dat hijgerige gescheld op parlementariërs waar je het niet mee eens bent.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#344  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 9:20 pm 
lid

Lancelot schreef:
Marcel schreef:
Lancelot schreef:
Aantoonbaar nog wel. Is er een motie van wantrouwen in de kamer aangenomen tegen Rutte?

Dit valt me nogal tegen, ik beter van je gewend.
Rutte ontkende eerst bij hoog en laag dat er memo's over de afschaffing van de dividendbelasting tijdens de formatie waren besproken.
Toen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam met een beroep op de WOB wel memo's boven water kregen maakte Rutte een 180 graden draai en werden de memo's alsnog openbaar gemaakt.
Toen daarna de deal van de Belastingdienst met Shell bekend werd ontkende Rutte dat hij daarvan wist, een week later moest hij toegeven dat hij daarvan wel op de hoogte was gesteld.
Dat Rutte zowel een motie van afkeuring in april als een motie van wantrouwen in juni overleefde heeft meer met fractiediscipline bij D66 en CU te maken dan met de vraag of Rutte de waarheid had verteld.

Bij de memo ging het over of er een memo was besproken tijdens de kabinetsvoorbereidingen of tijdens de interne VVD besprekingen. Semantisch verschilletje van inzicht. Bij de belastingdeal zegt Rutte tijdens een Tweede Kamer vergadering dat hij niet van een deal weet, waar hij later van terugkomt omdat er een brief is geschreven aan de minister president. Blijkbaar herinnerde Rutte die brief niet, of kende hij die brief niet tijdens het Tweede Kamer overleg. Als je zegt dat iemand liegt zul je aannemelijk moeten maken dat Rutte opzettelijk dingen onjuist weergeeft. Dat kun je niet en ook het parlement heeft dat niet gevonden. Nu kun je wel allerlei excuses erbij halen die jouw gelijk proberen aan te tonen, bijvoorbeeld dat het aan factiediscipline ligt dat de kamer niet vond dat Rutte loog, feit blijft dat je faalt aan te tonen dat Rutte liegt. En dat valt mij dan weer van jou tegen, dat jij meedoet met dat hijgerige gescheld op parlementariërs waar je het niet mee eens bent.

Er was gevraagd of er een memo was.
Zelfs al was er alleen maar gevraagd of er een memo besproken was, dan nog was het volslagen duidelijk dat er het bestaan van een memo was bedoeld.
De woordtrucjes zijn niets anders dan leugentjes om de waarheid te verhullen.

Profiel  

Bericht nummer:#345  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 9:36 pm 
lid

Semantisch verschilletje van inzicht. Politici die grapjes maken terwijl ze liegen. De fractievoorzitters van het kartel wanen zich kennelijk op de borrel bij de sociëteit. Wat een volk. :misselijk:

Dus dat is wat de Tweede Kamer in november probeerde te doen. Zo vroeg Jesse Klaver aan Alexander Pechtold: “Dit lijkt me zo’n ingewikkeld onderwerp. Zijn hier geen notities over voorbij gekomen aan de onderhandelingstafel, zodat die gedeeld konden worden?”
Pechtold: “Als die memo er zou zijn, zou hij [in het formatiedossier] zitten. Als dat niet zo is, is het zonder memo besproken. Zoals zoveel zaken”
Later in het debat: “Er hangt nu een suggestie van niet-bestaande memo’s. Ik vraag me bijna af: Waar is mijn bonnetje? Op zoek naar mijn bonnetje!” Jolijt alom, wat een dijenkletser toch van die scherpe Pechtold.
Rutte: “Bij mijn beste weten heeft er in ieder geval geen memo gelegen die is uitgevraagd via de informateur of informeel
Gert-Jan Segers: “Er is een soort obsessie met een memo. Ik kan oprecht met de hand op mijn hart zeggen dat ik mij niet herinner dat er zo’n memo heeft gelegen.”
Behalve dat die memo’s er dus wél blijken te zijn.
Twee UvA-onderzoekers besloten na het debat een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur, en kregen van het ministerie van Financiën te horen dat er wel degelijk documenten bestaan die door het ministerie zijn opgesteld tijdens de kabinetsformatie op verzoek van de onderhandelende partijen.

