Het is nu za mei 08, 2021 12:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: do maart 18, 2021 9:47 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:
Kom kom Enzo je begint zelf over aantallen doden. Dan vraag je er om.

Capaciteitsgebrek in de zorg is trouwens ook kabinetsbeleid, net als het negeren van wensen om kwetsbare mensen goed af te schermen.

Jij bent zogenaamd niet bang maar waarom zie je dan niet wat er nu gebeurt met die 33 mensen die nog iedere dag moeten overlijden? Met meer te komen omdat komend najaar de nieuwe stammen virus opkomen, opgekweekt overal waar niet-profylactisch midden in de epidemie massaal wordt gevaccineerd.

Lijkt mij weer een van de manieren om mutaties de ruimte voor uitbreiding te geven. Het virus, voor de 303e keer, is beter te beteugelen als het oploopt tegen een muur van natuurlijke immuniteit. Ringvaccinatie past alleen profylactisch als het virus nog niet heerst, dus voordat het "endemisch wordt" in de woorden van de Volkskrant.

Toen ik 31 januari als eerste over de nieuwe SARS begon, was noch op dit forum, noch bij het RIVM iedereen bewust van de situatie. Elke keer als er moet worden bijgestuurd, ging Rutte eerst een paar weken de kat uit de boom kijken. Daarbij verliep het getij om het virus langdurig uit onze bevolking te houden. Een volgende kans was nog in de zomerperiode, toegegeven iets lastiger, maar haalbaar. Ook toen hetzelfde verhaal en meneer ging op vakantie, net als Hugo de Jonge. Dus het hele "strenger lockdown" spel is niet effectief.
Het is niet OF corona OF andere zorg. (...) Het laten lopen van corona zorgt er voor dat NOG meer mensen hun uitgestelde zorg nog later of niet krijgen waardoor er nog meer slachtoffers vallen onder mensen die niet-coronagerelateerde klachten hebben.

Daar ben ik het dan weer mee eens. Met de rest niet zo.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: do maart 18, 2021 10:13 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Ik wacht op de balans die onherroepelijk moet worden opgemaakt: hoe veel levensjaren of jaren met verlengd lijden heeft het uitstellen van reguliere zorg opgeleverd, en in welke verhouding staat dat tot het voorrang boven alles geven aan coronazorg?

De huidige aanpak werkt averechts en de regering moet terug naar normaal qua mondkapjes, avondklok en vaccinatiedwang - maar extra aandacht moet naar de zes extra punten die extra bescherming bieden:

1. ventilatie/luchtbehandelen
2. extra beschermen kwetsbaren via beter gefaciliteerde bubbles (Herstel-NL)
3. voor niet-kwetbaren een aan tijd en plaats gebonden mogelijkheid voor meer vrijheden
(zal in bepaalde gevallen vergezeld gaan van testen en/of isolatie)
4. meer test- en IC capaciteit (want nu is er enorme chaos, zelfs als er nooit een golf komt is er continu paniek)
5. huisartsen extra ruimte en middelen geven
6. versterken immuniteit: gezond leven, vertrouwen in eigen afweer en rust bevorderen

Meer gezondheid, minder doden, meer welvaart, meer vrijheid en geluk. Ik denk wel dat een nieuwe regering-Rutte hiervoor kan kiezen, vooral als ze beseffen dat ze daarmee hun populariteit beter behouden.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 1:27 pm 
lid

http://www.nakim.org/israel-forums/view ... p?t=270923

Veiligheidsinformatie over coronavaccins moeten allereerst inderdaad uit Israel komen, waar grotere aantallen mensen al langer geleden zijn gevaccineerd. Data zijn nog steeds niet in voor mij begrijpelijk format, noch (voor zover mij bekend) in peer reviewed journals gepubliceerd.

De cijfers die journalisten boven water kregen waren bepaald niet geruststellend. Verduidelijking is urgent nodig.
http://www.nakim.org/israel-forums/view ... p?t=270923

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 2:02 pm 
lid

Wederom prima nieuws over de vaccins van Pfizer en Moderna: mensen zijn na vaccinatie nauwelijks nog besmettelijk. Niet echt verrassend natuurlijk gezien de resultaten in landen waar al veel gevaccineerd is. Dus nu meer vaart erachter: prikken, prikken, prikken. :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 2:57 pm 
lid

Iets exacter: 90 procent geeft geen virus door. Tien dus wel, en dit altijd in situaties waarin meer dekkende vaccinatie maanden tijd kost!

