Het is nu di feb 20, 2018 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2018 5:50 pm 
lid

Neelie Kroes heeft een waardige opvolger gekregen: Prins Constantijn.
Citaat:
‘Nederlandse start-ups missen gedrevenheid’

(....)

Ook pleit de prins voor een modernisering in het onderwijs, vooral bij de lessen over technologie. ‘Ik merk dat er de afgelopen dertig jaar weinig is veranderd. Zo dateert het natuurkundeboek van mijn zoon nog van eind vorige eeuw. Zelfs de gulden staat er nog in,’ zegt hij in de krant.
In Sjanghai en Israël voel je meer gedrevenheid

Ook zijn veel Nederlandse startende ondernemers volgens Constantijn te snel tevreden. ‘In Silicon Valley, Sjanghai en Israël voel ik meer urgentie, meer gedrevenheid.’ Veel start-ups slagen in Nederland dan ook niet. Toch wijst Constantijn ook op onderzoek waaruit blijkt dat het aantal beginnende bedrijfjes die de fase van snelle groei bereiken, vorig jaar fors toenam.

De broer van koning Willem-Alexander is sinds 1 juli 2016 ambassadeur van het Nederlandse overheidsprogramma voor start-ups StartupDelta. Hij nam toen de taken over van Neelie Kroes, die in 2015 begon om vernieuwende startende ondernemers uit het buitenland naar Nederland te halen.
https://www.elsevierweekblad.nl/economie/achtergrond/2017/12/572360-572360/
Het is echter verkeerd om belastinggeld te besteden aan nieuwe Ubers, Facebooks, Amazons die de economie nauwelijks versterken, maar wel onrust en ongelijkheid in de samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2018 7:26 pm 
lid

Als dat niet nodig is dan graag ook met ministerie van EZ inruilen voor een ministerie van Innovatie.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 11:57 am 
lid

Biertje schreef:
Als dat niet nodig is dan graag ook met ministerie van EZ inruilen voor een ministerie van Innovatie.

Het is juist de subsidie voor "innovatie" waar ik veel kanttekeningen bij heb. Voor het overige moet worden gezorgd voor het intrekken dan wel veranderen of invoeren van spelregels en wie anders dan EZ (en landbouw en visserij) ministeries moeten daar voor zorg dragen? Ook zal de overheid moeten blijven handhaven.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 7:53 pm 
lid

Rightnow schreef:
Biertje schreef:

Het is juist de subsidie voor "innovatie" waar ik veel kanttekeningen bij heb. Voor het overige moet worden gezorgd voor het intrekken dan wel veranderen of invoeren van spelregels en wie anders dan EZ (en landbouw en visserij) ministeries moeten daar voor zorg dragen? Ook zal de overheid moeten blijven handhaven.
Zeker, die spelregels die ik wil hanteren zijn enorm streng. Als de innovatie toch niet gebruikt gaat worden moet de verstrekte subsidie sowieso terug en de overheid zou dat mogen gebruiken tegen een kleine vergoeding. Zoals bij glasvezel. Nu houdt KPN vernieuwing tegen en internetten nog steeds grotendeels via koper. En waarom ook niet de investeringaftrek dan terugdraaien?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 11:25 am 
lid

Start-ups hebben het in Amerika gemakkelijker las ik gisteren, en in onderstaande artikel: Van de tien start-ups redden negen het niet.

Nederland een startup-kerkhof? Dit zeggen de ondernemers zelf
https://www.ad.nl/binnenland/nederland- ... ~a679602d/

En wat is het verschil tussen start-ups en een gewone ondernemer? De snelheid waardoor je moet groeien, zodat tien van de negen het niet redt?

Ook las ik het artikel van Régis Debray in Trouw: De moderniteit is made in the USA
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a33bcf5c/

Omdat ik de communisten in Groningen eerlijker in hun opvattingen vind dan de PvdA-ers en dit artikel je aan het denken zet.

De moderniteit is made in the USA

InterviewVolgens Régis Debray zijn wij allemaal Amerikanen geworden. We leven aan de rand van hun rijk, waar ons nog enige ruimte wordt gegund.