Zijn het leugens, of heeft Rutte III dividenddementie?

Profiel  

Bericht nummer:#346  BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 10:25 pm 
lid

En daar gaan we weer:

De minister heeft verkiezingsfraude gepleegd bij het referendum over de sleepwet door nadelige informatie over gegevensuitwisseling bij inlichtingendiensten achter te houden tot na het referendum. Nu geen inmenging door de Russen, maar door een Zweeds-NLse minister.
Ollongren wilde kritisch rapport inlichtingendiensten pas na referendum publiceren
:eek:

Profiel  

Bericht nummer:#347  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 8:13 am 
lid

Ja, daar gaan we weer. De minister wil zorgvuldige afstemming met buitenlandse diensten wat nu eenmaal enige tijd kost en de bloedhonden van de oppositie ruiken bloed en dier leidvisjes roepen natuurlijk direct krachttermen als fraude.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#348  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 8:34 am 
lid

Lancelot schreef:
Ja, daar gaan we weer. De minister wil zorgvuldige afstemming met buitenlandse diensten wat nu eenmaal enige tijd kost en de bloedhonden van de oppositie ruiken bloed en dier leidvisjes roepen natuurlijk direct krachttermen als fraude.
Wat achteraf ook vaak is maar de titel vergissing krijgt.

Profiel  

Bericht nummer:#349  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 10:22 am 
lid

FF, over de leugens van de politiek, in dit geval het Kabinet

De werkelijke werkloosheid is geen 320.000, zoals Rutte ons nu met trots probeert wijs te maken, maar 1,3 miljoen!

https://www.ad.nl/politiek/goochelt-rut ... ~a319192e/

Profiel  

Bericht nummer:#350  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 10:22 am 
lid

Arjan Lubach heeft het gisteravond nog eens allemaal voor mij samengevat. Rutte slaat een modderfiguur, juist omdat hij tegen alles in blijft vasthouden aan zijn wens om Unilever en Shell te spekken. Hij zou menen dat rechtsomkeert maken een ergere afgang is dan zijn steeds terugkerend zwak verweer.

Daarom biedt Arjan Lubach hem eenmalig de Dividendbelasting-joker aan.

Profiel  

Bericht nummer:#351  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 10:30 am 
lid

Lancelot schreef:

De datum van het referendum stond ruim van tevoren vast. De buitenlandse diensten hadden het rapport al 3 maanden. De minister had die afstemming dus ruim op tijd klaar kunnen hebben. Of het rapport met witgelakte passages kunnen vrijgeven. Of de kamer kunnen informeren dat ze het rapport niet, zoals toegezegd, zo snel mogelijk ging vrijgeven.

In plaats daarvan hoor je niks, gebeurt er achter de schermen iets vaags en wordt het rapport 1 week na het referendum vrijgegeven. Dan kunnen de minister en haar leidvisjes van alles verzinnen, maar de email van de hoge ambtenaar is glashelder. Die heeft besloten om niet te witten "met name vanwege de slechte timing (referendum Wiv)". De minister heeft verkiezingsfraude gepleegd.

Profiel  

Bericht nummer:#352  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 10:44 am 
lid

Rightnow schreef:
Arjan Lubach heeft het gisteravond nog eens allemaal voor mij samengevat. Rutte slaat een modderfiguur, juist omdat hij tegen alles in blijft vasthouden aan zijn wens om Unilever en Shell te spekken. Hij zou menen dat rechtsomkeert maken een ergere afgang is dan zijn steeds terugkerend zwak verweer.

Daarom biedt Arjan Lubach hem eenmalig de Dividendbelasting-joker aan.
Raad eens wat Arjen van mij krijgt als ik hem zie?

http://www.mediacourant.nl/2018/07/arje ... afond-npo/

Profiel  

Bericht nummer:#353  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 12:30 pm 
lid

baedeker schreef:
Lancelot schreef:

De datum van het referendum stond ruim van tevoren vast. De buitenlandse diensten hadden het rapport al 3 maanden. De minister had die afstemming dus ruim op tijd klaar kunnen hebben. Of het rapport met witgelakte passages kunnen vrijgeven. Of de kamer kunnen informeren dat ze het rapport niet, zoals toegezegd, zo snel mogelijk ging vrijgeven.