Dit is problematisch omdat het onmogelijk is om hier op tijd te vaccineren, maar wereldwijd is de situatie heel anders: daar is het algeheel vaccineren voorlopig onmogelijk. Ecologen en vaccinologen krabben zich op het hoofd.

De Israelische bevindingen trekken de twijfelaars omtrent vaccinatie naar de kant van "niet doen". Sterfte per 100.000 lijkt hoog en finale publicatie nog steeds niet gevonden.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 3:10 pm 
lid

Rightnow schreef:
Iets exacter: 90 procent geeft geen virus door. Tien dus wel, en dit altijd in situaties waarin meer dekkende vaccinatie maanden tijd kost!

Dit is problematisch omdat het onmogelijk is om hier op tijd te vaccineren, maar wereldwijd is de situatie heel anders: daar is het algeheel vaccineren voorlopig onmogelijk. Ecologen en vaccinologen krabben zich op het hoofd.

De Israelische bevindingen trekken de twijfelaars omtrent vaccinatie naar de kant van "niet doen". Sterfte per 100.000 lijkt hoog en finale publicatie nog steeds niet gevonden.

In elk geval is het aantal mensen dat bij niet vaccineren besmettelijk is vele malen hoger.
Er worden dagelijks tussen de 10 en 15 miljoen mensen gevaccineerd en de resultaten zijn onomstotelijk positief, vooral ouderen worden ingeent en het aantal zieken en doden in die groepen neemt sterk af, ook in Nederland, maar het effect is in GB, Israel en de VS nog veel groter. Elk incident en bericht over bijwerkingen wordt opgepikt en opgeblazen, maar staat in geen enkele verhouding tot het positieve effect en het aantal gespaarde ziekenhuisopnames en overledenen die de in dit stadium massavaccinatie oplevert.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 4:45 pm 
lid

Rightnow schreef:

Corona verdwijnt niet zomaar. Dit virus is een verkoudheid tot de dood erop volgt, voor sommigen. Of het vereist zorg. Of je houdt er maanden last van. Jaarlijkse vaccins zullen nodig zijn. en dan is het maar hopen op kudde-immuniteit.. op termijn.. het Pokken-virus heeft na de toediening in 1796 van het eerste vaccin nog 170 jaar bestaan.Je moet de lat dus ook niet te hoog leggen, de Israelische verwachtingen waren (zijn nog steeds) hooggespannen, maar wat we nu zien zijn slechts de eerste 4-5 Corona-vaccins. Werkzaamheid tegen besmetting 90 procent ? Lijkt me goed nieuws.. welk ander vaccin (voor wat dan ook) geeft 90% bescherming ? Besmettings-risico is zelfs een strenger criterium. Wat zeker is, dat er 0% Covid-slachtoffers vallen onder gevaccineerden. Eerlijk gezegd valt me die 90% reductie van het besmettingsrisico reuze mee. Deze cijfers kunnen het leven van dit virus bekorten (jaren ? tientallen jaren ?) wanneer we ervoor zorgen, dat deze super-effectieve vaccins overal ter wereld worden gedistribueerd. Blijkbaar werkt RnA het beste. Het zijn de vaccins die nu de hoogste percentages geven. De patenten moeten m.i. gewoon public domain worden, zodat ook mensen in Indonesie, Ecuador, Mexico, Nigeria en Oekraine toegang hebben. Voor de farmaceuten een pennestreek en een gebaar, voor de politici een politieke keuze, om de distributie ter hand te nemen. En ja, daar moet geld bij. Een verdrag.. internationaal..

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 4:57 pm 
lid

Einstein schreef:
Rightnow schreef:

Corona verdwijnt niet zomaar. Dit virus is een verkoudheid tot de dood erop volgt, voor sommigen. Of het vereist zorg. Of je houdt er maanden last van. Jaarlijkse vaccins zullen nodig zijn. en dan is het maar hopen op kudde-immuniteit.. op termijn.. het Pokken-virus heeft na de toediening in 1796 van het eerste vaccin nog 170 jaar bestaan.Je moet de lat dus ook niet te hoog leggen, de Israelische verwachtingen waren (zijn nog steeds) hooggespannen, maar wat we nu zien zijn slechts de eerste 4-5 Corona-vaccins. Werkzaamheid tegen besmetting 90 procent ? Lijkt me goed nieuws.. welk ander vaccin (voor wat dan ook) geeft 90% bescherming ? Besmettings-risico is zelfs een strenger criterium. Wat zeker is, dat er 0% Covid-slachtoffers vallen onder gevaccineerden. Eerlijk gezegd valt me die 90% reductie van het besmettingsrisico reuze mee. Deze cijfers kunnen het leven van dit virus bekorten (jaren ? tientallen jaren ?) wanneer we ervoor zorgen, dat deze super-effectieve vaccins overal ter wereld worden gedistribueerd. Blijkbaar werkt RnA het beste. Het zijn de vaccins die nu de hoogste percentages geven. De patenten moeten m.i. gewoon public domain worden, zodat ook mensen in Indonesie, Ecuador, Mexico, Nigeria en Oekraine toegang hebben. Voor de farmaceuten een pennestreek en een gebaar, voor de politici een politieke keuze, om de distributie ter hand te nemen. En ja, daar moet geld bij.

Het klopt dat we in een zeer vroeg stadium zitten met een wetenschappelijk en medisch gezien wonder dat er zo snel vaccins ontwikkeld zijn. Wat betreft de toekomst is alles nog onzeker. Hoe het vaccin met mutatie's omgaat, of er nieuwe mutatie's ontstaan die gevaarlijke of juist milder zijn, of er elk jaa gevaccineerd gaat worden, en in samenhang met die mutaties, of dan iedereen weer een prik moet krijgen of alleen ouderen en kwetsbaren....het zijn allemaal vragen voor de toekomst.
Wat wel zeker is is dat de huidige vaccins in de huidige situatie een sterk positief effect op de pandemie hebben en dat vaccineren voor nu een uitweg is.

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 5:38 pm 
lid

Hoe meer tijd we verdoen aan gemodder met voorraden en leeftijdsgrenzen
en hoe populairder het anti-vax gezever bij de bevolking, hoe langer het duurt.

Ik hoorde gisteren op de radio dat een van de problemen waar prikstraten in Nederland mee
kampen is te weinig aanmeldingen. De twijfel is gezaaid, nu al verzadiging ? Leeftijdsgrens omlaag
doen ? Restanten opmaken ? We gaan op de koffie komen in Nederland, met die derde golf.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: do apr 01, 2021 6:08 pm 
lid

Einstein schreef:

Ik hoorde gisteren op de radio dat een van de problemen waar prikstraten in Nederland mee
kampen is te weinig aanmeldingen. De twijfel is gezaaid, nu al verzadiging ? Leeftijdsgrens omlaag
doen ? Restanten opmaken ? We gaan op de koffie komen in Nederland, met die derde golf.

En in even daarna werd gemeld dat de mensen geen afspraken konden maken omdat de call-centra overbelast waren...

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 12:07 am 
lid

Ik begrijp dat ons land vaccins gaat 'lenen' aan EU landen die achter lopen.
Die achter lopen?
Lopen wij niet achter?
Wanneer kom ik eindelijk eens aan de beurt?
Ik begin te denken dat als ik dan eindelijk eens aan de beurt kom, er geen vaccin meer is.
Nou, leuke boel is dat.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 8:29 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Die achter lopen?
Lopen wij niet achter?
Ik begin te denken dat als ik dan eindelijk eens aan de beurt kom, er geen vaccin meer is.
Nou, leuke boel is dat.
Wie heeft er gekozen voor Rutte IV?

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 12:02 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Die achter lopen?
Lopen wij niet achter?
Nou, leuke boel is dat.

Rutte houdt vast rekening met het gegeven dat hij straks toch een ander baantje moet zoeken. Liefst ergens in de EU.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 1:04 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Die achter lopen?
Lopen wij niet achter?
Nou, leuke boel is dat.

Vaccins zouden moeten worden gereserveerd voor iedereen met een kwetsbare immuniteit. Zelf hoor ik daar niet bij maar ik moest mijn vaccinatie al halen terwijl anderen die echt maar beter geen Covid-19 kunnen doormaken, van vaccin verstoken blijven. Goed, die doses voor mij kunnen al door anderen worden gebruikt: ik verwacht er voor mij en mijn omgeving geen heil van.

De enorme aantallen vaccins echter die overblijven nadat alle kwetsbaren, als ze dit wensen, zijn gevaccineerd, die mogen we niet onthouden aan landen waar kwetsbare mensen anders nog heel veel langer mogen wachten. Ik schat, het nieuws gehoord hebbende, dat we dichtbij in de EU zulke situaties kennen.