‘Zijn eigen laatste essay, ‘Civilisation’, dat deze zomer verscheen, gaat over heel andere zaken. Over hoe de Amerikaanse beschaving die van Europa overvleugelde en er een nieuwe tijd is aangebroken. Een tijd waarin beeld belangrijker is dan geschreven tekst, economie politiek domineert en het heden losstaat van het verleden.

Waaruit blijkt die amerikanisering?
“Kijk bijvoorbeeld naar de keizers van de nieuwe economie, de leiders van Google, Apple, Facebook en Amazon. In elke samenleving domineren de ideeën van de heersende klasse, zei Marx. En onze identificatie-mythen komen uit het land dat de toon aangeeft. Op het slagveld of in de politiek valt geen eer meer te behalen, als ondernemer kan dat wel. Zuckerberg, Page en Bezos staan daarbij voor een wereld waar elke dag day one is. De innovatie is permanent en we zijn aan niets of niemand iets schuldig. Emmanuel Macron is in zekere zin de politieke versie van de ‘digitale disruptie’, die de kaarten opnieuw heeft geschud. En dan heb ik het nog niet over de taal gehad. Air France heeft het over low cost, de SNCF heeft treinen die Ouigo heten en alles zoemt van de buzz, de selfie, de followers.”

Fransen zijn Gallo-rikanen.
“Ja, aan de rand van het rijk behouden we manoeuvreerruimte, zoals ooit de Gallo-Romeinen de barbaren enige vrijheid lieten in het Romeinse rijk. De bistro hier staat naast de McDonald’s. Een wereldwijd rijk weet hoe het regionale culturen moet inburgeren. Macron beroept zich tegelijk op de filosoof Paul Ricoeur en Jeff Bezos, de baas van Amazon.’”

U lijkt niet enthousiast over wat van de andere kant van de oceaan komt. Blaast u niet gewoon de oude Franse traditie van het anti-amerikanisme in?
“Dat is niet het punt! Ik klaag geen buitenlandse macht aan en er is zeker ook geen sprake van een complot. Ik beschrijf een ontwikkeling die op zichzelf niet goed of slecht is. De iPhone die voor u ligt verandert ons besef van tijd en ruimte, ons sociale gedrag… Enfin, we beleven een wetenschappelijke revolutie die misschien vergelijkbaar is met het Neolithicum, toen jagers-verzamelaars plaatsmaakten voor mensen die leefden van landbouw en veeteelt. En de nieuwe technologieën zijn niet bedacht in Amsterdam of het Quartier latin. Er zit geen woord Frans of Nederlands bij!”

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 6:52 pm 
lid

Wat Michiel Muller zegt, is vooral nuttig voor ondernemers en investeerders, en zoals Jip Maathuis (voor veel situaties) terecht zegt: Je hebt geen subsidie nodig.

Merien ten Houten kan ik niet volgen, die subsidieslurper. Wil je echt iets voor mensen doen dan moet je ook meetellen dat subsidies echt veel meer BANEN moeten opleveren, en wel netto, in de hele wereld, en niet zoals nu het geval is, dat ze zo disruptive zijn dat ze veel meer banen vernietigen dan dat ze ooit terugbrengen. Zulke techniek maakt de halve mensheid straks overbodig en bedreigt uiteindelijk de paradijzen waar de (al dan niet pc-) elite zich veilig waant. Prins Constantijn moet iets zinvols gaan doen.

Neem de nieuwste aflevering van Elsevier Weekblad: men wil schaalvergroting in de landbouw, want is goed voor milieu, dier, voedselkwaliteit en wat al niet. Men vergeet dat grotere stallen veel mensen werk ontnemen want als vijf boeren samen 500 koeien melken is dat 4 gezinsinkomens extra boven dat ene gezinsinkomen van de innovatieve toekomstboer met zijn 500 koeien en robots. Zulke kunstmatig gesubsidieerde innovaties moeten we ons belastinggeld niet aan besteden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]