In plaats daarvan hoor je niks, gebeurt er achter de schermen iets vaags en wordt het rapport 1 week na het referendum vrijgegeven. Dan kunnen de minister en haar leidvisjes van alles verzinnen, maar de email van de hoge ambtenaar is glashelder. Die heeft besloten om niet te witten "met name vanwege de slechte timing (referendum Wiv)". De minister heeft verkiezingsfraude gepleegd.

Yep! En dat voor iemand van Democratie 66. Die partij heeft dus ook helemaal niets meer met democratie.
Wel de mond vol en wijzend naar Rusland inzake beinvloeding van verkiezingen en stemmingen, en dan als Kajsa Ollongrenska precies hetzelfde doen! Wat een ongeloofwaardige partij!

Profiel  

Bericht nummer:#354  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 1:02 pm 
lid

Raya schreef:
baedeker schreef:
Lancelot schreef:

Yep! En dat voor iemand van Democratie 66. Die partij heeft dus ook helemaal niets meer met democratie.
Wel de mond vol en wijzend naar Rusland inzake beinvloeding van verkiezingen en stemmingen, en dan als Kajsa Ollongrenska precies hetzelfde doen! Wat een ongeloofwaardige partij!

D66 heeft een heel schrijven doen uitgaan om het bindend referendum in te voeren. Ik neem aan dat er gesprekken zijn met FvD, PVV en de SP om dat voor elkaar te gaan boksen. :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#355  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 1:09 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

D66 heeft een heel schrijven doen uitgaan om het bindend referendum in te voeren. Ik neem aan dat er gesprekken zijn met FvD, PVV en de SP om dat voor elkaar te gaan boksen. :ok:
Jij bent dus overduidelijk de ezel die zich meer dan één keer stoot aan dezelfde steen: wat politici beloven maar nooit uitvoeren maar inwisselen voor iets anders. :yes:

https://www.trouw.nl/democratie/d66-maa ... ~a5485963/

Profiel  

Bericht nummer:#356  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 1:18 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Jij bent dus overduidelijk de ezel die zich meer dan één keer stoot aan dezelfde steen: wat politici beloven maar nooit uitvoeren maar inwisselen voor iets anders. :yes:

Niet helemaal duidelijk hoe het linkje in tegenspraak met mijn berichtje zou zijn, dus bedankt door de aanvulling.

Profiel  

Bericht nummer:#357  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 1:53 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Niet helemaal duidelijk hoe het linkje in tegenspraak met mijn berichtje zou zijn, dus bedankt door de aanvulling.
Wat snap je niet

Citaat:
D66 geeft het nog niet op. Het raadgevend referendum bestaat niet meer en de partij vindt zelf ook dat referenda 'niet de oplossing zijn voor alles'. Maar dan moeten er wel andere manieren komen om burgers meer bij de politiek te betrekken.

Welke, dat heeft het wetenschappelijk bureau van D66 in een 'partijvisie' op een rijtje gezet. De partij heeft de afgelopen maanden in het hele land de leden gevraagd om met ideeën te komen voor democratische vernieuwing. Die ideeën worden dit najaar besproken op het partijcongres.

Het moet leiden tot een bijgestelde koers en een nieuwe visie op de 'kroonjuwelen' van de partij. Voor D66 is democratische vernieuwing altijd een van de belangrijkste missies geweest. De nieuwe blik zal vooral pragmatischer zijn, blijkt uit de eerste plannen.

Radicale variant
Op zichzelf blijft D66 strijden voor het referendum, maar dan de radicale variant: een correctief, bindend referendum. Daarvoor moet de Grondwet worden aangepast. Kiezers krijgen bij zo'n referendum het laatste woord, maar alleen in uitzonderlijke situaties. "Zoals een noodrem nooit lichtzinnig gebruikt mag worden", schrijft het partijbureau. D66 bepleit strenge voorwaarden bij een bindend correctief referendum, zoals een 'uitkomstdrempel': een wet wordt pas verworpen bij miljoenen tegenstemmen.