Een meer solidaire mensheid begint bij een solidaire EU.

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 1:14 pm 
lid

Einstein schreef:

Mensen van mijn leeftijd krijgen nu vaccin aangeboden maar realiseren zich niet tot de risicogroepen te behoren. Ook realiseren ze zich dat 1 op de 100.000 gevaccineerden die zowel trombose als ook bloedplaatjestekort oplopen, best wel weinig is, maar ... wellicht het topje van de ijsberg van schade op langere termijn via dezelfde en via heel andere mechanismen. Dus ja, dat die trombose berichten an sich een "red herring" zijn, maar tegelijkertijd ons kunnen helpen meer begrip te krijgen van vaccins en immuniteit.

Dat alle discussie wordt afgedaan als "anti-vax gezever" dat sterkt ons natuurlijk in onze mening dat we meer moeten begrijpen van immuniteit en dat we dat moeten doen als burgers die de mogelijkheden hebben om er even in te duiken. Mijn boeken over immunologie liggen thuis in de opslag, tijd om het eens onder het stof vandaan te halen en het grotere plaatje te gaan zien. Boeken zijn vaak een methode om met meer rust zelf meer helderheid te krijgen die "actuele reviews" of "nieuw onderzoek" niet helemaal geven - of je moet er zo goed in zijn dat je zelf die boeken had kunnen schrijven natuurlijk.

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 2:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Einstein schreef:

Mensen van mijn leeftijd krijgen nu vaccin aangeboden maar realiseren zich niet tot de risicogroepen te behoren. Ook realiseren ze zich dat 1 op de 100.000 gevaccineerden die zowel trombose als ook bloedplaatjestekort oplopen, best wel weinig is, maar ... wellicht het topje van de ijsberg van schade op langere termijn via dezelfde en via heel andere mechanismen. Dus ja, dat die trombose berichten an sich een "red herring" zijn, maar tegelijkertijd ons kunnen helpen meer begrip te krijgen van vaccins en immuniteit.

Dat alle discussie wordt afgedaan als "anti-vax gezever" dat sterkt ons natuurlijk in onze mening dat we meer moeten begrijpen van immuniteit en dat we dat moeten doen als burgers die de mogelijkheden hebben om er even in te duiken. Mijn boeken over immunologie liggen thuis in de opslag, tijd om het eens onder het stof vandaan te halen en het grotere plaatje te gaan zien. Boeken zijn vaak een methode om met meer rust zelf meer helderheid te krijgen die "actuele reviews" of "nieuw onderzoek" niet helemaal geven - of je moet er zo goed in zijn dat je zelf die boeken had kunnen schrijven natuurlijk.

1 op de 100.000 gevaccineerden krijgen toch een ernstige allergische reactie (net zoals ook bij veel andere vaccinaties) ?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 2:37 pm 
lid

Dat zou dan weer geen verschil uitmaken met klassieke vaccins, als dat zo is. Sommige dingen zijn dus wel anders, het blijft experimenteel en dus is het koffiedik kijken voor wat betreft langere termijneffecten.

Zo zijn de vaccinologen ook nog aan het worstelen met het gegeven van "imperfectie": de vaccins stoppen maar 90 procent van de transmissie, en dat in situaties waarin gedurende enkele maanden maar een enkele leeftijdsklasse in een land zo'n vaccin krijgt.

En zo komen we weer op het belang van de Zes Maatregelen die al de tijd worden veronachtzaamd (waar iedereen dan maar op zijn eentje een oplossing voor moet organiseren, wat heel slecht gaat werken - het OMT en de WHO falen):

3. voor niet-kwetbaren een aan tijd en plaats gebonden mogelijkheid voor meer vrijheden
4. meer test- en IC capaciteit (want nu is er enorme chaos, zelfs als er nooit een golf komt is er continu paniek)
6. versterken immuniteit: gezond leven, vertrouwen in eigen afweer en rust bevorderen

Zo weet je zeker dat de weg wordt gebaand voor nieuwe varianten en golven!

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 3:09 pm 
lid

Rightnow schreef:
Dat zou dan weer geen verschil uitmaken met klassieke vaccins, als dat zo is. Sommige dingen zijn dus wel anders, het blijft experimenteel en dus is het koffiedik kijken voor wat betreft langere termijneffecten.

Zo zijn de vaccinologen ook nog aan het worstelen met het gegeven van "imperfectie": de vaccins stoppen maar 90 procent van de transmissie, en dat in situaties waarin gedurende enkele maanden maar een enkele leeftijdsklasse in een land zo'n vaccin krijgt.

En zo komen we weer op het belang van de Zes Maatregelen die al de tijd worden veronachtzaamd (waar iedereen dan maar op zijn eentje een oplossing voor moet organiseren, wat heel slecht gaat werken - het OMT en de WHO falen):

Zo weet je zeker dat de weg wordt gebaand voor nieuwe varianten en golven!

'de vaccins stoppen maar 90 procent van de transmissie'
MAAR 90%, dit is toch niet meer serieus te nemen? Alsof er vaccins zijn die het beter doen. Toch wel opzienbarende opmerking van iemand die zich voordoet als semi-expert die zo goed zijn onderzoek doet.
Het belang van deze maatregelen, zeker waar het het beschermen van kwetsbaren betreft, wordt trouwens minder als er 1 belangrijke maatregel wordt genomen, waar jij je vreemd genoeg tegen verzet: prikken, prikken, prikken.

Profiel  

Bericht nummer:#59  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 4:41 pm 
lid

Alleen, dat prikken gaat niet sneller dan dat het gaat. Realiteit is dus dat epidemie doorgaat terwijl mensen worden gevaccineerd en dat is wat bij uitstek leidt tot nieuwe varianten. Dus die kippendrift om te roepen "vaccineer dan sneller" helpt niet, dat is een paniekreactie die enkel leidt tot nog meer brokken. Geloof me, sneller kunnen we niet vaccineren met de sukkels die het in de praktijk moeten organiseren.

In gevaccineerden is een enorme selectiedruk op het virus. Wat een gevaccineerde niet minder maar juist meer verspreidt, is (in de zeldzame gevallen die er nu juist wel toe doen) is zulke mutaties die de vaccin-immuniteit omzeilen (immers, weinig epitopen, etc., etc.). Een enkele uiterst zeldzame nieuwe variant verspreidt zich weer onder de vele nog vatbare mensen.

Dit is een van de redenen waarom vaccinatie in meer afgesloten groepen zou moeten plaatsvinden. Het begin in verzorgingstehuizen leek daar nog op. Een verbijzondering van het Herstel-NL verhaal dus weer.

Profiel  

Bericht nummer:#60  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 4:56 pm 
lid

Rightnow schreef:
Alleen, dat prikken gaat niet sneller dan dat het gaat. Realiteit is dus dat epidemie doorgaat terwijl mensen worden gevaccineerd en dat is wat bij uitstek leidt tot nieuwe varianten. Dus die kippendrift om te roepen "vaccineer dan sneller" helpt niet, dat is een paniekreactie die enkel leidt tot nog meer brokken. Geloof me, sneller kunnen we niet vaccineren met de sukkels die het in de praktijk moeten organiseren.

In gevaccineerden is een enorme selectiedruk op het virus. Wat een gevaccineerde niet minder maar juist meer verspreidt, is (in de zeldzame gevallen die er nu juist wel toe doen) is zulke mutaties die de vaccin-immuniteit omzeilen (immers, weinig epitopen, etc., etc.). Een enkele uiterst zeldzame nieuwe variant verspreidt zich weer onder de vele nog vatbare mensen.

Dit is een van de redenen waarom vaccinatie in meer afgesloten groepen zou moeten plaatsvinden. Het begin in verzorgingstehuizen leek daar nog op. Een verbijzondering van het Herstel-NL verhaal dus weer.

Er is absoluut geen wetenschappelijke overeenstemming over de vraag of en in welke mate het al dan niet vaccineren het ontstaan van mutaties bevordert of juist tegenhoudt en in hoeverre die meer of minder gevaarlijk zouden zijn. Wat je hier noemt zijn dus voorlopig aannames. Wellicht is het feit dat veelverspreide mutaties zijn ontstaan landen waar veel ongehinderde verspreiding heeft plaatsgevonden (GB, Brazilie, Zuid-Afrika) een teken dat laten rondgaan van het virus niet zo'n slimme strategie is.
We gaan het zien, in de VS en Israel zal binnen 1 of 2 maanden de grote meerderheid van de volwassenen gevaccineerd zijn. Inmiddels is het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en doden in die landen al sterk afgenomen. Op dit moment is de logische en geprefereerde route dus : prikken, prikken, prikken. Wat er in het najaar gebeurt en of de strategieen dan moeten of kunnen worden aangepast zien we dan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]