Of een correctief, bindend referendum haalbaar is, is politiek zeer ongewis. Binnen het kabinet krijgt D66 dit niet voor elkaar. De coalitiepartners hebben weinig op met referenda. Daarom wil de fractie van D66 op eigen kracht proberen een correctief bindend referendum door het parlement te loodsen. Dat zal jaren kosten, áls er al genoeg steun is. De fractie wil snel beginnen. "Als de leden van D66 in het najaar instemmen, zal ik die handschoen zeker deze kabinetsperiode oppakken", zegt Kamerlid Rob Jetten.

Omdat een bindend referendum er misschien nooit komt, hebben de leden van D66 vooral andere ideeën bedacht om burgers meer inspraak te geven. Zoals het 'recht op amendement', waarbij kiezers zelf een tegenplan mogen indienen als ze het niet eens zijn met een bepaald wetsvoorstel in de Tweede Kamer.

Verder wil D66 vooral veel veranderen in het stemhokje. Kiezers zouden ook meteen moeten aankruisen wie de formateur wordt na de verkiezingsuitslag. "Dit trekt de formatie uit de achterkamertjes", hoopt de partij.

Ook moeten de kiezers de keuze krijgen hóe ze hun stem willen geven. Of je stemt op een partij (die dan zelf mag bepalen wie de zetel krijgt) of je stemt op één individuele kandidaat, stelt D66 voor. "Zo hebben meer Kamerleden een eigen mandaat". Dat moet zorgen voor minder strenge fractiediscipline.

Wie wil niet tornen om de Grondwet overhoop te gooien? Onder meer jij en de VVD. Omdat D66 naar rechts is opgeschoven wordt ook bereik naar links moeilijk, zeker als je ziet dat de drempel voor het gebruik van een correctief referendum zeer hoog wordt gelegd

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Profiel  

Bericht nummer:#358  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 2:01 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

D66 deed voor de verkiezingen ook een schrijven uitgaan: "Wanneer er voor het eerst gebruik gemaakt wordt van een nieuw instrument als het raadgevend referendum, dan omarmen we dat en leren we ervan. Wij staan niet als de andere partijen – die tijdens de campagne schitterden in afwezigheid – vooraan om te pleiten voor het afdanken van deze vernieuwing." Na de verkiezingen hielp D66 een minderheid in het parlement aan een meerderheid om het referendum om zeep te helpen. Kiezers die het referendum een warm hart toedragen blijven best zo ver mogelijk bij D66 vandaan.
:misselijk:

Profiel  

Bericht nummer:#359  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 2:04 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

D66 deed voor de verkiezingen ook een schrijven uitgaan: "Wanneer er voor het eerst gebruik gemaakt wordt van een nieuw instrument als het raadgevend referendum, dan omarmen we dat en leren we ervan. Wij staan niet als de andere partijen – die tijdens de campagne schitterden in afwezigheid – vooraan om te pleiten voor het afdanken van deze vernieuwing." Na de verkiezingen hielp D66 een minderheid in het parlement aan een meerderheid om het referendum om zeep te helpen. Kiezers die het referendum een warm hart toedragen blijven best zo ver mogelijk bij D66 vandaan.
:misselijk:
Dat bindend referendum gebruikt D66 om kiezers te verleiden toch op Dicatuur66 te stemmen. Daar trappen wij niet in, maar Enzo wel :aplaus:

Profiel  

Bericht nummer:#360  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 2:10 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

D66 heeft alleen met Rutte overlegd om het referendum dat er was, af te schaffen.

D66 had zich makkelijk bij voorbaat kunnen binden aan de uitslagen van raadgevende referenda. Had voor die partij exact hetzelfde effect gehad en was eerlijk geweest naar de burgers.
Wat er is afschaffen om iets te willen dat er voorlopig niet komt, is niet slim. Het is je oude schoenen weggooien, voor de nieuwe gefabriceerd zijn door een fabriek die niet aan de grondstoffen kan komen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 414 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]